Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

18650 lithium?

Startet av frodef, lørdag 18. november 2017, klokken 20:33

« forrige - neste »

frodef

Det fins jo etterhvert mange muligheter for å få tak i 18650 lithium-batterier i forkjellige varianter, og det er økonomisk mulig å anskaffe batterier med teoretisk kapasitet til å drive en p106. Er det noen andre som har fundert på noe slikt? Kjøring ville jeg tro er grei skuring, men hva med lading?

frodef

...og apropos, er det noen som vet hva brytestrømmen på batteri-sikringene er? Gjetter omkring 2-300A?

elektrolux

#2
Sitat fra: frodef på lørdag 18. november 2017, klokken 20:33
Er det noen andre som har fundert på noe slikt? Kjøring ville jeg tro er grei skuring, men hva med lading?

Anton Bech fra Danmark NiMh batteri av småceller til sin P106 for 9 år siden:

http://www.evguide.nu/ab150000.html

GK Anlagetechnich har lenge hatt Lipo rundceller i sin Think Classic. Har ca 50 kWt batteri i bilen.

Mer vanlig er å bruke LiFePo4 celler, eller Leaf celler som gjerne er rimeligere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: frodef på lørdag 18. november 2017, klokken 20:33
Det fins jo etterhvert mange muligheter for å få tak i 18650 lithium-batterier i forkjellige varianter, og det er økonomisk mulig å anskaffe batterier med teoretisk kapasitet til å drive en p106. Er det noen andre som har fundert på noe slikt? Kjøring ville jeg tro er grei skuring, men hva med lading?

Hva er vitsen med 18650 til bilbruk? Det er bra til el-sykker og slikt der man må lage "rare" former på batteriet, men til en bil kommer du MYE billigere ut av det ved å kjøpe en bateripakke fra en vraket elbil. En iMiEV-pakke går gjerne for rundt 15.000,- og disse er enkle å rekonfigurere i alle mulige former.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Røe


frodef

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. november 2017, klokken 02:22

Hva er vitsen med 18650 til bilbruk? Det er bra til el-sykker og slikt der man må lage "rare" former på batteriet, men til en bil kommer du MYE billigere ut av det ved å kjøpe en bateripakke fra en vraket elbil. En iMiEV-pakke går gjerne for rundt 15.000,- og disse er enkle å rekonfigurere i alle mulige former.

Ok, noen som har fundert på å stappe en iMiEV-pakke i en p106 da? Antar problemstillingene blir omtrent de samme, eller er det en BMS i en slik pakke som kan være anvendelig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA