Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

OlaM

DN har testet: https://www.dn.no/biltesten/audi/audi-e-tron/elbil/audis-beste-er-en-elbil/2-1-530146

Utrolig hvor stor forskjell det er på tester fra såkalte proffer vs vloggere. Embret melder at han liker dens smarte løsninger, som at den regenererer strøm inn mot rundkjøringer o.l. For en oppfinnelse av Audi!
'21 3LR

daktari

Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:48
DN har testet: https://www.dn.no/biltesten/audi/audi-e-tron/elbil/audis-beste-er-en-elbil/2-1-530146

Utrolig hvor stor forskjell det er på tester fra såkalte proffer vs vloggere. Embret melder at han liker dens smarte løsninger, som at den regenererer strøm inn mot rundkjøringer o.l. For en oppfinnelse av Audi!
den gjør vel det kun på ACC? Bilen starter vel ikke bremse av seg selv når man ønsker å trille?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trd-73

Jeg mener Teslabjørn skrøt av akkurat det samme angpe de regen foran rundkjøringer?

OlaM

Han nevner ikke ACC, bare at den regenererer. Alle elbiler med cruise control regenererer når de bremser, det han kanskje forsøker å formidle er at den bremser fint inn mot kryss eller rundkjøringer.
'21 3LR

Pitil

#889
Dersom e-tron er som e-Golf, vil den regenerere inn mot kryss og rundkjøringer, selv om ACC ikke er aktivert, og ingen regenerering er valgt. I e-Golfen virker det som om at bilen avgjør dette selv, basert på virkelig fart sammenlignet med info fra skiltkamera og kartverket i bilen. Når det gjelder regenerering inn mot skarpe svinger, opplever jeg i e-Golfen at det er like mye rattutslaget i forhold til fart som avgjør om bilen "bremser" inn mot skarpe svinger, fremfor informasjon fra kartverket i bilen (det vil si at bilen ikke "bremser" før svingen er påbegynt, og ikke i forkant av svingen). Er jo lov å håpe at e-tron er "smartere" enn e-Golfen da:-) Gleder meg i allefall til å prøvekjøre e-tron på egenhånd :)
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Espen W

Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:48
DN har testet: https://www.dn.no/biltesten/audi/audi-e-tron/elbil/audis-beste-er-en-elbil/2-1-530146

Utrolig hvor stor forskjell det er på tester fra såkalte proffer vs vloggere. Embret melder at han liker dens smarte løsninger, som at den regenererer strøm inn mot rundkjøringer o.l. For en oppfinnelse av Audi!

Yep. Regenerering på elektrisk kjøretøy er jo helt nytt.

SurSnasen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:48
DN har testet: https://www.dn.no/biltesten/audi/audi-e-tron/elbil/audis-beste-er-en-elbil/2-1-530146

Utrolig hvor stor forskjell det er på tester fra såkalte proffer vs vloggere. Embret melder at han liker dens smarte løsninger, som at den regenererer strøm inn mot rundkjøringer o.l. For en oppfinnelse av Audi!

Den testen er et eneste jesp.

Løve

Jeg antar denne er linket her før, men legger den inn til glede for nye sjåarar

https://youtu.be/7Fij8W6_wNw

Gøy å følge utviklingen av bilen.

Pippus


elektro

Sitat fra: Espen W på onsdag 30. januar 2019, klokken 10:50
Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:48
DN har testet: https://www.dn.no/biltesten/audi/audi-e-tron/elbil/audis-beste-er-en-elbil/2-1-530146

Utrolig hvor stor forskjell det er på tester fra såkalte proffer vs vloggere. Embret melder at han liker dens smarte løsninger, som at den regenererer strøm inn mot rundkjøringer o.l. For en oppfinnelse av Audi!

Yep. Regenerering på elektrisk kjøretøy er jo helt nytt.

Jeg vet ikke hvorfor det er så viktig å snakke ned e-tron i dette forumet, men Tesla burde i alle fall lære av Audi og de fleste andre produsenter, at bremsen ikke bør være adskilt fra regen systemet. All bremsing på Tesla er 100% tap av energi og ikke kan du trille fritt eller raskt endre regen nivå. Steinalder.

«...Audi is the first manufacturer worldwide to use this concept in a series production vehicle with electric drive. A hydraulic piston in the compact brake module generates additional pressure and thus additional brake force for the recuperation torque. When automated emergency braking is performed, there are only 150 milliseconds between the initiation of the deceleration and the presence of maximum brake pressure between the pads and disks. Thanks to this rapid pressure buildup, the braking distance is shortened by up to 20 percent compared with a conventional brake system...

...The system uses radar sensors, camera images, navigation data and Car-to-X information to detect the traffic environment and the route. The driver is shown corresponding information in the Audi virtual cockpit as soon as it would be sensible to take the foot off the accelerator pedal. By interacting with the optional adaptive cruise assist, the efficiency assist can also decelerate and accelerate the electric SUV predictively.»

https://insideevs.com/audi-regen-braking-e-tron-boosts-range/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. januar 2019, klokken 20:14
Bjørn er ute med sin test. Gjennomført og bra!

https://youtu.be/xd9IGis-r7M

Synes dette er den svakeste testen til Bjørn. (Er betalende Patreon og har sett det meste.) Han virker i generelt dårlig humør og ute etter å finne feil, er det på grunn av embargoen?

Han bruker mye tid på den korte ladekabelen på noen av laderne til Fortum, som skal byttes, gnager om fossil design, vet ikke at ryggekamera har spyler, bruker en masse tid på bug'en med frakobling av lader, selv om dette antakelig ikke er relevant når kundene får bilen, klager over manglende one-pedal driving som om det er noe feil, avbryter selv emergency assist og sier at den ikke fungerer tilfredsstillende, i stedet for å si at dette må testes grundigere, kjører i Sport modus på våt vei med -6 grader og vind, noe som antakelig er de verste forholdene ever- og viser vel ikke klima innstillingene. I en Tesla ville han vel satt den på f.eks. fan speed 2 og 20 grader- og på favoritten Ionity varme kun på førerplass. Han kunne i alle fall vist Efficiency mode og ECO A/C. Han kommer heller ikke med noen god konklusjon og oppsummering, så man sitter igjen med et inntrykk av at bilen er elendig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


Ingeniøren

Sitat fra: elektro på onsdag 20. februar 2019, klokken 18:17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. januar 2019, klokken 20:14
Bjørn er ute med sin test. Gjennomført og bra!

https://youtu.be/xd9IGis-r7M

Synes dette er den svakeste testen til Bjørn. (Er betalende Patreon og har sett det meste.) Han virker i generelt dårlig humør og ute etter å finne feil, er det på grunn av embargoen?

Han bruker mye tid på den korte ladekabelen på noen av laderne til Fortum, som skal byttes, gnager om fossil design, vet ikke at ryggekamera har spyler, bruker en masse tid på bug'en med frakobling av lader, selv om dette antakelig ikke er relevant når kundene får bilen, klager over manglende one-pedal driving som om det er noe feil, avbryter selv emergency assist og sier at den ikke fungerer tilfredsstillende, i stedet for å si at dette må testes grundigere, kjører i Sport modus på våt vei med -6 grader og vind, noe som antakelig er de verste forholdene ever- og viser vel ikke klima innstillingene. I en Tesla ville han vel satt den på f.eks. fan speed 2 og 20 grader- og på favoritten Ionity varme kun på førerplass. Han kunne i alle fall vist Efficiency mode og ECO A/C. Han kommer heller ikke med noen god konklusjon og oppsummering, så man sitter igjen med et inntrykk av at bilen er elendig.

Enig, har er litt for mye Tesla fanbøy til være nøytral, men samtidig et vinnende vesen så jeg titter gjerne innom det passer. Dog har det blitt for mye Tesla 3 i de siste til at jeg har giddet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bjoris

#898
Generelt er det altfor mye pes fra Tesla fanboys ifht e-tron. Dessverre blir det ikke E-Tron å meg, jeg fikk ikke fruen med på 200 ekstra fra tm3, men jeg er ikke i tvil selv om at det hadde vært verd alle pengene. Vi måtte ha valgt en lavt specet utgave, men likevel.

Den har en fantastisk komfort, eneste som er litt dumt er pipelyd fra motorene, hadde den vært borte så ville bilen vært perfekt.

Jeg elsker Tesla, men gidder ikke å være med på dette tullet om at Tesla er bedre på alt, enn andre. Jeg kjørte E-Tron og S100 samtidig og jeg hadde valgt E-tron 10 av 10 ganger, det er rett og slett fordi Tesla er en skranglekasse i forhold. Jeg bryr meg døyten i at S100 går lengre, det er veldig sjelden ett stort behov for +400 km rekkevidde. Da har en MYE mer glede av opplevd kvalitet og utrolig lavt støynivå. Dette opplever enn hver eneste gang en setter seg i bilen, men rekkevidden den har en kanskje nytte av noen få ganger i året...

Det virker som en ikke forstår at det går ann å løse ting på forskjellige måter og at det ikke er det eneste rette og bare ha en skjerm med all infoen på, plassert midt i bilen f.eks. Det er jo ett kompromiss, navigasjonen til E-Tron der du kan lage mindre klokker var fantastisk bra f.eks...

Nå blir det gøy med TM3, men jeg VET jeg kommer til å irritere meg over støynivået i den bilen og generelt mangel på opplevd kvalitet og komfort. Samtidig får en mye for pengene med TM3 til under 500, nå også med hengerfeste.

Uansett kommer jeg og mange andre til å kikke veldig nøye på andre biler som kommer nå, f.eks  Q4Etron når den kommer også EQC, selv om jeg ikke ser for meg at vi kan eie en Mercedes;) Men, er bilen bra noen den sikkert er så syns jeg du får ok bil for pengene der også, bra mye billigere enn E-Tron, men litt urovekkende lav, men, men det er en annen sak...


Kåre Knatten

Kan du greie deg med en TM3, har du ikke bruk for en E-tron. Du har bare bruk for en bil (fremkomstmiddel)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA