Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#510
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. august 2018, klokken 06:32
Sitat fra: Ulle på tirsdag 21. august 2018, klokken 23:51
Han tester en first edition med 20-tommere,så dersom synsingen til autogefuhl er riktig (ingen måleinstrumenter vist) når likevel ikke ipace helt opp på støy. Må kanskje tas med en klype salt?
Blir ikke overrasket om Audi gruser de andre på støy. De er generelt gode på det. Tipper etron og eqc kommer til å være ett hakk over på dette. En av de største ankepunktene til Model X.
Jeg prøvekjørte I Pace her om dagen og ble veldig imponert over hvor lite støy det var....utenom noe som må ha vært fake motorlyd når en gasset på....som jeg ennå er usikker på om jeg likte. Deilig lyd...men vet det må være fake.
Veldig mye mindre støy enn Tesla S fra 2014, men og mindre enn nyere Teslaer jeg har kjørt som lånebil når min har vært på verksted. Har kun sett den lange e-tron videoen, og det virker som at den minst er like bra som I-Pace, men I-Pace var så bra at jeg ikke kan tenke meg at lyd-opplevelsen kan bli særlig bedre i praksis. Kommer gjerne an på hvor stille en vil ha det :-)
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. august 2018, klokken 07:05
Veldig mye mindre støy enn Tesla S fra 2014, men og mindre enn nyere Teslaer jeg har kjørt som lånebil når min har vært på verksted. Har kun sett den lange e-tron videoen, og det virker som at den minst er like bra som I-Pace, men I-Pace var så bra at jeg ikke kan tenke meg at lyd-opplevelsen kan bli særlig bedre i praksis. Kommer gjerne an på hvor stille en vil ha det :-)

Da bør du prøve en Audi Q7. Om e-tron blir like godt støyisolert som den, er jeg solgt. Gikk den gang rett fra en prøving av en splitter ny Tesla Model X over til prøving av en Q7. Forskjellen var enorm. Det ble tungen på vektskålen som vippet meg bort fra kjøp av Model X. Få måneder senere prøvde jeg en Model X med piggdekk. Så høy pris som Tesla krever for bilene sine er det rart at de ikke har hatt større fokus på støydemping. i-Pace er jeg spent på å prøve, og ikke minst se. Og nå er det under en måned til offentlige visningen av e-tron!

JorEl

Sitat fra: Ulle på tirsdag 21. august 2018, klokken 23:47
Sitat fra: JorEl på tirsdag 21. august 2018, klokken 12:56

Edit; Før jeg får "rødt kort", så vil jo datoen på disse videoene ha litt å si.

Kronologi (antatt sammenfall med publisering på youtube):
18. mai - Tesla
5. juli - etron
13. juli - ipace

Så det er ok nærhet i tid for alle tre som jo må være bra;  spesielt mht etron og ipace.
Jeg skrev at "tyskeren" var mest fornøyd med Teslaen. Men det argumentet faller jo litt i grus, om han ikke hadde prøvd Etron og Ipace FØR han prøvde model X.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Pingle

Sitat fra: StianSalG på onsdag 22. august 2018, klokken 08:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. august 2018, klokken 07:05
Veldig mye mindre støy enn Tesla S fra 2014, men og mindre enn nyere Teslaer jeg har kjørt som lånebil når min har vært på verksted. Har kun sett den lange e-tron videoen, og det virker som at den minst er like bra som I-Pace, men I-Pace var så bra at jeg ikke kan tenke meg at lyd-opplevelsen kan bli særlig bedre i praksis. Kommer gjerne an på hvor stille en vil ha det :-)

Da bør du prøve en Audi Q7. Om e-tron blir like godt støyisolert som den, er jeg solgt. Gikk den gang rett fra en prøving av en splitter ny Tesla Model X over til prøving av en Q7. Forskjellen var enorm. Det ble tungen på vektskålen som vippet meg bort fra kjøp av Model X. Få måneder senere prøvde jeg en Model X med piggdekk. Så høy pris som Tesla krever for bilene sine er det rart at de ikke har hatt større fokus på støydemping. i-Pace er jeg spent på å prøve, og ikke minst se. Og nå er det under en måned til offentlige visningen av e-tron!

Takker for påminnelsen. Det er et ubehagelig faktum når fossilbrennere har mindre støy i kupeen enn en elbil (har vært vist i tester også). Det tyder på at noen har glemt noe på veien fra 0 til 100, ev i rekkeviddejaget.
Og verken dekkstøy ved piggdekk eller et skikkelig regnskyll med vinddrag fra trailere i mot behandler elbiler penere enn fossilbrennere.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: StianSalG på onsdag 22. august 2018, klokken 08:38
..Da bør du prøve en Audi Q7. Om e-tron blir like godt støyisolert som den, er jeg solgt. ..
Av prinsipp kjører jeg bare elbil, Q7 er dermed diskvalisfisert (OK har prøvd PHEV utgaven av Niro), dermed er jeg superspent på e-Tron!

Pingle

Hadde jeg vurdert fossilt, ville jeg kastet meg over en phev Mercedes; har svært gode tilbud "på hånden" gjennom fagforeningen.
Poenget er mest at elbiler har vært for selvpiskere inntil Tesla kom. Med Tesla kom generell misnøye fordi noen, ene og alene pga avgiftsfritak på elektrisk, får kjøpt elbiler for noe i nærheten av samme pris som fossilbrennere de kunne ha kjøpt, og med plass til familie, OK rekkevidde, pent utseende, og svært gode tall på Hk og 0-100. At det ligger en del kompromisser og svakheter i Tesla, som er en svært fersk bilprodusent, ignoreres.
Kupestøy som lå langt over tilsvarende dyre biler var en av tingene jeg stusset over da TMS ble anmeldt.
At Jaguar og Audi lar oss få støyisolerte biler uten motorstøy, betyr kanskje at vi ikke bare bør se på batteristørrelse, rekkevidde og 0-100 når vi vurderer bil.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på fredag 24. august 2018, klokken 11:22
Hadde jeg vurdert fossilt, ville jeg kastet meg over en phev Mercedes; har svært gode tilbud "på hånden" gjennom fagforeningen.

Det finnes bare en fornuftig PHEV av full størrelse, og det er Q7 e-tron.
Alle de andre slurper bensin til den store gullmedaljen så snart de er tomme for strøm, og det er de rimelig kjapt.
Bruktmarkedet kommer snart til å være stappfullt av billige og nærmest uselgelige X5, MLE, GLC, Cayenne, XC90 og lignende hybrid-SUVer, for folk har oppdaget hvor elendige de er i praksis. Jeg kjenner mange som gikk på limpinnen og kjøpte denslags, alle uten unntak er misfornøyde og angrer.
Problemet er ikke bare det absurde drivstofforbruket, mer at kjøreegenskapene er ødelagt av å få noen hundre kilo ekstra å dra på, som er plassert på feil sted. Som bak bakakselen. Mindre bagasjerom, elektrisk og ufølsom servo, 4WD-system som trekker litt her og litt der, som på Volvo som har en illsint rekkefirer som trekker forhjulene, og en slapp elmotor som trekker bak. Hvis det er strøm. Det er jo helt apekatt.
X5 hybrid kjører som en oljetanker, ikke som en BMW. Cayenne er ennå verre, der forventer man Porsche, og får en baktung slede hvor det virker som det er null kobling mellom ratt og hjul. Elendig opplevelse.

Q7 e-tron derimot, den oppskriften er suveren. Ja, vekten er drøy, men med bjørnesterk og nøysom V6 diesel i kombinasjon med elmotor som mater det samme 4WD systemet i fellesskap, og ikke helt håpløs vektfordeling, så blir den en fornøyelse å kjøre. Den bruker lite drivstoff uansett drivkilde, og klarer faktisk 3-4 mil på strøm. Den fungerer, de andre er bare tull.

AJ82

#517
Sitat fra: Vegar Beider på fredag 24. august 2018, klokken 14:36
Sitat fra: Pingle på fredag 24. august 2018, klokken 11:22
Hadde jeg vurdert fossilt, ville jeg kastet meg over en phev Mercedes; har svært gode tilbud "på hånden" gjennom fagforeningen.

Det finnes bare en fornuftig PHEV av full størrelse, og det er Q7 e-tron.
Alle de andre slurper bensin til den store gullmedaljen så snart de er tomme for strøm, og det er de rimelig kjapt.
Bruktmarkedet kommer snart til å være stappfullt av billige og nærmest uselgelige X5, MLE, GLC, Cayenne, XC90 og lignende hybrid-SUVer, for folk har oppdaget hvor elendige de er i praksis. Jeg kjenner mange som gikk på limpinnen og kjøpte denslags, alle uten unntak er misfornøyde og angrer.
Problemet er ikke bare det absurde drivstofforbruket, mer at kjøreegenskapene er ødelagt av å få noen hundre kilo ekstra å dra på, som er plassert på feil sted. Som bak bakakselen. Mindre bagasjerom, elektrisk og ufølsom servo, 4WD-system som trekker litt her og litt der, som på Volvo som har en illsint rekkefirer som trekker forhjulene, og en slapp elmotor som trekker bak. Hvis det er strøm. Det er jo helt apekatt.
X5 hybrid kjører som en oljetanker, ikke som en BMW. Cayenne er ennå verre, der forventer man Porsche, og får en baktung slede hvor det virker som det er null kobling mellom ratt og hjul. Elendig opplevelse.

Q7 e-tron derimot, den oppskriften er suveren. Ja, vekten er drøy, men med bjørnesterk og nøysom V6 diesel i kombinasjon med elmotor som mater det samme 4WD systemet i fellesskap, og ikke helt håpløs vektfordeling, så blir den en fornøyelse å kjøre. Den bruker lite drivstoff uansett drivkilde, og klarer faktisk 3-4 mil på strøm. Den fungerer, de andre er bare tull.

Veldig enig. Kun Q7 som virker av de større bilene. Passat GTE er også både fin å kjøre og har et greit forbruk, mens BMW og Mercedes har alt for kort rekkevidde på batteri. Mercedes har i tillegg tragisk lite bagasjerom. Volvo sitt 4x4 system er ikke noe å juble for...
Mercedes sier vel forresten at de kommer til å satse på diesel hybrid fremover. Forhåpentlig bedre integrert system enn idag.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Pingle

Sitat fra: AJ82 på fredag 24. august 2018, klokken 15:53
Sitat fra: Vegar Beider på fredag 24. august 2018, klokken 14:36
Sitat fra: Pingle på fredag 24. august 2018, klokken 11:22
Hadde jeg vurdert fossilt, ville jeg kastet meg over en phev Mercedes; har svært gode tilbud "på hånden" gjennom fagforeningen.

Det finnes bare en fornuftig PHEV av full størrelse, og det er Q7 e-tron.
Alle de andre slurper bensin til den store gullmedaljen så snart de er tomme for strøm, og det er de rimelig kjapt.

Veldig enig. Kun Q7 som virker av de større bilene.
A.J.

Skal ikke nekte for at jeg har nøyd meg med å se at man får kraftigere bil for mindre penger enn en skrapet utgave, og at det ikke var aktuelt for meg å prøvekjøre engang, fordi jeg så at jeg ville miste plass, og ikke forstår poenget med å slepe på dobbelt fremdriftssystem.
Uansett: Med kun et bilmerke i segmentet "nok plass til familien, nok rekkevidde" har det vært lett å glemme at de har noen dB mer kupestøy enn fossilbiler i samme segment. Nå kan det bli godt med noen biler som er stille på innsiden også, ikke bare på utsiden.
Det betyr ikke at Tesla er uaktuelle (av den grunn), bare at det er greit med alternativer med andre styrker.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Guljfesk

#519
Likte ikke at E-tron ikke drar nytte av det 5'te setet. i tillegg til at det indikeres i at prisen bare blir høyere og høyere. var jo antydet 70.000euro ink. tysk mva i starten. og nå antydes det 80.000 euro i tillegg til at Euroen har steget med over 1kr. I tillegg kommer stadig lavere rekkevidde tall og akselerasjon også frem. Usikker på om mindre og litt bedre interiør følelse er verdt plassen (mulighet for 5-7seter?) tak høyden og hurtig lade nettverket i en X. Etron bør være godt utstyrt til 80 000 EUR ellers blir det kansellering og en X i stede på meg, har lavt kø nr, så får sikkert ikke prøvd etron før evt. bestilling, trekker også litt ned for min del.

eks. ved 100% finnans...
Etron -> 80 000EUR ink.mva -> 650 000 NOK eks.mva  (4%Rente, 8år = 8000mnd)
X75D -> 750 000 (1%rente, 8år = 8000mnd)
X100D -> 900 000 (1%rente, 8år = 9750mnd)


Tilleggsutstyr TeslaX:
Interiør 25 000
6/7 seter 25 000 -50 000

+2 tilvalg som kan kjøpes i ettertid +/-100k



Legger vi grovt dette sammen, blir Etron kostende lik en TmX 75D eller TmX 100D om det må til 150 000 i ekstra utstyr. (Audi/møller er vel kjent for at denne summen fort kan forekomme?)

Blir mer skeptisk for vær dag som kommer, blir spennende å se hva Tyskerne kommer med til slutt...


AJ82

Sitat fra: Guljfesk på mandag 27. august 2018, klokken 16:26
Likte ikke at E-tron ikke drar nytte av det 5'te setet. i tillegg til at det indikeres i at prisen bare blir høyere og høyere. var jo antydet 70.000euro ink. tysk mva i starten. og nå antydes det 80.000 euro i tillegg til at Euroen har steget med over 1kr. I tillegg kommer stadig lavere rekkevidde tall og akselerasjon også frem. Usikker på om mindre og litt bedre interiør følelse er verdt plassen (mulighet for 5-7seter?) tak høyden og hurtig lade nettverket i en X. Etron bør være godt utstyrt til 80 000 EUR ellers blir det kansellering og en X i stede på meg, har lavt kø nr, så får sikkert ikke prøvd etron før evt. bestilling, trekker også litt ned for min del.

eks. ved 100% finnans...
Etron -> 80 000EUR ink.mva -> 650 000 NOK eks.mva  (4%Rente, 8år = 8000mnd)
X75D -> 750 000 (1%rente, 8år = 8000mnd)
X100D -> 900 000 (1%rente, 8år = 9750mnd)


Tilleggsutstyr TeslaX:
Interiør 25 000
6/7 seter 25 000 -50 000

+2 tilvalg som kan kjøpes i ettertid +/-100k



Legger vi grovt dette sammen, blir Etron kostende lik en TmX 75D eller TmX 100D om det må til 150 000 i ekstra utstyr. (Audi/møller er vel kjent for at denne summen fort kan forekomme?)

Blir mer skeptisk for vær dag som kommer, blir spennende å se hva Tyskerne kommer med til slutt...

Høy rente på E-Tron. Ta lån med sikkerhet i hus hvis du har mulighet. Burde ihvertfall komme ned på rundt 2.75%.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Pingle

Sitat fra: Guljfesk på mandag 27. august 2018, klokken 16:26

eks. ved 100% finnans...
Etron -> 80 000EUR ink.mva -> 650 000 NOK eks.mva  (4%Rente, 8år = 8000mnd)
X75D -> 750 000 (1%rente, 8år = 8000mnd)
X100D -> 900 000 (1%rente, 8år = 9750mnd)
Hvordan får du 1% rente hos Tesla? Jeg får bare opp 3,3% i konfiguratoren. Og da bruker jeg rammelånet uavhengig av bilvalg.

Forøvrig enig i at det er en del skuffelser, men også en del lovende sider ved Audi sine senere lekkasjer. Og rekkevidden skrives ikke i stein på tre uker ennå.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Guljfesk

De kjører egen kampanje på biler levert i Q3 har jeg forstått. Sikkert for å få solgt unna biler å få opp litt cashflow :)

og ja, lite som er skrevet i stein. Ble bare sykt skuffa av video som ble postet på s34. Der han viser 4soners clima som ødelegger sete nr.5...  Familie på 5. Så veldig avgjørende i grunn. Og da blir dagens alternativ en Tesla som også kan by på 7 seter. Er i grunn veldig fan av audi. Mn, føler pris/praktiske med sitteplasser begynner å telle mer enn lydstøy. Fortsatt bedre enn en outlander/landcruser :p

Pingle

#523
Sitat fra: Guljfesk på mandag 27. august 2018, klokken 22:31
De kjører egen kampanje på biler levert i Q3 har jeg forstått. Sikkert for å få solgt unna biler å få opp litt cashflow :)

og ja, lite som er skrevet i stein. Ble bare sykt skuffa av video som ble postet på s34. Der han viser 4soners clima som ødelegger sete nr.5...  Familie på 5. Så veldig avgjørende i grunn. Og da blir dagens alternativ en Tesla som også kan by på 7 seter. Er i grunn veldig fan av audi. Mn, føler pris/praktiske med sitteplasser begynner å telle mer enn lydstøy. Fortsatt bedre enn en outlander/landcruser :p

Hvis midtsetet blir ubrukelig, er jeg redd jeg takker for meg, jeg også, siden det ofte er et krav om at mor sitter bak sammen med barna. Det går over om et år eller to (i motsetning til ditt behov), men er vel en del av regnestykket.
Vente og se er også en mulighet - om verken i-pace, etron eller eqc er tilfredsstillende.
Jaguar Land Rover kommer med et par alternativer til hhv tms og tmx ila 2019/2020, om meldingene er riktige, og de er vel ikke de eneste som kan lansere gode elbiler uten å være bekymret for at bunnlinjen forsvinner pga internkannibalisme.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2019-jaguar-xj-be-reborn-high-tech-electric-flagship
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/jaguar-land-rover-applies-road-rover-name-trademark
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

geear

Sitat fra: Pingle på mandag 27. august 2018, klokken 18:02
Sitat fra: Guljfesk på mandag 27. august 2018, klokken 16:26

eks. ved 100% finnans...
Etron -> 80 000EUR ink.mva -> 650 000 NOK eks.mva  (4%Rente, 8år = 8000mnd)
X75D -> 750 000 (1%rente, 8år = 8000mnd)
X100D -> 900 000 (1%rente, 8år = 9750mnd)
Hvordan får du 1% rente hos Tesla? Jeg får bare opp 3,3% i konfiguratoren. Og da bruker jeg rammelånet uavhengig av bilvalg.
Det er kun på inventory-biler nå, og kun til "det er tomt", men det er fortsatt rundt 500 biler å velge mellom, så det er godt mulig å få tak i akkurat det man vil, med kort leveringstid, de kan allerede være på båt.

Mener det er 0,49% i inntil tre år på S75 og X75, og deretter 3,3%, eller 0,99% i ti år, eventuelt tilsvarende for S100 og X100, men med 0,99% og 1,49%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA