Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

PF

0-100 tid betyr ikke veldig mye, jeg får sjeldent gitt bånn gass med min x5 og den gjør vel 100 på ca 7. Men, Audi har vært ute og sagt at dette skal være første premium el-suv, da skaper de en del forventninger i forhold til ytelse sammenliknet med konkurrenter. Så blir tallene over fem sekunder så er det skuffende hvis man skal sammenlikne med x100d og i-pace. Mercedes sikter vel også på fire tallet med sin eqc.
Er vi heldig får vi mer informasjon 8. Fred Magne Skillebekk som står i kø og allerde har hjulpet Audi med hva slags lading de må ha i norge har kjørt, men fårt munnkurv. Vet ikke når den oppheves, men hvis andre får lov til å si mer 8. så kan vi håpe det gjelder han også. Og da får vi korrekt info på det som blir sagt.

Vegar Beider

Model X 100D har over 500 Hk, og betydelig høyere moment enn det vi kan anta "e-tron 400" får, så at den er raskere er ingen overraskelse.
i-pace er sannsynligvis lettere med samme effekt, og antagelig høyere moment enn e-tron. At den blir raskere er dermed heller ingen stor overraskelse.
Tallet på 4,6 sekunder er for konseptbilen med 500+ Hk og over 800 Nm moment (som Model X 100D). Det tilsvarer nok e-tron S, som sannsynligvis kommer senere.
Når vi i stedet får 400 Hk og 620 Nm (mer med boost? Husker ikke detaljene) i en bil som veier mer, så sier det seg selv at aksellerasjonen ikke blir best i klassen.
Og det spiller heller ingen verdens rolle, under 6 sekunder er mer enn godt nok, det er ikke denne øvelsen vi trenger i praksis. Den er fin å skryte av, i praksis betyr det lite.

daktari

Aldri galt å ha 1-2 sekunder raskere forbikjøringer, spesielt for samme prisen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

forzaman

Sitat fra: daktari på lørdag 04. august 2018, klokken 22:25
Aldri galt å ha 1-2 sekunder raskere forbikjøringer, spesielt for samme prisen.

Nå er det vel skjelden at man foretar en forbikjøring med 0-100 km/t. Det er vel tallene for intervallene 50-80 km/t og 80-120 km/t som virkelig betyr noe for en normal forbikjøring. Og de tallene behøver nødvendigvis ikke gjenspeile forskjellen på 0-100 km/t. Det kan være betydelig mindre forskjell i de intervallene som er mest interresante.

turfsurf

Sitat fra: forzaman på søndag 05. august 2018, klokken 01:10
Det er vel tallene for intervallene 50-80 km/t og 80-120 km/t som virkelig betyr noe for en normal forbikjøring. Og de tallene behøver nødvendigvis ikke gjenspeile forskjellen på 0-100 km/t. Det kan være betydelig mindre forskjell i de intervallene som er mest interresante.
Ja, f.eks hvis man sammenligner X100 mot I-Pace så er forskjellene minimale 0-100, mens X100 er vesentlig raskere oppe i fart.

Synd at fokuset er på 0-100 tall hos produsentene, det er jo 50-200 som er det mest interessante området.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Touring

50-200 blir utrolig  avgjørende for meg også, er det som er den viktigste egenskapen til en bil om jeg kniper et sekund eller to der. Blir nok det som evt vil vippe meg bort fra Audi til Tesla sikkert.

Tellus

Sitat fra: Touring på søndag 05. august 2018, klokken 09:28
50-200 blir utrolig  avgjørende for meg også, er det som er den viktigste egenskapen til en bil om jeg kniper et sekund eller to der. Blir nok det som evt vil vippe meg bort fra Audi til Tesla sikkert.

:D

Enig. Spesielt 150-200 er viktig for den daglige opplevelsen.

JorEl

Jeg synes heller ikke 0-100 er viktigst, men det gir vel en god pekepinn på hvor rask bilen er? Eller hvor responsiv, morsom eller sportslig den er å kjøre? Hvor mange krefter det er i motoren tror jeg ALLTID de som lager, selger, kjøper vil bry seg om :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kåre Knatten

Nå er det en liten amerikansk produsent som fokuserer på akselerasjon og som liker å være først på nyvinninger, men som helt har glemt service og  reservedeler. Audi bygger en bruksbil som egentlig markedet vil ha, ikke en skrytebil for nabolaget. Det er helt andre egenskaper enn akselerasjon som teller når jeg kjøper ny bil. Helt uaktuelt for meg å kjøpe en Tesla i forhold til E-tron, da vil jeg heller kjøpe en fossilbil.

daktari

Audi er IKKE en skrytebil?! Den var ny for meg...

Uansett er det ikke bare motorene som er viktig. Hvor mye strøm man kan trekke fra batteriet er også sentralt, og begrensningen kan ligge der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

Dersom denne kilden er troverdig vil effekt og aksellerasjon se slik ut:

- E-Tron 55 (Startmodell) mit 265 KW (300 kw schub) 0-100 km / h: 6,6 s (Boost 5,7 s) 95 Kwh Batterie
- ab 2019: E-Tron 50 mit 230 KW (250 kw schub) 0-100 km / h: 7,0 s (Boost 6,3 s) 70 Kwh Batterie
- ab 2020: E-Tron s mit 320 KW (370 kw schub) 0-100 km / h: 5,1 s (Boost 4,5 s) 95 Kwh Batterie


Preis in Deutschland (endlich normie für E-Tron 55): 79 900 Euro inkl. 19 % Steuer.

Det betyr altså at standardversjonen har 360 Hk (408 Hk med boost), og kan aksellerere 0-100 på 5,7 sekunder med boost. Dette er jo bra tall, og rimer godt med det som kom frem under presentasjon av motorene tidligere i vår.

Lenke:
https://www.bolidenforum.de/forum/Audi/E-Tron-Quattro/14054-audi-e-tron-quattro-motorisierung

Amatøren

Greit nok med data for 0-100 km/t, men det som er interessant for meg er rekkevidde!

Jeg er ferdig med den aldersperioden hvor først ut av lyskrysset gjaldt. Det var på 80-tallet....

Ei heller en som skal "brenne" forbi alle og hvermann bare for å vise meg frem og med fare for å bli klistret opp i grillen på en møtende.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Forøvrig så mener også jeg at tallene stemmer bra med det som er blitt presentert tidligere.

Bra at stor batteripakke kommer fra starten/lanseringen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

SurSnasen

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 07. august 2018, klokken 10:02
Greit nok med data for 0-100 km/t, men det som er interessant for meg er rekkevidde!

Jeg er ferdig med den aldersperioden hvor først ut av lyskrysset gjaldt. Det var på 80-tallet....

Samme her. Ytelsene som ser ut til å komme, holder i rikt monn. Bil er for meg et transportmiddel som jeg egentlig ikke gidder å bruker mer tid i enn høyst nødvendig. 0-100 på 3,2 i stedet for 5,6 sekunder gir meg null og nada. Ikke kommer jeg noe raskere frem, og ikke bryr kone og barn seg særlig om det heller. Heftigere aksellerasjon betyr også større slitasje på drivverket.

Gi meg en pålitelig bil med kurante ytelser, komfort og god rekkevidde så skal jeg være fornøyd!

turfsurf

Sitat fra: Tellus på søndag 05. august 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Touring på søndag 05. august 2018, klokken 09:28
50-200 blir utrolig  avgjørende for meg også, er det som er den viktigste egenskapen til en bil om jeg kniper et sekund eller to der. Blir nok det som evt vil vippe meg bort fra Audi til Tesla sikkert.
Enig. Spesielt 150-200 er viktig for den daglige opplevelsen.
Hva som er viktig for den enkelte er nå så, men jeg regner med Audi har bygd etron for bruk i hjemlandet og, og da skal biler i denne prisklassen og segmentet ha gode ytelser ihvertfall opp till 200. Pusler man kun rundt på norske landeveier er jo behovet kun på tråsykkel nivå...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA