Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av bilen - dårlig varme

Startet av stefse, torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: Kim Morten på torsdag 23. november 2017, klokken 20:45
Sitat fra: Oddaa på torsdag 23. november 2017, klokken 19:06
Vet ikke om det bare er uvitenhet fra min side, men bilen blir god og varm når jeg står tilkoblet 16A lading og benytter avgangstid. Ved forvarming startet fra app på batteri eller lading på 8 el 10 A derimot, synes jeg ikke effekten er særlig god.

Støttes! Tilkoblet 16A fungerer det bra, ellers synes jeg ikke det fungerer godt nok i det hele tatt

Jeg har 32A lading, og da trekker bilen ca. 5.3 kWh under oppvarming. God og varm bil.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Har noen dratt frem manualen og sett hva som står om forvarming og tilkoblet strøm?

Mobileum

Sitat fra: gr på torsdag 23. november 2017, klokken 22:52
Har noen dratt frem manualen og sett hva som står om forvarming og tilkoblet strøm?

Ikke mye som står der (beklager høyre marg)

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

02jan

#18
Norge er et av verdens største markeder for eGolf, og Norges mest solgte bilmodell de siste årene - er ikke brukermanualen oversatt til Norsk ?

Ikke rart mange brukere vil kunne bruke funksjoner til bilen mindre optimalt.

Tydeligvis andre markeder bilen lages for.

(Har selv kjørt eGolf , og bilen er god den, på samme måte fikk jeg utlevert i3 med svensk meny i bilen -senere kunne jeg velg engelsk, har selv vært der å bruke lang tid på å finne ut hvordan bilen fungerer)


EDIT 22:19 - antagelsen om engelsk manual var basert på utklipp av engelsk manual her på forumet. Beklager på det sterkeste at jeg tok denne antagelse. Det er ikke rett av meg å anta, uten å ha alle fakta.
Hensikten var å forklare hvorfor noen brukere kunne ha trøbbel med å bruke bilenes (uavhengig av bilmerke) optimalt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mobileum

#19
Klart den er på norsk, men på nettet er det bare tysk og engelsk i PDF-format. For å slippe å gå ut for å hente manualen, skanne siden, etc. er det enklere på denne måten. Har du selv kjørt e-Golf burde du vite at det er norsk manual (og norske tekster i infosystemer, alle menyer, samt norsk tale i nav.). Men stemmestyring er ikke på norsk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Sitat fra: 02jan på fredag 24. november 2017, klokken 19:10
Norge er et av verdens største markeder for eGolf, og Norges mest solgte bilmodell de siste årene - er ikke brukermanualen oversatt til Norsk ?

Ikke rart mange brukere vil kunne bruke funksjoner til bilen mindre optimalt.

Tydeligvis andre markeder bilen lages for.

(Har selv kjørt eGolf , og bilen er god den, på samme måte fikk jeg utlevert i3 med svensk meny i bilen -senere kunne jeg velg engelsk, har selv vært der å bruke lang tid på å finne ut hvordan bilen fungerer)
Hvorfor gidder du lire av deg så mye vissvass basert på en snip fra nettet?

Min snart tre år gamle e-Golf har norske menyer, norsk tekst på alt og norsk manual. Take a chill pill...

stefse

Jeg vet at forvarmingen fungerer bedre på 16A. Så sjansen for at Møller vil si at "bilen er helt som den skal være", for deretter  å ville selge meg en ladestasjon, er vel tilstede.

Men det hjelper ikke om man har parkert et utendørs og bilen er gjennomspekt et sted der det ikke er lading. Jeg har aktivert forvarming på batteriet, men det er omtrent verdiløst når det blir mer enn én minusgrad.

eGolf har tydeligvis vedtatt at den ikke vil la oppvarming gå på bekostning av rekkevidde. Jeg er da vel en voksen mann som klarer å vurdere om jeg vil bruke batterikapasiteten på forvarming eller på rekkevidde. >:(
Glad jeg ikke bor i Finnmark, der ville jeg ikke anbefale å ha denne bilen, men heller gå for en i3 f.eks. som faktisk lar deg varme opp bilen, når man uansett bare skal kjøre et par km.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Aarstad

Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader

Mobileum

Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader

Er det riktig at du da bruker ca 2 kW på dette? Det er isåfall ikke så veldig galt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Aarstad

Sitat fra: Mobileum på lørdag 25. november 2017, klokken 10:58
Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader

Er det riktig at du da bruker ca 2 kW på dette? Det er isåfall ikke så veldig galt.

Høres ikke så galt ut. Merker ikke noe på rekkevidden at jeg gjør det sånn, men jeg har heller ikke så lang vei til jobb.

Chivas

Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader
Jeg skal teste dette, men vet du hvor lenge den forvarmer? Har tidligere hørt 15 min på batteriet, men på min durer og går fortsatt når jeg setter meg i bil ca 17-18 min etter den skal ha startet.

Aarstad

Sitat fra: Chivas på tirsdag 28. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader
Jeg skal teste dette, men vet du hvor lenge den forvarmer? Har tidligere hørt 15 min på batteriet, men på min durer og går fortsatt når jeg setter meg i bil ca 17-18 min etter den skal ha startet.
Det er jeg faktisk ikke helt sikker på

Amatøren

Kan jeg foreslå den "lefsen" som fulgte med bilen og som man leser når man skal selge bilen i tilfelle potensiell kjøper skulle stille noen rare spørsmål?  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 28. november 2017, klokken 20:00
Kan jeg foreslå den "lefsen" som fulgte med bilen og som man leser når man skal selge bilen i tilfelle potensiell kjøper skulle stille noen rare spørsmål?  ;)
Også kalt RTFM.  ;D Men mener du med det at bilen er helt som den skal være, og at vi bruker bilen "feil" når vi forventer varm bil, eller har du funnet ut av en justering som ikke er åpenbar i menyene og appen?

Bilen burde produsere badstu inni helt ned til 30% av batteriet, men selv på HI blir det knapt en lunk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

Nei, jeg mener ikke at det er feil bruk hvis det ikke er varmt.

Min kommentar kom som følge at at jeg fikk inntrykk over at varmen gikk lenger enn det vedkommende trodde var maks tid. Derfor foreslo jeg å sjekke manualen og gangtid på varmer.


Manglende varme derimot kan jo være flere saker som kan være årsak uten at jeg kjenner til hva da jeg ikke har fått min e-Golf enda.

At temperatur står på HI tar det med viftehastighet så man virkelig får inn varmen?
Må viften styres manuelt den også?
Feil på varmeelement/varmepumpe?
Feil på temperaturføler i varmeapparatet så det ikke skjønner hvor kaldt det er?

Sikkert mye mer som kan nevnes, men som sagt jeg kjenner ikke e-Golf enda......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA