Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollarkursen går ned for hver dag - stort tap i vente de neste 12 måneder

Startet av T.K, lørdag 26. august 2017, klokken 02:55

« forrige - neste »

geear

I 2008 steg dollaren 45% på et halvt år. Hvis Tesla skulle fulgt den kurven, så hadde startprisen på en Model X økt med nesten 200 000,- på et halvt år. Det hadde antageligvis gått uker mellom hver gang det dukket opp en kunde i døra hos Tesla etterpå. Det er vel ingen som hadde giddet å betale 600 000,- for en bil som nettopp ble solgt ny for 400 000,-. Og samme andre veien, skulle utsalgsprisen direkte gjenspeile kursvariasjonene, så hadde det blitt ren gambling å kjøpe ny Tesla.

Endret andre amerikanske produkter i Norge prisen med 45% i 2008?

Ampera-e handles også i dollar, men der er det vel full leveransestopp allikevel...

Knut Røe

Hvilken tulling skulle betalt FRA 1.1 for en X da tenkte du?
Uten moms og avgifter i hele tatt? Vet du i hele tatt hvor få biler som koster så mye som det?
Stort sett er det norske skatter og avgifter som gjør biler dyre, ikke bilene selv. Unntaket er Tesla der er bilene dyre uansett.

peik

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 26. august 2017, klokken 09:56
Det man må huske på er at kronekursen er sterkt bundet til oljeprisen. Og oljeprisen er sterkt knyttet til etterspørselen. Hva skjer da når elbilene begynner å ta av skikkelig? Det ville ikke overraske meg om oljeprisen faller betydelig over de neste årene, og da dras kronen med i fallet. Og dollaren blir altså dyrere.Analytikerne som forventer at kronen vil styrke seg forventer også at oljeprisen vil fortsette å stige. Dette er svært usikkert.
Vi får se hvordan det går med kronekursen hvis vi får en regjering satt sammen av AP, Rødt, SV og MDG. Med den dårlige oppslutningen AP har nå er sjansene for en ren AP-regjering små. Blir spennende... ☺
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Espen Hugaas Andersen

#18
Ser ut som prisene på 100D og P100D er justert. https://electrek.co/2017/08/29/tesla-model-s-x-price-higher-end-vehicles-5000/

Om jeg skulle kjøpe min bil på nytt må jeg nå betale 854k NOK, der jeg betalte 890k NOK i juni. Noe sånt som 8000 er pga inkludert hengerfeste, så da må prisjusteringen være på rundt 28k NOK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bobbi

Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Go-carter

Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Ikke bare nybilkjøp, men også oppgraderinger. Det ble lagt ut i dag at noen i Canada har fått redusert sin pris for oppgradering fra X60 til X75 til 36.000, som er 12.000,- mindre enn i norge.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HKS

Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..
Husk at store selskap som Tesla som oftest har langsiktige avtaler om kjøp av valuta (futures).

Hvor lenge disse varer varierer, men det kan godt tenkes at Tesla må betale en del mer enn hva dagens kurs på børsen er. Derfor er det veldig vanskelig å si noe om når, og eventuelt hvor stor en justering vil være.

Var jeg Tesla Norge ville jeg i alle fall ventet til alle bilene kjøpt på kampanjerente er levert ut før jeg justerer noe valuta for kundene.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: Go-carter på onsdag 30. august 2017, klokken 10:23
Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Ikke bare nybilkjøp, men også oppgraderinger. Det ble lagt ut i dag at noen i Canada har fått redusert sin pris for oppgradering fra X60 til X75 til 36.000, som er 12.000,- mindre enn i norge.
Canada har vel fra 5 til 15% mva, vi har 25%, så det vil nok alltid være billigere der. Dette er jo ingen momsfri oppgradering ettersom den ikke er kjøpt med kjøretøyet.

Go-carter

Sitat fra: gr på onsdag 30. august 2017, klokken 12:14
Sitat fra: Go-carter på onsdag 30. august 2017, klokken 10:23
Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Ikke bare nybilkjøp, men også oppgraderinger. Det ble lagt ut i dag at noen i Canada har fått redusert sin pris for oppgradering fra X60 til X75 til 36.000, som er 12.000,- mindre enn i norge.
Canada har vel fra 5 til 15% mva, vi har 25%, så det vil nok alltid være billigere der. Dette er jo ingen momsfri oppgradering ettersom den ikke er kjøpt med kjøretøyet.

Det forklarer prisen :) Men det forklarer ikke hvorfor den ble redusert med nesten 10.000,- der i natt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

geear

Sitat fra: T.K på lørdag 26. august 2017, klokken 02:55
Dollarkursen går nå ned hver dag, tilsvarende et par tusen kroner dagen eller 14 000 kroner pr uke for en modell X til kr 700 000. "Alle" spår dollar ned i under 7 kroner neste år, kanskje 6,50. Det betyr 20 % valutareduksjon på nybilprisen så fremt ikke Tesla Norge har tenkt å sitte med overskuddet selv, og dermed kan man regne med over 40 % tap på bilen det første året, og de som kjøpte i våres kan plusse på 10 % ekstra i tap. Virker mest fornuftig å vente med kjøpet, såfremt man ikke sitter veldig godt i det.
Spådommen din ser foreløpig ikke spesielt bra ut for de som håpet på kursras. Kursen er tilbake på samme nivå som i juli, og for min augustbestilling så utgjør dette et tap på rundt 30 lapper for Tesla hvis jeg skulle betalt bilen i norske kroner i dag. Teslaavgiften er en annen faktor som ligger og lurer...

Knut Røe

Kronen blir knust. Troen på norsk økonomi og krona er sterkt fallende.
Dette er det politikerne vil, da de får betalt for olje i dollar, og hele oljefondet er i dollar.

T.K

Sitat fra: gr på onsdag 15. november 2017, klokken 10:01
Sitat fra: T.K på lørdag 26. august 2017, klokken 02:55
Dollarkursen går nå ned hver dag, tilsvarende et par tusen kroner dagen eller 14 000 kroner pr uke for en modell X til kr 700 000. "Alle" spår dollar ned i under 7 kroner neste år, kanskje 6,50. Det betyr 20 % valutareduksjon på nybilprisen så fremt ikke Tesla Norge har tenkt å sitte med overskuddet selv, og dermed kan man regne med over 40 % tap på bilen det første året, og de som kjøpte i våres kan plusse på 10 % ekstra i tap. Virker mest fornuftig å vente med kjøpet, såfremt man ikke sitter veldig godt i det.
Spådommen din ser foreløpig ikke spesielt bra ut for de som håpet på kursras. Kursen er tilbake på samme nivå som i juli, og for min augustbestilling så utgjør dette et tap på rundt 30 lapper for Tesla hvis jeg skulle betalt bilen i norske kroner i dag. Teslaavgiften er en annen faktor som ligger og lurer...

Det har du rett i. De spådde 30 000 ned blir heller 100 000 opp, om både valuta og skatt går feil vei.

CaZpaH

Sitat fra: Bobbi på onsdag 30. august 2017, klokken 09:11
Heller ikke dagens prisnedgang er en valutajustering. X100D koster nå kr 824 100 i Norge. I USA er prisen nå 96 000 dollar. Ca 746 000 etter dagens dollarkurs. Altså ca kr 78 000 billigere i USA enn i Norge!

Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla kommer med en kraftig valutajustering..

Husk å legg til vesentlige transportkostnader med på en tesla som skal til Norge kontra USA.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Luring

Men den kollapsen me no ser i bustadpriser (spesielt i Osloområdet) er det vel ikkje så overraskende at det går litt utforbakke nå. Enda verre mot Euro.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA