Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av bilen - dårlig varme

Startet av stefse, torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

Loth

Bare for å føye inn min erfaring. Kjøpte ny eGolf som jeg fikk levert Jan/Feb 2016. I starten var jeg meget fornøyd med varmen i bilen, kjørte med 22 innstilt temperatur, og mente jeg også hadde 22 innstilt ved forvarme (maks 24). Trengte ikke å skrape is, og den blåse ellers raskt varm luft under kjøring.

Men etter en tilbakekallelse der det ble byttet et eller annet i forbindelse med varmeapparatet så har den ikke vært helt god. Veldig varierende. Har hatt den inne mange runder etter det, og forhandler påstår å ha 'byttet alt', og har hatt teknisk bistand fra Tyskland. Virker som at etter hver gang den har vært inne, så har den blitt bedre med det samme, men etterhvert gått tilbake til å varme dårligere. Men etter siste forsøk i fjor-vinter så har den fungert ok, bortsett fra at jeg har måtte skrudd opp temperaturen i bilen mer enn tidligere.

Men nå føler jeg at den har blitt enda verre. Eller, det har kanskje ikke vært så kaldt etter siste utbedring som minus 10. Nå har jeg måtte skrape is på deler av front- og sideruter foran selv om den er programmert med avgangstid og varme innstilt på 28. Testet nå nylig med å sette den på HI, men egentlig ingen forskjell. Bilen føles langt fra varm, og den er ikke is-fri som tidligere.

Har testet litt nå de siste dagene det har vært så kaldt med å bare manuelt justere opp viftehastigheten, og det virker som det gjør susen. Så jeg mistenker nå at den rett å slett ikke skrur opp viftehastigheten nok på 'Auto'. Om den ikke blåser skikkelig ved forvarme så får den jo heller ikke bort isen.. Men min varierer i tillegg hvor mye den faktisk har forvarmet uavhengig av det meste jeg tester. Skjønner at det kan være forskjell med å uten lader, men jeg merker minimal forskjell på akkurat det. Forresten så står selvfølgelig viftehastighet innstillingene på HI.

Tenkte etter siste forsøk fra forhandler sin side at nå orker jeg ikke flere runder, og venner meg bare til å justere opp temperaturen og/ eller viftehastigheten, men nå etter de siste dagene så kommer jeg nok til å bestille en ny time for sjekk.

Amatøren

@Loth: Ikke bra. Lykke til og håper på oppfølging på hvordan det går videre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Sitat fra: Amatøren på onsdag 29. november 2017, klokken 12:43
Nei, jeg mener ikke at det er feil bruk hvis det ikke er varmt.

Min kommentar kom som følge at at jeg fikk inntrykk over at varmen gikk lenger enn det vedkommende trodde var maks tid. Derfor foreslo jeg å sjekke manualen og gangtid på varmer.


Manglende varme derimot kan jo være flere saker som kan være årsak uten at jeg kjenner til hva da jeg ikke har fått min e-Golf enda.

At temperatur står på HI tar det med viftehastighet så man virkelig får inn varmen?
Må viften styres manuelt den også?
Feil på varmeelement/varmepumpe?
Feil på temperaturføler i varmeapparatet så det ikke skjønner hvor kaldt det er?

Sikkert mye mer som kan nevnes, men som sagt jeg kjenner ikke e-Golf enda......
ok.  "HI" i appen er bare temperatur. Aner ikke hvordan app-forvarmingen bruker vifta, for jeg er vanligvis ikke i bilen, men det ser ut til å være slappe greier.

Ellers hjelper det å justere varme og viftehastighet når bilen er på, som en her er inne på.
Så er det skikkelig kaldt ute, kan man nesten bare hoppe og drite i forvarmingen, man må ut å sette på bilen, og selvsagt (he he) får man ikke startet varmen uten at tenningen er på, og tenningen lar seg ikke slå på mens ladepluggen er i. Så da må man trekke ut ladekabelen for å få skikkelig varme i bilen. Jeg blir nesten litt lattermild her.
;)

Om det er en sensor som melder feil temperatur tviler jeg litt på, siden så mange bileiere melder om det samme. Her må nok Volkswagen endre litt på software. Og her det er ikke akkurat Tesla standard med OTA og månedlige releaser av SW, og kort vei fra kunde til utvikler.  Det er nesten så jeg får lyst til å gi opp før jeg har kontaktet Møller, og velger heller å vente på at en dude klarer å hacke det til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

nortrahof

Jeg har varmepumpe i bilen. Den kostet kun NOK 1000 - og denne funksjonen er ikke verd mere for meg.

Varmepumpen bruker kun R134-gass. Dette er en ineffektiv gass for varmepumper. Dessuten er varmesystemet på E-Golf beregnet for Kontinentet hvor man har mildere vintre. - Virker greit og sparer strøm ned til rundt +7C . Når det blir kaldere trer PTC (motstand)elementene mer og mer i kraft.
En av årsakene til at varmepumpe i bil ikke virker på lavere temperaturer, er at fordamperen tettes av is  under 7-10C. Dette merkes spesielt i regn og våt kjørebane. - Faktisk tiner ikke isen før det er plussgrader. Derfor kan man kjøre deler av vinteren uten VP når det er kaldt og bilen ikke får plussgrader.
I minusgrader er man prisgitt PTC-elementene. Varmepumpen virker dårligere og dårligere og kobler helt ut ved -10C (om den kan gjøre bruk av fordamperen). Da er COP (virkningsgraden) så lav at den likegodt kan stoppe.

Ellers er det 2 temperaturfølere på PTC-elementet. Den ene måler temperaturen før heateren og den andre etter heateren. Når varmepumpen leverer det den greier, "ser" heateren hva den må gi i tillegg av energi. Så vidt jeg vet, er PTC-elementene på 5,5kW?

Jeg skulle gjerne ha likt å se hvilket forbruk varmepumpen har til en hver tid (og hva PTC-heateren ellers måtte bidra med).

Derfor tror jeg at E-Golf med V/P er tregere med å "skuffe på" effekt på heateren når det er kaldt?
Det virker naturlig for meg "at man venter på V/P" før PTC-elementene aktiveres. - Unntatt når man velger "max. heat". - Når det viser seg at V/P ikke leverer noe særlig, kobles heateren inn etter en stund. Slik spares strøm.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

stefse

Sitat fra: nortrahof på onsdag 29. november 2017, klokken 17:40
Jeg har varmepumpe i bilen. Den kostet kun NOK 1000 - og denne funksjonen er ikke verd mere for meg.

Varmepumpen bruker kun R134-gass. Dette er en ineffektiv gass for varmepumper. Dessuten er varmesystemet på E-Golf beregnet for Kontinentet hvor man har mildere vintre. - Virker greit og sparer strøm ned til rundt +7C . Når det blir kaldere trer PTC (motstand)elementene mer og mer i kraft.
En av årsakene til at varmepumpe i bil ikke virker på lavere temperaturer, er at fordamperen tettes av is  under 7-10C. Dette merkes spesielt i regn og våt kjørebane. - Faktisk tiner ikke isen før det er plussgrader. Derfor kan man kjøre deler av vinteren uten VP når det er kaldt og bilen ikke får plussgrader.
I minusgrader er man prisgitt PTC-elementene. Varmepumpen virker dårligere og dårligere og kobler helt ut ved -10C (om den kan gjøre bruk av fordamperen). Da er COP (virkningsgraden) så lav at den likegodt kan stoppe.

Ellers er det 2 temperaturfølere på PTC-elementet. Den ene måler temperaturen før heateren og den andre etter heateren. Når varmepumpen leverer det den greier, "ser" heateren hva den må gi i tillegg av energi. Så vidt jeg vet, er PTC-elementene på 5,5kW?

Jeg skulle gjerne ha likt å se hvilket forbruk varmepumpen har til en hver tid (og hva PTC-heateren ellers måtte bidra med).

Derfor tror jeg at E-Golf med V/P er tregere med å "skuffe på" effekt på heateren når det er kaldt?
Det virker naturlig for meg "at man venter på V/P" før PTC-elementene aktiveres. - Unntatt når man velger "max. heat". - Når det viser seg at V/P ikke leverer noe særlig, kobles heateren inn etter en stund. Slik spares strøm.

Du har nok fått med deg det meste. R134 er nok som du sier bedre egnet for kjøling (AC) i høye temperaturer enn til varmeapparat i Norden. Du kan se live forbruk ved å aktivere øyeblikksforbruk på infotainment i instrumentpanelet. Når du står i ro gir den deg faktisk forbruket i kW.  Når bilen er i bevegelse i kWh/100km.
Følg med litt her når du står, så ser du. VP kan trekke opp til 2 kW. Deretter slår PTC inn når det trengs mer guffe. I ECO mode begrenses PTC til ca 1 kW.
Hvor mye fordamperen iser, og om de har lagt inn avvisningsrutine har jeg ikke sett på. Men det jeg har merket meg er at VW er for gjerrig med varmen også her. Det er mer å hente på å kjøre fullt på VP og vifter, men det gjør den ikke. Kanskje fordi noen synes det bråker. Iallefall reguleres turtall på kompressor og vifte opp og ned i vilden sky ::)
For min del kunne den kjørt full pupp hele tiden i kulda, så fikk det være at man får en COP som er lavere. Skal man ha skikkelig varme er det uansett over i Normal og da slår PTC inn for fullt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

nortrahof

#35
Jeg er kjent med kW-funksjonen på infotainment. Den har begrensing at man må stå stille. Dessuten kan 12V-lader forstyrre målingen og den har man en felles måling for både V/P og heateren. - Jeg hadde gjerne ønsket dette separat for alle enheter. Dette er kanskje ikke mulig uten shuntmotstander?

