Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av bilen - dårlig varme

Startet av stefse, torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

Loth

Første vinteren, fra jan 16, når bilen var ny, så tenkte jeg aldri over at den forvarmet dårligere med 10A ladekladd tilkoblet. Da mener jeg den bare trakk effekt fra batteriet selv om den stod tilkoblet. Det må ha blitt endret i en senere oppdatering. Hadde jo vært veldig greit om forhandler hadde opplyst hva disse oppdateringen gjør, men de vet det kanskje ikke selv. Tror også at 'Auto' innstillingen under kjøring ble mye dårligere etter dette. 'Klimaprofilen' i bilen der man kan justere vifte mellom LO, 'Normal', HI (eller hva det var), er jo en vits, da det er bare såvidt at viften blåser på HI. Er veldig ofte avhengig av å skru opp viften manuelt for å få blåst varme inn i bilen, i kombinasjon med å sette hvor det skal blåse. Generelt virker det som styringen av varmen er justert ned for at man ikke skal merke _så_ stor rekkeviddetap når det er kaldere. (Min teori i alle fall)

Ut i fra informasjonen her så begynte jeg å tenke på om bilen kan lese av feil temperatur når den først gjør en sjekk av utetemperatur før den beregner for mye/ lenge den skal varme. Det ble forsterket i dag, når jeg så at den viste -5 i displayet ved oppstart, når det faktisk var -13. Fulgte ikke helt med, men kort tid etterpå så viste den -13. Igjen bare en teori. Blir i alle fall frustrert av at jeg som kunde og bruker må forske og feilsøke, siden verksted bare kjører en liten 'diagnose' og sier 'alt ser greit ut...' om jeg ikke har noe konkret forslag. Nå var det knapt nok lunk i bilen både i går, -10 og i dag med -13 og stål-is på frontrute, rett etter innstilt avgangstid, temp innstilt på HI, og tilkoblet 10A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA