Skrevet av Emne: Væskekjølte rotorer i elektromotorer  (Lest 1736 ganger)

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
Sv: Væskekjølte rotorer i elektromotorer
« Svar #15 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 18:11 »
En annen diskusjon kanskje - men jeg tipper de  ganske snart vil erstatte den ene av Audi motorene og den de utvikler for VW ID. e-Golf motoren kan også være en grei frontmotor i kombinasjon med AKA/ATA.
TMX 90D AP1

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1240
    • Vis profil
Sv: Væskekjølte rotorer i elektromotorer
« Svar #16 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 21:05 »
Det litt lengre svaret:

Lurer på hva som ble vektlagt ved valg av async motorer

Fritt oversatt fra tysk:
  • Ikke behov for råstoffer som kan ha uforutsigbar tilgjengelighet, og dermed leveransesikkerhet for rotor.
  • Ingen tomgangstap når motoren triller fritt uten effektpådrag.
  • Samme motortype på begge aksler.
  • Billigere i produksjon enn PSM og FSM-alternativene

Så 3 av 4 går på produksjonsoptimaliseringer. De sier også indirekte at PSM-motorer på begge aksler (ref i-Pace) vil gi unødvendige tap.

...
Og da er en litt tilbake til hvorfor Audi vil ha samme motortype foran og bak. De lager per i dag kun to versjoner av selve motorkjernen: 125 og 140kW. Modellen som kommer først ('55') får 125 foran, 140 bak (med boost til hhv 135/165). På en senere sterkere modell setter de 140kW foran, og 2x 125kW bak ('e-tron S' ??). Det vil og være mulig å lage en svakere variant med 125kW på begge aksler med disse byggeklossene
Best med pose og sekk:
http://empoweringpumps.com/ac-induction-motors-versus-permanent-magnet-synchronous-motors-fuji/

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
Sv: Væskekjølte rotorer i elektromotorer
« Svar #17 på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 15:52 »
Best med pose og sekk:
Ja, men mens ASIM (asynkronmotorer) holder stand, så er PMSM( permanentmagnetmotorer) allerede sterkt utfordret av SynRM (reluktansmotorer), som bl.a i Tesla Model3  er videreutviklet til PMa-SynRM( Permanent Magnet assisted Synchronous Reluctance Motor). BMW har noe lignende i i3, som de kaller for HSM (H for Hybrid). 

Noen ser også på EESM (strøm tilført spoler i rotoren via sleperinger),  for å unngå permanentmagneter, men den virker visst enda bedre med litt permanentmagneter, PMa-EESM blir vel det da.
TMX 90D AP1