Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sporing/Vindkast - hvordan opplever dere andre retningsstabilitet?

Startet av Electricity, fredag 17. november 2017, klokken 16:36

« forrige - neste »

Electricity

Jeg har i3 på lån for 3 gang (  :o ) og i dag blåser det lett kuling. Jeg føler i3 har en tendens til å spore i asfalten i større grad enn andre biler og i vindkastene i dag følte jeg at jeg måtte korrigere ganske aktivt for å holde stø kurs.

Jeg er klar over at styringen er veldig direkte, men jeg er ganske stødig på labben så rattet har vært stabilt i posisjon når dette har skjedd.

Erfaringer?

Initium

Høy, relativt smal bil med sykkeldekk ?

Hva forventer du ? Ingen gain uten pain, en TMS oppleves vel helt forskjellig...

Agmuns

Jeg ser det er mange som mener dette og var litt skeptisk før jeg prøvekjørte. Jeg er vant til små bybiler som påvirkes veldig av vind og norsk veistandard, og til sammenligning opplever ikke jeg at i3 sporer mye. Men den er ganske direkte i styringen, så det forsterker kanskje "vingle-inntrykket" som enkelte får.

Electricity


Agmuns

Om det er forskjell kan jeg ikke svare på. Jeg prøvekjørte en 2017 FC med 428-felger og sommerdekk en hel helg (stort sett på motorvei). 428 på sommer mener jeg å huske er ulik foran og bak.

Egil Fonn

Opplever bilen lite påvirket av vind på sommerhjul som er Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak. På vinter hjul Nokian r2 155/ 70 R19 er den betydelig mere påvirket av vind.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

rehoff

Jeg har bare kjørt I3 demobiler (har bestilt meg en I3s), og synest ikke at I3'en sporet eller vinglet noe mer enn Polo GTI'en som jeg har per i dag.
Alle småbiler sporer og beveger seg mer i veibanen enn større biler. Trikset er å la bilen vandre litt, så går den stort sett rett frem. De fleste som sjelden kjører småbiler har en tendens til å over korrigere og da blir de mer nervøse vinglete...

02jan

I forhold til "verdens mest solgte SUV",  honda crv, så synes jeg ikke i3 i høy fart oppfører seg noe annerledes med kraftig sidevind.

Med tanke på bilen er neste 160 høy, og 1200 kg, hvor tyngden ligger i bunnen av bilen, så synes jeg det ikke er så merkelig.

Har også til gode å få til sporing med min i3.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electricity

Jeg må understreke at jeg er veldig i3-positiv av natur, men tok en times tur til nå i kveld og kjørte litt på grusvei, ujevn vei, motorvei osv... og opplever den som litt hardt fjæret, litt stump.

Det er klart at den er ganske annerledes enn min daily driver - men takk uansett for hjelpen og erfaringsdelingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA