Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdi på fri supercharging?

Startet av Counterpointer, torsdag 16. november 2017, klokken 14:08

« forrige - neste »

Counterpointer

Ser på brukte S på Finn. Det er jo en god del biler nå hvor fri supercharging følger eier og ikke bilen.
Hvor mye dette betyr for den enkelte kommer jo ann på kjøremønster ift langturer, men hvor mye utgjør det i kroner på en bruktbil?

For min del er det nok mest psykologisk (kjekt å ha), men tenker det har en kroneverdi også.

Hva tenker dere?

Kramzz

Jeg tenker det samme som deg! At dette høres flott ut og er mer nice to have :).
Men! Om man gjør som enkelte, reiser på langtur til spanien osv, så vil vel dette bety endel ☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Counterpointer

Var vel prissatt til 16 tusen på de første modellene, hvis jeg husker riktig. Senere er det jo lagt inn i prisen uten spesifikasjon.

Men burde kanskje ligge i landet 5-10 tusen på bruktprisen på to ellers like biler??

cra

Enkelt sagt sparer du kanskje opp mot en hundrings i strøm hver gang du lader ift å lade hjemme, og evt. mer i forhold til komersielle ladere. Men det er jo umulig å verdisette; det er bruken til ny eier som avgjør hva det er verdt. For en som ikke bruker superladere er verdien lik null. For en som bruker dem mye kan verdien være ganske høy. Jeg hadde definitivt ikek betalt 16000 kr mer for en bil med superlading enn en uten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Så følger det vel uansett med 400 kWh gratis lading pr år, ca 2000 km på norske veier. Så en artikkel som beregnet kostnaden til $0.20 pr kWh, 1,64 NOK, eller 33 øre pr km ved 200 Wh/km. Svært mye billigere enn bensin å kun lade på betalt superlader altså. Tror dermed det psykologiske aspektet vil bidra til mesteparten av verdisettingen over det finansielle, spesielt nå før folk har fått noe erfaring med det.
'21 3LR

kirky

Kunne kanskje betalt 20K ekstra for om det fulgte med bilen, kontra ikke i det hele tatt. Det gir jo merverdi til alle eiere videre også.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

OK

Merverdien vil bare stige den, relatert til strømprisene som jo bare går oppover.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

Øyvind.h

Svært liten merverdi med ubegrenset gratis vs begrensetgratis  lading, rett og slett fordi svært få har noen økonomisk gevinst av ubegrenset

Jeg kjører mye langtur, men klarer iiie bruke mer enn 2-300kWh på Superchager hvert år. Lader fullt før avreise, og lader alltid på destinasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Vi ladet 2000kWh på superlader kun på Europaferien i sommer. Og prisen for bruk er jo ikke lik i alle land, noen steder er det dyrere enn i Norge. For vår del har det en viss verdi, men det avhenger av bruksmønster.

spirrevipp

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 16. november 2017, klokken 14:18
Men burde kanskje ligge i landet 5-10 tusen på bruktprisen på to ellers like biler??

Tror det kan være et greit utgangspunkt, men som alle sier så avhenger det veldig av bruken. Noen ting å ha i bakhodet:
- Prisen varierer fra land til land (Danmark er f eks ca NOK 3 per kWh)
- Prismodellen kan endres, prisene kan gå opp
- Destinasjonslading hjelper ikke så mye på dagsturer, finnes ikke overalt, og kapasitet/effekt er begrenset

Mitt første Tesla-år har jeg nok superladet minst 1500 kWh, hvor rundt halvparten er i Danmark/Tyskland og resten er på dagsturer i Norge. Med det som utgangspunkt så ville gratis superlading for meg ha en verdi på mellom 2-3000 i året. Beholder jeg bilen i 3 år, så f eks 2500 * 3 = 7500,-
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Viking800

Alle kan uansett lade 400kWh kostnadsfritt?

Counterpointer

Sitat fra: Viking800 på torsdag 16. november 2017, klokken 17:24
Alle kan uansett lade 400kWh kostnadsfritt?
Er det sikkert? Etter hva jeg har forstått så har reglene endret seg underveis.

Først skulle alle (unntatt noen få 40 og 60 kWh biler) ha livsvarig fri supercharging som følger bilen. Så ble det kvote på 400 kWh, men så ble denne erstattet med gratis personlig supercharging, ved referal, som forsvinner når bil skifter eier. Men da kommer altså kvoten inn igjen.....

Counterpointer

Takk for gode og opplysende innspill alle sammen

Nasatech

Kjørte tur/retur Sveits i sommer. Bare rett ned og opp igjen. Ikke noe rundt på tur der nede og var der bare 1 natt. Brukte over 1000kWh. Ladet fullt før jeg reiste og på destinasjon. Ellers bare SuC.


Muffinman

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 16. november 2017, klokken 17:45
Sitat fra: Viking800 på torsdag 16. november 2017, klokken 17:24
Alle kan uansett lade 400kWh kostnadsfritt?
Er det sikkert? Etter hva jeg har forstått så har reglene endret seg underveis.

Først skulle alle (unntatt noen få 40 og 60 kWh biler) ha livsvarig fri supercharging som følger bilen. Så ble det kvote på 400 kWh, men så ble denne erstattet med gratis personlig supercharging, ved referal, som forsvinner når bil skifter eier. Men da kommer altså kvoten inn igjen.....
Reglene har forandret seg underveis, men ikke for allerede solgte biler. Kjøpte man ubegrenset bil er det fremdeles ubegrenset. Der er fordelen knyttet til bilen. Kjøper man ny bil er det kvote, men ubegrenset med referral - men fordelen er da knyttet til eier, ikke bil. Selges bilen er kvote for ny eier.

Det er vel egentlig ikke annet enn det som er endret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA