Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SKARP KRITISK VURDERING AV Mitsubishi Outlander PHEV : youtube-link

Startet av elbikefun, tirsdag 14. november 2017, klokken 22:30

« forrige - neste »

elbikefun

Snuser seriøst på Passat GTE og Outlander PHEV. To vidt forskjellige biler; med eneste fellesnevner at de er plug-in-hybrider. Har prøvekjørt begge bilene; og leser alt jeg kommer over av info og forum-tråder om disse.

Ta en kikk på denne youtube-videoen; hvor en skarp australsk stemme; "slakter" Outlander Phev.


https://www.youtube.com/watch?v=z54jWVE6JSg


Slik jeg vurderer videoinnslaget; kunne det like gjerne vært Passat GTE eller nær sakt hvilken som helst annen hybrid han snakket om. Det er nok slik at Outlanderen er av få hybrid-modeller som har blitt markedsført i Australia. Australia er også et helt annet marked; ift beskatning av motorkjøretøyer, incentivordninger osv.
Tross dette; har han en del gode poenger syntes jeg.

Hva tenker dere ?
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Espen Hugaas Andersen

Tja, det var noen ting jeg syns var litt oppkonstruerte:

2. Vekt. Grei nok kritikk på redusert last, men han antydet at vekten var problematisk for forbruket. All energien man bruker på å akselere opp i hastighet eller kjøre opp ett fjell kan man få tilbake med regenerativ bremsing. Det er altså ganske begrenset hvor stor betydning vekten har på forbruket. Så klart, regenerativ bremsing er ikke uten tap, men det er *mye* bedre enn fossilbil uten regenerativ bremsing.
3. Energi. 12 kWh er ikke mye. Men virkningsgraden er jo mye bedre enn fossilt. Altså i forhold til kjørelengde er 12 kWh mer tilsvarende 3-4 liter bensin enn 1 liter. Og man kan jo få inn disse hver natt.
5. Kompleksistet. Ja, mindre kompleksitet er å foretrekke over mer kompleksitet, men elektrisk drift tar også å reduserer slitasjen på fossilmotoren, bremser, osv. Ser man på hybridene til Toyota så er de noen av de mest driftssikre bilene på markedet.
9. Bensintanken er mindre. Krise!  ::)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Fagasstraps.com

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. november 2017, klokken 11:20

9. Bensintanken er mindre. Krise!  ::)

Er ikke kødd engang, kjørte 3000km tur retur øst europa i Outlander Phev, måtte ha med 20L kanne i bagasjen.

Kjørte 4000km vest europa tur i sommer  måtte sikre halv tank langs alle veier, var flere små byer som var langt unna bensinstasjoner. Morsomt å begynne å søke på bensinstasjoner på landeveier.

Så det er sant men, så kan man debattere hvor aktuelt det er. Når en PHEV er og blir en pendler bil, akkurat som de fleste elbiler.

Rearden86

Drivstofftanken på Passat GTE innbiller jeg meg at er på 55 liter. Jeg har kjørt den t/r Italia via Autobahn. Jeg fylte ikke oftere enn det jeg ville gjort med en standard fossilbil. Jeg har hatt Passat GTE siden april 2016, og aldri tenkt at dette var irriterende.

Passat GTE er i mine øyne en langt bedre bil på alle måter enn Outlander PHEV. Så sant SUV og 4x4 ikke er et must mener jeg valget er enkelt. Disse andre innvendingene generelt mot plug-in mener jeg har liten betydning. Driftssikkerhet over tid er det vanskelig å si noe om, men viser til det som ble skrevet om Toyota her.

Dersom en slik bil passer kjøremønsteret ditt får du gode ytelser (i hvert fall med GTE) og lavt forbruk til en svært konkurransedyktig pris, samtidig som den er en fullverdig familiebil. Mitt gjennomsnittlige langtidsforbruk på bensin er 0,28 per mil. Det er ikke noen tvil om at det er det norske avgiftssystemet som gjør dette til et kjempekjøp, men vi må da forholde oss til den virkeligheten vi lever i, ikke andre lands forhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA