Når den automatiske nødbremsingen har
redusert hastigheten med 40 km/t, frigjøres
bremsene. For eksempel, dersom den
automatiske nødbremsingen aktiverer
bremsene når du kjører i en hastighet på
90 km/t, vil bremsene frigjøres når bilens
hastighet er redusert til 50 km/t.
Automatisk nødbremsing fungerer kun i
hastigheter mellom 8 km/t og 140 km/t.
Automatisk nødbremsing kobler ikke inn eller
ut bremsene i følgende situasjoner:
• Du dreier hardt på rattet.
• Du trykker på gasspedalen.
• En bil, motorsykkel, sykkel eller fotgjenger
ikke lenger oppdages foran bilen.
Det står ingenting om at den skal klare et rådyr eller en hund eller lignende dessverre.
Litt interessant det punktet om gasspedalen. Håper det er enda en dårlig oversettelse og at de egentlig mener at den vil bli deaktivert igjen dersom man berører gassen etter den har slått inn, for med enpedalskjøringen på Tesla så vil man i de fleste tilfeller ha foten på gassen, og det kan jo ikke da være slik at den ikke vil slå inn?
En regnfull og mørk morning holdt madammen på å kjøre på en fyr som løp ut i et fotgjengerfelt, selv om hun aksellererte ut fra en parkeringsplass så bråstoppet e-Golfen. Den bruker kun radar. Tesla bruker både kamera og radar.
Syns også det er rart at den kun bremser ned 40km/t. Hvis man får et illebefinnende og holder på å kjøre inn i noe, så hjelper det ikke forferdelig mye om den bremser fra 140 til 100. Hvorfor stopper den ikke helt slik VW gjør?