- Mener at A/C-kompressoren er maken i E-UP som i E-Golf. Den er i så fall på hele 3,6kW! Muligens at den kan yte redusert effekt i E-Golf grunnet at denne har lavere nominell spenning på batteriet?
Med en COP på rundt 3 kan varmeapparatet i E-Golf med V/P være på hele 10kW - men da må temperaturen være rundt +7C. Dette burde holde - i hvert fall på Kontinentet.
Det jeg erfarer med E-Golfen er at "overgangen" fra V/P til heater er ikke tilpasset norske forhold.
Særlig om man står stille og med forvarming. Da får ikke fordamperen luftsirkulasjon (om det ikke blåser) da kjøleviften ikke går.

PS. Tesla har ikke brydd seg om V/P-teknologi i sine biler. De "gjenbruker" varme fra batteri og motor i stedet. - Kanskje en fordel i Norge?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

stefse

Man kunne selvsagt gått inn for å måle alle disse tingene, men når man ikke har inflytelse på input parameterne føles det bortkastet.
Gi meg tilgang på reguleringsparameterne så skal jeg få regulert inn dette 100% perfekt, og tilogmed kanskje flere brukerprofiler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

offpist

Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom. Og i dag var det minus 5 grader ute men ikke sjans om det ble nok varme til å smelte isen på rutene en gang!

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

dabis

Sitat fra: offpist på mandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom. Og i dag var det minus 5 grader ute men ikke sjans om det ble nok varme til å smelte isen på rutene en gang!

Jeg har noe av samme problemet men løser det enkelt med å sette på frontrutevarme da den tar hardere i en det varmeapparatet klarer. 10 min intervaller er for lite da det nesten tar 5 min før den i det hele tatt klarer å levere varme ut av dysene. ingen dum ide å sette opp 3 timere etter hverandre da! Idiotisk at frontruta ikke kan settes på timer!!
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Pippus

Sitat fra: offpist på mandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom.

Erfaringsmessig er dette for kort tid. Min erfaring tilsier 30 min pr. syklus for å gi tilstrekkelig oppvarmingstid. Dvs. at man starter oppvarmingen tilsvarende tidligere..
Testet i -6 og fungerte greit(nok) i mitt tilfelle. NB! Jeg var tilkoblet lader

Aarstad

Sitat fra: offpist på mandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom. Og i dag var det minus 5 grader ute men ikke sjans om det ble nok varme til å smelte isen på rutene en gang!
Skjønner ikke hvordan det er mulig, var selv -8 hos meg i dag bilen var helt isfri når jeg kom ut. Har du aktivert varmetrådene i frontruta også, eller kjører du kun varmeapparatet?

stefse

Egentlig er ikke dette så j*vla vanskelig. Man lar kunden få 2 valg:

Enten skal den varme opp bilen til den temperaturen som faktisk er satt(!) og holde den der. Uavhengig av om den er koblet til strøm eller ikke, og hva laderen gir, sålenge SOC er over, la oss si 30%.
Eller,
den kan holde på med batterisparegreia si, som i dagens versjon.

BMW får det jo til, der regner de kanskje med at kundene er smarte nok til å skjønne at varming kan tappe batteriet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Siste "nytt" i sakens anledning er at jeg har satt inn vifteovn på 2000Watt i bilen. Såfremt jeg har koblet til ledningen, kan jeg styre varmen med et releadapter på schukoen og app.

Bilen blir endelig så god og varm som jeg forventer, men løsningen med skjøteledning inn døra føles temmelig fossil-alder :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Bjarkaffi

Sitat fra: stefse på torsdag 04. januar 2018, klokken 23:17
Siste "nytt" i sakens anledning er at jeg har satt inn vifteovn på 2000Watt i bilen. Såfremt jeg har koblet til ledningen, kan jeg styre varmen med et releadapter på schukoen og app.

Bilen blir endelig så god og varm som jeg forventer, men løsningen med skjøteledning inn døra føles temmelig fossil-alder :P

Haha. Det hørtes tøft ut!
Hva sier møller om saken din? Ikke vifta altså men problemet

esvest

Har en 2018 egolf og er veldig skuffet over forvarmingen som mange andre tydeligvis. Dårlig egnet til å tine opp bilen når det er kaldt. Direktestart via app funker nesten hver gang, men tidsinnstilt virker sjeldent eller aldri. Skjønner ikke hvorfor varmepumpa skal kjøre så 'sakte' når den står i laderen med fulladet batteri.
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

Leste på nettsiden at forvarming under lading stopper etter 30 min og etter bare 10 min uten lader koblet til.
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start/app-overview/e-remote/e_manager_climate.html#tab/open/9d2e032c-78a8-4d49-97a1-6a7a81e0295c/accordion/open/faq3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA