Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstra lang ladekabel

Startet av Starscream, tirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:30

« forrige - neste »

Starscream

Hei,

Vi har en garasje som ble for smal for Model X og som vi etter all sannsynlighet ikke får utvidet. Da blir det til at vi må stå utenfor for å lade på vanlig Shuko. Det blir da behov for ca 7-8 meter kabel for å nå frem. Er det mulig å kjøpe en forlenger til standard lader? Har lett rundt men har visst ikke riktig søkeord..

jlan

#1
Litt uklart hva du mener med standard lader. Type 2 forlengerkabler finnes, men jeg er usikker på om det er tillatt:
"3-phase-extension-type-2"
Hvis du har en TWC med kort kabel så er det vel best å bytte den i en med 7.5m, eller få tak i en ladestasjon med løs kabel. Da kan du få 10m eller mer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øggen

Hei.

Å lade med skjøteledning e verken lovlig eller smart. Schuko i seg sjøl e ikkje egna eller lov som fast ladeplass. Vil anbefale deg å kjøpe en veggboks.
Som medlem i Elbilforeningen, får du no god pris på mange ladera. Pris også inkl. montering mulig.
Denne f.eks kan du få med fast 8 meter kabel.
https://elbil.no/medlemsfordeler/ny-medlemsfordel-elvi-en-smart-og-fremtidsrettet-ladeboks/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Starscream

Hadde det vært så enkelt, så hadde jeg både installert veggboks og utvidet garasjen - men det er en del av huseierforeningen som kompliserer det hele med en faktor av 3. Så ingen av delene er mulige.

Hva med generiske umc ladere med lang kabel?

jlan

En annen tråd her nevner jo ladestasjon med tilkobling til blå CEE. Det kan jo hende at en tilsvarende tilkobling til Schuko er noenlunde innafor,  med redusert strøm til 10A. Da får du B-vern, og du kan koble til en lang type 2 kabel.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41842.msg721552#msg721552
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lars C. Krogenæs

Her har du 2 "dillemaer":

Lading i en felles garasje, slik jeg forstår. Har sameiet en strategi for hvordan alle skal lade? Lading med kladd er ikke egnet i sameier, da det må reserveres 10A for hver plass, enten bilen står til lading eller ikke. Ladestasjon med lastballansering er derfor eneste fremtidige løsning.

Så var det ladekabel. Du får standard mode3 ladekabler på opp til 10 meter. Jeg har også hørt om folk somhar fått laget mode3 ladekabler på 15meter. Så det burde ikke være noe problem, forutsatt at du har en ladestasjon med Type2 kontakt og ikke fast kabel.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

krl


Starscream

Som jeg skrev over:

Sitat fra: Starscream på onsdag 17. oktober 2018, klokken 14:18
Hadde det vært så enkelt, så hadde jeg både installert veggboks og utvidet garasjen - men det er en del av huseierforeningen som kompliserer det hele med en faktor av 3. Så ingen av delene er mulige.

Hva med generiske umc ladere med lang kabel?


Er det ingen andre som har hatt samme problem og løst det med en lang, og helt generisk umc lader?

krl

Du får ta en titt på eierseksjonsloven. Her har du en oppsummering: https://www.nbbl.no/Kurs/articleType/ArticleView/articleId/8606/Ikke-lov-a-nekte-lading-av-elbil

Lading på Schuko er ikke en god løsning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA