Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Snart-i3

Jeg har 4 biler fra 2002 til 2014 modell. Alle har minne slik at jeg kan skifte bruker uten å manuelt stille speilene. I tillegg blir de mørke når jeg får biler med høyt lys bak, slik som på speilet inne. Selvfølgelig har de varme og er buet. Når jeg rygger kan de automatisk bli justert ned, og på noen blir høyrespeilet justert i skarpe svinger. På min 2002 A6 (med S6 speil) koster hvert speil komplett ca 20000kr å skifte ut, ikke sikkert at kameraspeil blir mye dyrere.

Med kamera vil speilene være riktig innstilt uavhengig av sittestilling og kan tilpasses hastighet og omgivelsene. Dette er en positivt og viktigere enn luftmotstanden. Selv med mye utstyret er det stort sett bremser og hjuloppheng som drar vedlikeholdskostnader (+ ryggesensorer).

Jeg regner med at e-tron er en premiumbil og kan tilby utstyr enkelte vil si er bortkastet. Det er dette som gjøre den premium. Jeg er derimot glad i elektrisk justering (med minne) av nakkestøtte, ratt  og sikkerhetsbelter samt værvarsel på skjermen og separat justering av varme for passasjerene bak. Ønsker i tillegg night-vision og massasje.

De som ikke bryr seg om slikt kan kjøpe en "ribbet" versjon, og kommer sikkert frem like godt som meg.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Supermario

kamera med software gir større muligheter til å skreddersy et view med tanke på blindsoner enn knekte speil. Men kan gå på bekostning av noe annet, det er tross alt begrenset plass i displayene.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Counterpointer

Er det oppgitt noe mål på speilskjermene? Ut i fra bilder virker det som vanlige speil får større bildeflate enn speilskjermene!

Pingle

#393
Sitat fra: knut.aulie på fredag 13. juli 2018, klokken 10:03
Er det oppgitt noe mål på speilskjermene? Ut i fra bilder virker det som vanlige speil får større bildeflate enn speilskjermene!
Det er vel ikke så enkelt?
Litt ukvalifisert synsing om vinkler:
I venstre speil går vel lyset sånn omtrent 90 grader på speilet (70-80?), og det er lite tap av informasjon. På høyre side blir vinkelen ned mot 45 grader, og man får komprimert bort opptil 30% av bildet.
Med speilskjerm høyre side vil vi se hele bildet, noenlunde ukomprimert, siden den er nær parallell med fartsretningen. For en skjerm i døren på venstre side tviler jeg på at vinkelen er bedre enn 30 grader, som betyr at halvparten av bredden tapes, og bredden på skjerm vil virke halvparten så stor sml like stort speil.
For å spare meg for hattespising: vinkling av skjerm med 15 grader ift dør vil gi intet tap av bredde høyre skjerm, og redusere tap av bredde venstre side fra 50 til 30 %, og redusere risiko for skinn.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Stikkkontakt

Sitat fra: Pingle på fredag 13. juli 2018, klokken 10:35
Sitat fra: knut.aulie på fredag 13. juli 2018, klokken 10:03
Er det oppgitt noe mål på speilskjermene? Ut i fra bilder virker det som vanlige speil får større bildeflate enn speilskjermene!
Det er vel ikke så enkelt?
Litt ukvalifisert synsing om vinkler:
I venstre speil går vel lyset sånn omtrent 90 grader på speilet (70-80?), og det er lite tap av informasjon. På høyre side blir vinkelen ned mot 45 grader, og man får komprimert bort opptil 30% av bildet.
Med speilskjerm høyre side vil vi se hele bildet, noenlunde ukomprimert, siden den er nær parallell med fartsretningen. For en skjerm i døren på venstre side tviler jeg på at vinkelen er bedre enn 30 grader, som betyr at halvparten av bredden tapes, og bredden på skjerm vil virke halvparten så stor sml like stort speil.
For å spare meg for hattespising: vinkling av skjerm med 15 grader ift dør vil gi intet tap av bredde høyre skjerm, og redusere tap av bredde venstre side fra 50 til 30 %, og redusere risiko for skinn.

Jeg er ikke helt med på alle utregningene dine, men tar du også med at skjermene er nærmere sjåføren enn det speilet er?

Pingle

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 13. juli 2018, klokken 11:47
Sitat fra: Pingle på fredag 13. juli 2018, klokken 10:35
Sitat fra: knut.aulie på fredag 13. juli 2018, klokken 10:03
Er det oppgitt noe mål på speilskjermene? Ut i fra bilder virker det som vanlige speil får større bildeflate enn speilskjermene!
Det er vel ikke så enkelt?
Litt ukvalifisert synsing om vinkler:
I venstre speil går vel lyset sånn omtrent 90 grader på speilet (70-80?), og det er lite tap av informasjon. På høyre side blir vinkelen ned mot 45 grader, og man får komprimert bort opptil 30% av bildet.
Med speilskjerm høyre side vil vi se hele bildet, noenlunde ukomprimert, siden den er nær parallell med fartsretningen. For en skjerm i døren på venstre side tviler jeg på at vinkelen er bedre enn 30 grader, som betyr at halvparten av bredden tapes, og bredden på skjerm vil virke halvparten så stor sml like stort speil.
For å spare meg for hattespising: vinkling av skjerm med 15 grader ift dør vil gi intet tap av bredde høyre skjerm, og redusere tap av bredde venstre side fra 50 til 30 %, og redusere risiko for skinn.

Jeg er ikke helt med på alle utregningene dine, men tar du også med at skjermene er nærmere sjåføren enn det speilet er?
Alt dette er svært omtrentlig, i og med at jeg ikke har sittet i en e-tron,  men et hint om at en skjerm på førersiden som går parallelt med fartsretningen vil disponere mindre areal i øyet på føreren enn en som går på tvers av fartsretningen, særlig for oss med lang rygg og lange ben. Den enkleste måten å synliggjøre dette på, er vel å klippe ut omriss av speilet og tape det omtrent der skjermen sitter, og se fra ønsket plass.

Dødvinkelfunksjonalitet må selvfølgelig inn i regnestykket, og siden det havner en syklist under en trailer jevnlig, med det som årsak, er det et vesentlig argument, og på høyre side regner jeg med å se bedre.
Uansett lov å håpe at ingeniørene i Audi kan trigonometri, vinklet skjermene i riktig retning, og ikke bare har overlatt dette til teknofrelste interiørdesignere.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Er veldig spent på å se hvordan disse speilskjermene fungerer i virkeligheten ved å kjøre selv og dermed selv erfare hvordan se gjengir vikeligheten.
Dette er en ting jeg ikke ville tatt sjansen på å kjøpe usett, uavhengig av pris.

Jeg er sikker på at dette vil komme på alle biler etterhvert og det kan ha stort utbytte både sikkerhetsmessig og estetisk, jeg tror imidlertid ikke Audi har truffet innertier her og det er godt rom for forbedring.

Hvorfor kunne en ikke hatt slike skjermer på hver side av speedometeret f.eks slik at en hadde oversikt uten å flytte hodet og heller ikke blikket i serlig grad?

S.S

Det Knut sier..

Mitt største argument mot slike «unødvendige gimmicks» som ikke har den helt store verdien, er kostnaden den dagen når, ikke om, du må betale selv for å få reparere de.

Eksempel:
Audi kameraspeil
Jaguar motoriserte dørhåndtak
Tesla motoriserte dører og dørhåndtak

Pingle

Sitat fra: knut.aulie på søndag 15. juli 2018, klokken 10:21
Er veldig spent på å se hvordan disse speilskjermene fungerer i virkeligheten ved å kjøre selv og dermed selv erfare hvordan se gjengir vikeligheten.
Dette er en ting jeg ikke ville tatt sjansen på å kjøpe usett, uavhengig av pris.

Jeg er sikker på at dette vil komme på alle biler etterhvert og det kan ha stort utbytte både sikkerhetsmessig og estetisk, jeg tror imidlertid ikke Audi har truffet innertier her og det er godt rom for forbedring.

Hvorfor kunne en ikke hatt slike skjermer på hver side av speedometeret f.eks slik at en hadde oversikt uten å flytte hodet og heller ikke blikket i serlig grad?
Helt enig. Teknisk sett kan jeg ikke se noen hindringer for en slik løsning, og risiko for skinn i skjermen og ugunstige vinkler ift fører ville vært mindre.
Kanskje vil teknologien mtp førerassistanse ta over for speilbruk, men det kan fortsatt være gunstig om dette forblir støtte og at det å kjøre bilen selv med full kontroll etter mer manuelle løsninger(som å følge med i speil med stadig mindre dødvinkel) er plan A.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

daktari

En utfordring vil alltid bli lysstyrken. Et speil vil reflektere dagslyset og slikt s3tt være godt tilpasset omgivelsene. Det krever en lyssterk skjerm for å matche dagslyset...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pingle

Sitat fra: daktari på søndag 15. juli 2018, klokken 15:24
En utfordring vil alltid bli lysstyrken. Et speil vil reflektere dagslyset og slikt s3tt være godt tilpasset omgivelsene. Det krever en lyssterk skjerm for å matche dagslyset...

Enda en betenkelighet. Dagtid blir dette vanskelig, som filmkveld om sommeren uten å trekke for gardinene. Når jeg tenker etter, har det med skinn å gjøre, også. Kan det likevel være fordeler med skjerm? Er det lov å håpe at de klarer å jevne ut noe mtp lys nattestid, skarp sol bakfra osv, som har for vane å gjøre kjøring ubehagelig?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

daktari

Kan hende, men hittil har ikke digitale bildebrikker matchet den dynamiske kapasiteten til menneskets retina, ei heller eksponeringsevnen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trd-73

Hva med de som har tenkt å bruke hengerfestet til å dra campingvogn (ikke jeg)? En kan jo ikke montere på et ekstraspeil på kameraspeilet..

Carkub

#403
Sitat fra: trd-73 på søndag 15. juli 2018, klokken 22:36
Hva med de som har tenkt å bruke hengerfestet til å dra campingvogn (ikke jeg)? En kan jo ikke montere på et ekstraspeil på kameraspeilet..

Ser ut som det er mulig?:
kilde: https://www.insideevs.com/audi-e-tron-spied-testing-ugly-mirrors
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

elekTrond

"Mente du: insideevs.com/audi-e-tron-spied-testing-ugly-mirrors ?"    :D


Spørs om de campingspeilene der blir orginalt tilbehør.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA