Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags lader og løsning?

Startet av Electricity, søndag 19. november 2017, klokken 17:38

« forrige - neste »

Electricity

Jeg er i ferd med å kjøpe ny elbil (CCS) og vil da trekke ut en kabel for å kunne lade kjapt ved behov selv om 10A nok ville holdt til normal bruk.

Jeg har 3-fas nett inn i hus på 63 ampere inntak 400 Volt.

Min plan var å legge opp en 32 Ampere sikring i skapet og trekke ut en treleder i garasjen og lage en liten underfordeling der, men:

- Hva slags sikringer bør jeg ha der ute?
- Hva slags ladestasjon er "future proof" å bruke der ute og anbefales?
- Hadde det gått an å ha en enunderfordeling der jeg splitter strømmen som kommer på 32A lederen og ha en 10A sikring med jordfeil til et 230V stikk som kan lade tregt og en annen kurs som forsyner en vegglader. Ser jo for meg å ha to elbiler på sikt.


elektrolux

Med 400V 63A til huset bør du legge minst 32A, gjerne 35-40A 3 fase til garasjen.

Ville valgt en 22 kW ladestasjon selv om du sier du kun trenger 2.3 kW lading.

Underfordeling kan være 32A 3 fase til lading, 32A 3 fase til rødt stikk for div. verktøy. 16A en fase til div stikk, 16A 1 fase til lys og varme og portåpner. og 16A 3 fase til et rødt stikk for sveiseapparat etc.

Future Proof ladestasjon er vel alle eller ingen ettersom ny standard med Can kommunikasjon til bil er på vei. Kjenner ikke til noen ladestasjoner som støtter dette i dag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electricity

Jeg har fra før av trefase i garasjen, men må vel ha en dedikert kurs ut. Det blir da en et lite skap kun til billading.

Jeg klarer meg nok lenge med 10A, men når jeg først skal "switche" er det like greit å gjøre det skikkelig. Det er også greit å kunne lade kjapt de få gangene behovet skulle være der.

Konkret tips om rimelig, godkjent lader?

Lader uten fast kabel er vel å anbefale? Må jeg tenke på hvilken bil som passer til hvilken lader?

elektrolux

#3
Sitat fra: Electricity på søndag 19. november 2017, klokken 18:34
Konkret tips om rimelig, godkjent lader?

Her er i alle fall en godkjent ladestasjon til 4590.- som kan kobles til en 10-20A kurs.

Eksterne ladere for 10A kjenner jeg ikke til. Vi har en uten fast kabel på rundt 20 kW du kunne koblet til ditt 400V anlegg til 75 000 kr. Det er så dyrt at ingen har kjøpt den til nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electricity

Tenkte en veggmontert sak? Ikke en portabel lader, men vanlig på strømnettet.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Electricity på søndag 19. november 2017, klokken 18:34
Lader uten fast kabel er vel å anbefale? Må jeg tenke på hvilken bil som passer til hvilken lader?

Du tenkte nok på ladestasjon uten fast kabel mellom bil og ladestasjon..... (laderen sitter i bilen).

Alle ladestasjoner med Type2 uttak er "like gode". Jeg vet ikke om noen som er dårlige.... Husk å få en ladestasjon som kan takle så mye strøm som du skal ha.

Og skal du trekke en treleder, er det greit å vite at det er 5-leder du skal trekke (3 faseledere+PE+N).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Electricity

Da har jeg sjekket igjen og jeg har ikke 400V som jeg trodde. Amatører i omløp. Jeg har 230 TT nett.

Er da en 3-leder nok ut?

elektrolux

4 leder eller 3 faseledere + jord er bedre, men med 3 fase 230V blir det kun 1 fase lading via ladestasjon.

Ønsker du lader kan disse leveres også for 3 fase IT nett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Sitat fra: Electricity på tirsdag 21. november 2017, klokken 12:47
Da har jeg sjekket igjen og jeg har ikke 400V som jeg trodde. Amatører i omløp. Jeg har 230 TT nett.

Er da en 3-leder nok ut?

Enkelte biler: eGolf, Tesla og ..? kan dra nytte av 3-fase IT-TT. Kanskje kommer det fler. Videre så er det enkelte som setter opp en 230->400V trefasetrafo og lager et lokalt TN-nett. Igjen må en ha en bil som drar nytte av 3-fase.

Electricity

Føler meg litt slow her:

- Jeg går ute med 4 leder, f.eks. PFXP 4G16 og kopler den i et skap i garasjen og så videre til vegglader?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA