Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wifi hotspot?

Startet av leifarneb, torsdag 16. november 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

leifarneb

Hei,

Jeg ser at jeg har noe som heter wifi hotspot inne på navigasjonen på en 2017 egolf 300km. Er det sånn å forstå at dette er "gratis" wifi som VW spanderer for brukere av bilen? Eller er det noe annet lurv?

LAB

Bob

Det finns på den gamle versjonen av eGolf også men jeg er ganske sikker på at det ikke er noe internettkobling når du kobler deg til den. Hvertfall ikke når jeg har prøvd. Det er eGolfer som er solgt med et eget SIM-kort plass inne i hanskerommet, og det er trolig kun den versjonen som får utnyttet hotspot funksjonen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

SteinarSun

Koble bilen opp mot mobiltelefon, så kan du dele internett med passasjerene via bilens wifi
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Erlingni

#3
Haha... VW... Gratis.... Spanderer....  ;D  :D

Men spøk til side. Dersom du har "Premium" telefonforberedelse setter du inn et eget (data)SIM som benyttes til dette (og andre tjenester som krever data i Discover Pro).
Hvis ikke du har "Premium", har vel ikke dette noen reel funksjon... Hvis du allikevel må koble opp med en mobiltelefon eller mobilrouter, kan vel like gjerne de andre koble opp via den også.

ReneM

Sitat fra: SteinarSun på torsdag 16. november 2017, klokken 10:12
Koble bilen opp mot mobiltelefon, så kan du dele internett med passasjerene via bilens wifi

Det er akkurat dette. Verdens dummeste funksjon. Da kan man likevel dele nettet fra mobil/4G ruter.

Det er 1 funksjon til som krever den Wifi tilkobling. Det er streaming av musikk/(video) over wifi
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Kroken6

Nesten gratisløsning: Monterte en USB stick med sim-kort, kort ledning og lader i sigarettenner i bagasjerommet i går, og det fungerer fint. Kom vel på 600,- totalt. USB adapter (router) fra AliExpress og lader fra Kjell & co. Festet med borrelås på undersiden av fast hylledel på høyre side.


Sent from my iPhone using Tapatalk

emmern

Hvorfor er det noe poeng å montere fast 4G-modem når "alle" har mobil med wifi tethering ?
Og iallefall på de nyeste e-golfene så er det android auto / Apple CarPlay som krever at du har tlf koblet via USB uansett. Uten USB funker ikke dette, og det er en såpass nødvendig og sentral greie for meg at det har blitt rutine å koble på TLF hver gang jeg setter meg inn. Men sånn er nå jeg.

På android kan man f.eks. installere Tasker som automatisk skrur på wifi-tethering (deling) når man plugger i akkurat den golfen (skulle jeg mene). På en apple-telefon kan man vel bare glemme dette med mindre man jailbreaker den.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Kroken6

#7
Sitat fra: emmern på fredag 17. november 2017, klokken 21:07
Hvorfor er det noe poeng å montere fast 4G-modem når "alle" har mobil med wifi tethering ?
Og iallefall på de nyeste e-golfene så er det android auto / Apple CarPlay som krever at du har tlf koblet via USB uansett. Uten USB funker ikke dette, og det er en såpass nødvendig og sentral greie for meg at det har blitt rutine å koble på TLF hver gang jeg setter meg inn. Men sånn er nå jeg.

På android kan man f.eks. installere Tasker som automatisk skrur på wifi-tethering (deling) når man plugger i akkurat den golfen (skulle jeg mene). På en apple-telefon kan man vel bare glemme dette med mindre man jailbreaker den.
Du om det Har ikke Android og på iPhone, fungerer ikke delt Internett når telefon er tilkoblet CarPlay. Prioriterer blåtann og telefon for iPhone, og musikk over CarPlay. Går noen sekunder før bilen automatisk er på nett og det ligger en del online funksjonalitet under CAR-Net menyen. I tillegg til at oppdateringer enkelt kan lastes ned.

Til 600,- synes jeg dette er en fin utvidelse av min bil i hver fall og alt er jo opp til den enkelte, og du får gjøre det akkurat som du vil - «I couldn' care less» for å si det slik.


Sent from my iPhone using Tapatalk

emmern

Sitat fra: Kroken6 på fredag 17. november 2017, klokken 21:15
Fu om det Har ikke Android og på iPhone, fungerer ikke delt Internett når telefon er tilkoblet CarPlay. Prioriterer blåtann og telefon for iPhone, og musikk over CarPlay. Går noen sekunder før bilen automatisk er på nett og det ligger en del online funksjonalitet under CAR-Net menyen. I tillegg til at oppdateringer enkelt kan lastes ned.

Til 600,- synes jeg dette er en fin utvidelse av min bil i hver fall og alt er jo opp til den enkelte, og du får gjøre det akkurat som du vil - «I couldn' care less» for å si det slik.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Går det ikke an å dele internett mens den er på CarPlay? OK da skjønner jeg. Hva i all verden driver Apple med ???

På min telefon kobler golfen seg til mitt wifi-aksesspunkt på TLF og jeg får også oppdateringer, trafikk osv.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA