Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor er alle sensorene?

Startet av petteroe, søndag 12. november 2017, klokken 16:35

« forrige - neste »

petteroe

Jeg venter min X om noen få uker. Jeg har prøvd å finne ut hvor alle sensorene er som skal forhindre dører å smelle inn i ting, men har ikke klart å finne noe.
Er det noen som har en oversikt?
X75D Midnight Silver med alt av tilvalg

petteroe

X75D Midnight Silver med alt av tilvalg

rumi

Test dem skikkelig i alle fall før du tar ut bilen. Vi opplever nå at begge FWD på vår snart 3 uker X75 lever sitt eget liv. Tesla har fokus på å få ut mest mulig biler ved hver kvartals slutt og da gjerne på bekostning av kvaliteten på bilen ved utlevering.

petteroe

Det høres ikke så betryggende ut. Hvis bilen din er 3 uker gammel så er det vel ikke kvartalslutt som gjør det heller, så da er vel ihvertfall min "slutten av året" bil i faresonen.
Skal teste så godt jeg kan ved overlevering.
X75D Midnight Silver med alt av tilvalg

hoffa

Det er flere sensorer i dørsidene på FWD og en midt på taket.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

CaZpaH

Kvartalsslutt har nok lite med at sensorer feiler. Er kjent problematikk på disse bilene. Jeg ser mer for meg utfordringer med kvaliteten på sensorene. På tide med ny leverandør på disse?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

k1

Sitat fra: rumi på tirsdag 14. november 2017, klokken 19:47
Test dem skikkelig i alle fall før du tar ut bilen. Vi opplever nå at begge FWD på vår snart 3 uker X75 lever sitt eget liv.

Forslag til hvordan teste? Stille seg opp foran som hindring, eller bare teste at de går opp og igjen når man trykker på FOB eller meny?

Bekymrer meg for at med en eviglang sjekkliste (blant annet fra Teslarati) vil DS bli utålmodige på utleveringsdagen da jeg står der på 2. timen og sjekker ting...

rumi

Sitat fra: petteroe på onsdag 15. november 2017, klokken 18:37
Det høres ikke så betryggende ut. Hvis bilen din er 3 uker gammel så er det vel ikke kvartalslutt som gjør det heller, så da er vel ihvertfall min "slutten av året" bil i faresonen.
Skal teste så godt jeg kan ved overlevering.

Min var opprinnelig planlagt utlevert i slutten av september. Men jeg utsatte levering en uke pga reise og deretter var den flere uker forsinket i påvente av nye sensorer til FWD ifølge Delivery Specialist. Morsomme her er at de ikke nevnte noe om defekte sensorer ifm utlevering i september. Det får meg til å tro at de fokuserer å få ut flest biler og mindre på kvaliteten. Er rimelig oppgitt over at så snart bilen er utlevert, så er det ingen svar på telefonen eller mail. Møtte opp på Kokstad ene dagen, men det hjalp heller ikke.

rumi

#8
k1

Jeg pleier som oftest ikke å lete etter feil, da finner man alltid noe å klage på. Er klar over at det er over snittet småplukk på disse bilene, men Tesla har alltid visst vilje til å rette opp i det fleste feil. Men denne gang føler jeg at de har levert ut en bil med vesentlig mangel da dørene er automatiske og da må nesten sensorene fungere. Vi opplever nå at begge FWD dørene lever sitt eget liv, passasjerdør har durt i annen bil, osv. Så nå parkerer vi enten slik at det ikke er noe/noen ved siden av oss, ellers så står vi parat til å stoppe døren underveis slik at den ikke tar borti.

Enkel test er vel å plassere seg rett ved siden av og sjekke hvordan de oppfører seg (kan jo være risikabelt om det er defekt sensor da). Eventuelt en pappkasse eller noe mykt.

pwb

Sitat fra: rumi på onsdag 15. november 2017, klokken 19:54
Vi opplever nå at begge FWD dørene lever sitt eget liv, passasjerdør har durt i annen bil, osv.

Tesla må vel dekke skaden på den andre bilen?

ØHN

Sitat fra: k1 på onsdag 15. november 2017, klokken 19:43
Bekymrer meg for at med en eviglang sjekkliste (blant annet fra Teslarati) vil DS bli utålmodige på utleveringsdagen da jeg står der på 2. timen og sjekker ting...

Helt unødvendig å følge de listene på at alt fungerer som det skal.

Ja, det kan være frustrerende å oppleve tekniske feil kort tid etter utlevering, og enda mer frustrerende at kapasiteten til å få fikset det kjapt, ikke er der. Men med de forbrukerrettigheter man har her til lands, ordner dette seg før eller siden.

Det som er viktig å sjekke, er det som kan skape tvist i ettertid.

Før bilen tas i bruk, bør man sjekke for riper, bulker og skader. Det kan bli uenighet om bulker etc har kommet før, eller etter at bilen forlot butikken.

Sjekk også at kabler og løsøre er på plass. Hvis noe mangler, og skal leveres senere, bør du få det skriftlig. Da slipper du diskusjon hvis den du gjorde muntlig avtale med har sluttet.
Tesla Model X 100D i bestilling

rumi

Sitat fra: pwb på onsdag 15. november 2017, klokken 21:20
Sitat fra: rumi på onsdag 15. november 2017, klokken 19:54
Vi opplever nå at begge FWD dørene lever sitt eget liv, passasjerdør har durt i annen bil, osv.

Tesla må vel dekke skaden på den andre bilen?

Ble heldigvis ingen skade på den andre bilen. De har sagt at de skal dekke eventuelle skader, men uansett er det ikke noe kjekt for oss om bilen må lakkeres/utbedres når den er såpass ny. Ei heller for andre som skulle få skade pga dørene.

CaZpaH

Sitat fra: rumi på torsdag 16. november 2017, klokken 12:26
Sitat fra: pwb på onsdag 15. november 2017, klokken 21:20
Sitat fra: rumi på onsdag 15. november 2017, klokken 19:54
Vi opplever nå at begge FWD dørene lever sitt eget liv, passasjerdør har durt i annen bil, osv.

Tesla må vel dekke skaden på den andre bilen?

Ble heldigvis ingen skade på den andre bilen. De har sagt at de skal dekke eventuelle skader, men uansett er det ikke noe kjekt for oss om bilen må lakkeres/utbedres når den er såpass ny. Ei heller for andre som skulle få skade pga dørene.

Da jeg ringte forsikringsselskapene for å ordne med det så sa hun på codan forsikring at de har hatt mye småskader med bakdører på model x hvor de slår inn i andre biler eller i tak/søyler. Vet ikke om dette stemmer eller om det bare er negativ behandler (fikk inntrykk at hun var svært negativ til model x).
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Jærbuen

Sitat fra: CaZpaH på torsdag 16. november 2017, klokken 13:20
Sitat fra: rumi på torsdag 16. november 2017, klokken 12:26
Sitat fra: pwb på onsdag 15. november 2017, klokken 21:20
Sitat fra: rumi på onsdag 15. november 2017, klokken 19:54
Vi opplever nå at begge FWD dørene lever sitt eget liv, passasjerdør har durt i annen bil, osv.

Tesla må vel dekke skaden på den andre bilen?

Ble heldigvis ingen skade på den andre bilen. De har sagt at de skal dekke eventuelle skader, men uansett er det ikke noe kjekt for oss om bilen må lakkeres/utbedres når den er såpass ny. Ei heller for andre som skulle få skade pga dørene.

Da jeg ringte forsikringsselskapene for å ordne med det så sa hun på codan forsikring at de har hatt mye småskader med bakdører på model x hvor de slår inn i andre biler eller i tak/søyler. Vet ikke om dette stemmer eller om det bare er negativ behandler (fikk inntrykk at hun var svært negativ til model x).

Det bør hun da ikke, Codan har vel sammarbeidsavtale med Tesla?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

CaZpaH

Hva hun bør gjøre eller ikke skal ikke jeg legge meg borti, men fikk veldig følelsen av at hun snakket ned tesla og kom med en eller annen historie om en bekjent med en model x på danskebåten osv. Svært uprofesjonelt. Glad jeg fant en konkurrent som var 3500 billigere med bedre vilkår.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA