Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uklare vektbelastninger på hjul for modell X100

Startet av T.K, lørdag 18. november 2017, klokken 00:13

« forrige - neste »

geear

Vanligvis på innsiden av en av eikene, ligger i støpen. Der skal du normalt finne vektbelastning, ET (innpress), produksjonsland, og noen ganger mer.

Luring

Den skal ha ein merking som ser ca. slik ut: 8J19xxET40 som viser dimensjoner etc. info her:
https://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/felg-merking

samt ei merking som viser tillatt vekt (Max  load), noko slikt:

Luring

Sitat fra: T.K på tirsdag 28. november 2017, klokken 23:09
Jeg har aldri sjekket vektbelastning på felger før, har bare hørt på forhandlere.
Eg er vel i overkant skeptisk :-), men når 3 forhandlere har forsøkt å selge meg 19" PH turbin med for lav tillatt vekt har eg vel litt grunn til det.
Og det er sjåføren som er ansvarlig for korrekte felger, ikkje forhandler.
Men eg har ikkje sett at det blir sjekket på PK, så risiko er vel liten om ein har for låg vekt.
Men tillatt last for dekka skal sjekkast på PK, og det blir sjekka ute i felten også.

JFa

Her er merkingen på mine 19 tommer Cyclone, levert til model X.
Ingen max load så langt jeg kan tyde.

geear

Voldsom stripe med lodd...  :o

Jeg er usikker på hvor kravene til merking eventuelt kommer fra, men det kan godt tenkes at det ikke er krav på originalfelger som bilen er typegodkjent med.

Luring

Det er mange felger som mangler merking ja, så eg trur det er av relativt ny årgang, eg veit heller ikkje om det er eit entydig krav. Som sagt blir det ikkje kontrollert på Pk.
Også de nye Slipstreamfelgene mangler merking.

T.K

Sitat fra: Luring på onsdag 29. november 2017, klokken 09:50
Det er mange felger som mangler merking ja, så eg trur det er av relativt ny årgang, eg veit heller ikkje om det er eit entydig krav. Som sagt blir det ikkje kontrollert på Pk.
Også de nye Slipstreamfelgene mangler merking.

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hva er PK?


Luring

Takk for rettinga, Pk er som oftest Politisk Korrekt det ..

KrW

Noen som har lagt PH Turbin II 19» på X100D til vinterdekk? Jeg tenker å gå for Nokian R3 20», men vurderer også å gå litt mer all in for rekkevidde og heller gå for 19».
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

T.K

Ja. Imidlertid, etter en god del kilometer bak rattet på Tesla med 100-batteri, er ikke rekkevidde noe jeg tenker på lenger. Man kan nærmest selv bestemme om bilen skal bruke 180 eller 280 w/km ved å justere fart. Neste gang går jeg ikke usannsynlig for 20-hjul, større hjul gir dårligere komfort, og komfort - lav db- er ikke det Tesla har prioritert på modell X, og norsk asfalt lager i tillegg så mye støy inne i bilen at større hjul enn 20 vil muligens overdøve radioen.

Thomas Parsli

Sitat fra: T.K på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:06
Ja. Imidlertid, etter en god del kilometer bak rattet på Tesla med 100-batteri, er ikke rekkevidde noe jeg tenker på lenger. Man kan nærmest selv bestemme om bilen skal bruke 180 eller 280 w/km ved å justere fart. Neste gang går jeg ikke usannsynlig for 20-hjul, større hjul gir dårligere komfort, og komfort - lav db- er ikke det Tesla har prioritert på modell X, og norsk asfalt lager i tillegg så mye støy inne i bilen at større hjul enn 20 vil muligens overdøve radioen.

Amen!

Men jeg kjenner noen som kjører X75D og sliter litt med rekkevidden (må hurtiglade pga. manglende ladeinfrastruktur på jobb).

Jeg synes også lavprofil er tøft, men ikke så tøft at jeg vil ofre komfort/støy/masse penger.
Kona synes det er harry, selv om hun er trønder...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

#43
Er det noen med 19" originalfelger som kan sjekke hvilken maksimal vekt som er preget inn i dem?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

JFa

Sitat fra: Lynet på lørdag 18. mai 2019, klokken 08:24
Er det noen med 19" originalfelger som kan sjekke hvilken maksimal ekte som er preget inn i dem?
Ingen maksimalvekt preget inn i mine 19 tommers originalfelger.
For min X100D fra juli 2017 er maks aksellast oppgitt til 2052 kg.
Lastindeks bak er oppgitt til 106, originaldekkene merket med 110.
Maks aksellast på 2052 kg må være feil, tillatt totalvekt er 3079 kg og vektfordelingen er sånn omtrent 50/50. Men verdiene er det Tesla som har lagt inn i Autosys databasen, og det virker ikke som de har tenkt å rette dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA