Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjedekobling av Tesla Wall Connector

Startet av thawi, fredag 17. november 2017, klokken 13:53

« forrige - neste »

thawi

Jeg er i ferd med å få koblet opp TWC'en i garasjen, og har planer om å anskaffe en TWC til. Jeg ønsker derfor å fordele effekten mellom de to, og ha dem på samme 22kw kurs. Er det noen som har gjort dette eller fått det gjort hos seg? Jeg har en 32A trefase kurs med jordfeilbryter som ligger ut til garasjen i dag for lading, er det bare å dele denne kursen til de to laderne og så ha en signalkabel mellom de? Eller er det noe jeg ikke tenker på her?

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf

sjokomelk

De må begge ha hver sin egen 32A sikring, men de kan dele en felles sikring foran disse to. Ellers er det tut og kjør!
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Andrewas

Sitat fra: sjokomelk på fredag 17. november 2017, klokken 14:55
De må begge ha hver sin egen 32A sikring, men de kan dele en felles sikring foran disse to. Ellers er det tut og kjør!
Er du elektriker? Jeg er ikke, men fikk nylig montert 2 stk wallcharger selv og de står på samme 230V kurs som er sikret med en 32A sikring og ett B-vern. De har signalkabel mellom seg og er satt opp som master og slave med maks pådrag på 32A. Dette medfører at om jeg kobler til 2 biler så vil de fordele kapasiteten mellom seg - altså 16A hver.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

turfsurf

Har lest dette ett par ganger før, men skjønner ikke tankegangen bak det. Hva er vitsen med separate 32A sikringer?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Ladestasjoner for elbil skal stå på dedikert kurs, ref. NEK400. Men ingenting nekter deg å bruke samtidighetsfaktor på 0,5 hvis du har lastdeling mellom to stasjoner.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Hvis man må ha to 32A kurser etter en forangående 32A kurs, hva er poenget med lastdeling da? Grunnen til ett uttak pr kurs er vel å ikke overbelaste kursen. Med lastdeling blir jo dette ivaretatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chris Neumann Ruud

Vent, betyr dette at dersom man har en kurs med sikring og ladestasjon med B-vern, at det er tillatt å underfordele denne kursen til en ekstra ladestasjon med B-vern (med ekstra vern per maks kapasitet på trekk) dersom de håndterer samtidighetsfaktor seg imellom? (trodde jeg måtte legge opp ny kurs fra skapet dersom jeg skulle hatt en ladestasjon til...)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

thawi

Takker for svar, men jeg ble ikke helt klok må jeg innrømme. Kan jeg tolke dette som at det brude være helt ok å beholde samme kurs, sikring og jordfeilbryter, og rett og slett bare fordele kabelen ut til de to TWC'ene. Lastfordelingen vil jo sørge for at de maks trekker 22kw seg imellom uansett?

jkirkebo

Sitat fra: thawi på mandag 20. november 2017, klokken 14:43
Takker for svar, men jeg ble ikke helt klok må jeg innrømme. Kan jeg tolke dette som at det brude være helt ok å beholde samme kurs, sikring og jordfeilbryter, og rett og slett bare fordele kabelen ut til de to TWC'ene. Lastfordelingen vil jo sørge for at de maks trekker 22kw seg imellom uansett?

Det er krav om separat jordfeilvern til hver ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Birger

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. november 2017, klokken 16:59
Sitat fra: thawi på mandag 20. november 2017, klokken 14:43
Takker for svar, men jeg ble ikke helt klok må jeg innrømme. Kan jeg tolke dette som at det brude være helt ok å beholde samme kurs, sikring og jordfeilbryter, og rett og slett bare fordele kabelen ut til de to TWC'ene. Lastfordelingen vil jo sørge for at de maks trekker 22kw seg imellom uansett?

Det er krav om separat jordfeilvern til hver ladestasjon.
Hvorfor det? (Nysjerrig)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jkirkebo

Sitat fra: Birger på torsdag 14. desember 2017, klokken 21:22
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. november 2017, klokken 16:59
Sitat fra: thawi på mandag 20. november 2017, klokken 14:43
Takker for svar, men jeg ble ikke helt klok må jeg innrømme. Kan jeg tolke dette som at det brude være helt ok å beholde samme kurs, sikring og jordfeilbryter, og rett og slett bare fordele kabelen ut til de to TWC'ene. Lastfordelingen vil jo sørge for at de maks trekker 22kw seg imellom uansett?

Det er krav om separat jordfeilvern til hver ladestasjon.
Hvorfor det? (Nysjerrig)

Er nok fordi at en jordfeil ikke skal slå ut lading for alle biler. Ingen krise der man har to ladestasjoner hjemme kanskje (men alikevel ganske upraktisk om begge elbilene er tomme på morgenen når man skal på jobb pga. jordfeil) men i større anlegg med kanskje opptil 100 ladestasjoner på én kurs er det jo håpløst at en jordfeil skal få slike konsekvenser.

Tilsvarende krav har jo kommet på kursene inne i huset. Før hadde man felles jordfeilbryter for mange eller kanskje alle kursene, men siden det er rimelig upraktisk at all maten i fryseren tiner pga. jordfeil i utelampa skal det nå som hovedregel være separat vern pr. kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Andrewas

Hjemme hos oss har vi EN kurs som går til TO Tesla Wall Connector (TWC). Kursen er på 32A og har EN jordfeilbryter - altså vil jordfeil ved lading av en bil gjøre at den andre bilens lading også stopper. Det er greit nok for oss.

TWC sin lastfordeling sørger for at enten så trekker en bil 32A via TWC eller så trekker de 16A hver.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Voll1

#12
Jeg blir ikke helt klok på hvilke regler som gjelder for dette :)

Tesla installasjonsmanual sier:
"Effektfordeling: Ladestasjonen gir mulighet for å koble fire ladestasjoner til en enkelt kurs, noe som sikrer at kjøretøyeiere kan lade flere kjøretøy "

Samtidig sier manualen også:
"Alle veggkontakter må være utstyrt med en separat enhet mot overstrøm og med en egen jordfeilbryter. Dette gjelder for en enkelt veggkontaktinstallasjon samt alle enhetene som er involvert i en installasjon for belastningsfordeling."

Hva må til for å koble opp 2 WallConnectors?
- alt A: 2 sikringer og 2 jordfeilbrytere type B ?
- alt B: 1 sikring    og 2 jordfeilbrytere type B ?
- alt C: 1 sikringer og 1 jordfeilbrytere type B ?

I mitt sikringsskap i garasjen har jeg bare plass til 10 moduler og ønsker 2 WC. Må finne ut om jeg må bygge ut sikringskapet.  :)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

geear

Installasjonsveiledning fra produsent av utstyret tillegges som regel stor vekt, så hvis TWC sin manual sier det, så er det nok alt A som egentlig gjelder. NEK400 jeg har liggende er utdatert, men skal du følge Nelfo/NEK/DSB sin veileder, så er de også på alt A.

SitatI en Mode 3 ladeinstallasjon er det viktig å ha en egen kurs med 30mA jordfeilbryter, type B. Hvis ladeboksen inneholder jordfeilbryter kan jordfeilbryter for kursen sløyfes.

http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf side 6

Forstår ikke bakgrunnen for dette kravet (heller) i en boliginstallasjon? Slave-lader(e) må ikke tillate oppstart av lading før master har slått ned ladestrømmen sin, slik at det burde være helt irrelevant om de stod på samme eller separat kurs. Egen jordfeilbryter er en annen sak, siden TWC ikke har integrert jordfeilbryter type b...

63-moduls sikringsskapet mitt er proppfullt, så jeg har tenkt å gå for alt B, og ha begge ladestasjonene (med hver sin integrerte jordfeilbryter type B) på felles 32A sikring, men det forutsetter selvfølgelig at elektrikeren godtar det.

Luniboy

Jeg kjører dette opplegget i dag, med en sikring inne, som går ut til et lite skap i garasjen som inneholder 2 st. B vern og ikke noe annet.
TWC koblet opp i slave/Master, lader en Tesla Model S og BMW i3. Trikkeren min mente det var krav til et B-vern pr. lader.
Virker utrolig bra   :)

BR
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA