Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot 205

Startet av andreash, fredag 28. september 2007, klokken 09:23

« forrige - neste »

andreash

Heisann.

Tenkte eg kunne starte ein liten tråd for spesielt interesserte.

Kjøpte denne bilen (http://www.austinev.org/evalbum/632) frå ein navnebror på Stord.

Den har desverre fått ein del rust sidan sist den var i bruk, og det kommer nok til å være hovedfokus i starten av høsten.

Etter (eller paralellt med) avrustning, er planen å lage batterioptimaliseringskrets, som forhindrer skadelig overlading, samt sørger for at kvart enkelt batteri alltid får korrekt lading.
Sidan det er ein stor 144V batteriladar for heile seriestrengen, må eg laga ein liten krets til kvart batteri.

Har begynt å pendle med Ferje til jobben, og taper 94kr, i ferjebillett, pr dag el-bilen ikkje er brukande..
Så me får håpa at det ikkje er altfor mykje arbeid før skilta kan hentast..


Satsar på å oppdatere tråden etterkvart som ting byrjar å skje.. (Ska pusse opp to hus samtidig, og i tillegg pendle 1time kvar vei til jobb..)puh..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Ta en titt på ballanseringsdingsten Cityel bruker. Kanskje noe du også kan benytte
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Glimrande!
Der sparte eg ei god veke med arbeid..

takk for tips!

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

Liten oppdatering:

Innkjøpt:
nye bremeskiver, klosser og frontlykter..

I bestilling med forventet levering denne uke:
13stk Exide Sønnak maxxima 900 DC batterier.. 1600kr stk.
11stk battery Optimizer fra Power designers (http://www.powerdesigners.com/powercheq.htm)
Linken henviser til den nye utgaven av denne enheten. Er litt usikker på forskjellen, men jeg hadde ikke hatt nok penger til den nye varianten uansett.. (betalte 270 Dkr pr stk)

Foreløpig regnskap:
nye setetrekk: 149,-
bremsedeler, lykter og nytt sett med fastnøkler: ca.1200
batterier: ca. 21000,-
batteribalansering: 3200,- (+ evt momskrav fra tollvesenet)

Sum:25549

kommentarer og spørsmål er velkommen!

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Boogie

Du angir prisen i DKR. Hvem har du kjøpt av?

Agenten for Europa holder jo til i Tyskland.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

andreash

Fekk tips i svaret fra elektrolux i post nr.2..

www.cityel-import.dk

Er på en av tilbehørs/reservedel sidene..

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

Liten oppdatering...

- Nettopp blakka meg på 13stk batterier..  :-\
- Venstre Calipper på vei i posten.
- Optimizere ligger til fortolling i Oslo... (Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar i tollen??)

jaja.. håper på fortgang i sakene nå.. Har tilogmed fått plass i garasjen til bilen..


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

status:

- Motatt batteribalanserere
- Motatt Calipper, men det var feil type så jeg venter fortsatt..
- Montert nye lykter og pærer foran.

Det går sakte på fram...

Mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

El rayo

Det går i hverfall framover med ditt prosjekt.

Jeg var og kikket på en Mini for konvertering, men disse bilene er bare enda mer rustne nå enn for 20 år siden. ;D Det er langt mellom ferdig rustsveisede objekter uten motor/gear.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Antar då at det ikkje er denne typen du planlegger...

http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html


Ikkje for å ødelegge mitt eget topic her.. Men den varslede Volvo hybriden med hjulmotorer (fra samme leverandør som minien ovenfor) hadde vert morro å kunne hacke seg inn på.. De oppgir relativt beskjeden ytelse på hjulmotorene, sett i forhold til PML-flightlink sine egne spesifikasjoner på samme motor... Eller kanskje det er i strømkapasiteten til motorstyringen det ligger..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Hallo Andreash

Har du testet en eller flere av ballansererene. Venter spendt på mine 3 stk 2A som kommer om 2 uker fra USA.

Har du bilde av ballansererene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Hei

Dei er ikkje testa eller fotografert endå nei..
Skal sjå ka eg får til i ettermiddag..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

El rayo

Sitat fra: andreash på tirsdag 13. november 2007, klokken 07:28
Antar då at det ikkje er denne typen du planlegger...
Nei, bilen i seg selv er alt for tung. Gammel Mini veier 587 kg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei Andreash,
motorytelsen på en elmotor er en relativ greie.
Normalt oppgis effekten ved kontinuerlig drift og nominell spenning.
Økes spenningen vil vanligvis effekten økes tilsvarende, økes stømmen vil også effekten økes tilsvarende, men da kan den ikke gå kontinuerlig lengre pga. varmeutvilklingen. Når spenningen øker, vil turtallet vanligvis øke på likestrømsmotorer. Har motoren kjølevifte vil det økede turtallet øke kjølekapasiteten, og da tåler motoren høyere strøm kontinuerlig, osv.

Advanced  DC motorene som Otmar bruker i sin Porche hadde et skilt som sa 72 volt 200 A.
det gir 14,4 kilowatt inn, eller omtrent 14-15 hk ut. Bilen har 2 motorer, altså blir samlet merkeeffekt omkring 30 hk.
Batteripakken er nominelt på omkring 300 volt, og gir ca 1000 A.
sammen med friløpskretsen i kontrolleren gir dette motorene ca 2000 A. og noe lavere spenning.
Når disse motorene starter, går de i serie, så begge motorene arbeider på 2000 A, og senere paralellkobles de og får 300 volt og 500 A hver mot slutten når batteristrømmen må deles på 2 motorer.
Det er dette som gir den enorme akselerasjonen som disse elbilene har.
Merkeeffekten blir et meget relativt begrep. Men så er det snakk om 400 meter, og ikke kontinuerlig drift.

Når Otmar får motorer fra Advanced DC nå, er tallene erstattet med : ?V og ?A
og ?W.
           se:        www.cafeelectric.com  eller   www.plasmaboyracing.com
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Å kjøpe en gammel bil og legge penger og arbeid i den kan være en dårlig investering.
Om en kjøper en ny bil til 150.000 kroner, for ombygning til eldrift, vil momsen forsvinne sammen med engangsavgiften. Da nærmer en seg halv pris. Deretter tar en ut motor , kjølesystem , bensintank og alt utstyr som en ikke trenger i elversjonen.  Om en gjør en avtale med en bilimportør vil jeg tro at det går an å få en "skyvbar" bil for godt under halvparten av butikkpris.
Denne bilen er i utgangspunktet godkjent i Norge, og bør derfor være enkel å få godkjent.
Når bilen skal reoppbygges er det viktig at en holder seg innenfor de maksgrenser mht vekter som står i vognkortet.

Men først av alt, ta kontakt med lokalt biltilsyn. Da slipper du å gjøre alle tabbene selv.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA