Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW eup batteri i Think Classic

Startet av Caspar, lørdag 11. november 2017, klokken 16:34

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Caspar på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:32
Mission accomplished  :+1:
Det tok litt lenger tid enn jeg hadde trodd, men nå er bilen ferdig, ikke bare i garasjen, men også på Trafikkstasjonen. Det har vært en lang reise, men også lærerikt. I utgangspunktet så har jo Vegdirektoratet satt ned foten for batteribytte i elbiler ved å stille krav om ISO6461-1. Ikke det at den normen er umulig å oppfylle, men bare testen koster fort over 80.000,- og da skal du være enda mer opptatt av Think Classic enn det jeg er. Det er Spesialistgruppa for opp og ombyggde kjøretøy som er rådgivende instans for den enkelte Trafikksatsjon i sånne ombyggingssaker. Jeg har hatt en god dialog med denne gruppa i over et år nå, og jeg har oppfattet de som profesjoenelle og at de har vist stor vilje til å finne løsninger også på dette området hvor de til en viss grad har blitt «vingeklippet» av Vegdirektoratet. Min påstand er derfor at det knapt er grenser for hva som kan godkjennes i dette landet, forutsatt at du selv gjør din del av jobben. Både når det gjelder elkonvertering og kjemibytte har jeg snakket med svært mange som gjerne vil gjøre det, men «det er jo ikke mulig å få godkjent» Dette er beviselig feil, og skyldes etter mitt syn at man ikke er forbredt på å bruke den tiden og de resursene som må til. Det er for lett å skylde på Trafikkstasjonen.
Her er mine råd til de som vil konvertere, eller bytte kjemi.
Bruk god tid på å planlegge et realsitisk prosjekt.
Bruk deler av høy kvalitet.
Er det ting du ikke forstår eller ikke har nok kompetanse om, skaff deg den kompetansen før du ber om at noen skal godkjenne planene dine.
Vær forbredt på å forholde deg til ECE100 for elkonvertering, og ISO6469-1 for kjemibytte. Selv om ikke Trafikkstasjonen vil kreve en full dokumentasjon etter disse normene, så bør et hvilket som helst enkeltkrav som er lett å kontrollere være i henhold til disse normene.
Og sist men ikke mist, bygg med «rodderfinish» Hvis jeg jobbet på Trafikkstasjonen og noen kom medd en bil hvor battrier og ledninger hang og slang så vil det blitt en svært rask vurdering. Husk at dette er mennesker som kan mye om bil, og du må være forbredt på å kunne forklare å svare på alle spørsmål rundt ditt eget prosjekt. Min erfaring er at de spør ikke for å være vrange, men for å forvisse seg om at det de godkjenner holder mål. (Og det er vel hele poenget med en godkjenning?)
Er du ikke klar for det, så kan du droppe hele godkjenningsprosessen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

@Caspar

Har du vurdert å lage et hefte eller en veiledning med nødvendige steg for en vellykket ombygging?

Hvor skal en f.eks starte? For meg er det naturlig å først bygge, se om det virker, og så søke godkjenning, men kanskje det er bedre å presentere bil og plan for lokal trafikkstasjon først?

Ofte kommer ideer underveis; Hva gjør en med slike endringer. Tenker batteri gjerne bør være siste steg når en ser hva en står igjen med av plass og vekt.

Hva med kravet om at batteri skal plasseres mellom bilens akslinger? Er dette absolutt, eller er det unntak. F.eks kjører alle Classic PSA rundt med batteri både framfor framaksling, og bak bak akslingen. Samme gjør til dels Micro vett Fiat.

Elbilforeningen bør her kjenne sin besøkstid og spille på lag.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sandpusher

Imponerende stykke arbeid Caspar! Jeg smiler hver gang jeg ser en Think, håper du har satt i gang noe her!
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Elmo

#62
Gratulerer Caspar. Dette var virkelig gode nyheter. Veldig bra at du har gått opp denne løypa.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

Takk for oppmuntrende ord. det er alltid gøy når man lykkes med noe som har tatt lang tid

Elektrolux tar opp noen relevante temaer.

Du kan gjerne bygge bilen ferdig før du kontakter Trafikkstasjonen, men jeg vil ikke anbefale det. De setter selvsagt pris på å være involvert så tidlig som mulig, og det er også synd å bygge noe som du må gjøre om igjen eller risikerer å ikke få godkjent i det hele tatt. Det å lage en bra prosjektbeskrivelse bør man jo gjøre uansett, og alle vet jo at større prosjekter alltid endrer seg under gjennomføringen. Så hvis du kommer oppdager at du skulle gjort ting på en annen måte mens du holder på å bygge så er det jo ikke umulig å endre på det.

Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mye tid på å lage et hefte om hvordan man gjør dette, men jeg har alltid delt på alt jeg har av kunnskap og svarer villig på spørsmål fra hvem som helst som ønsker å gjennomføre en konvertering, enten til EL eller kjemibytte.

Elbilforeningen bør kjenne sin besøkelsestid.
Det er nok 10 år for sent. Elbilforeningen er nå en politisk organisasjon som jobber med å fremme overgangen til el som drivstoff i den norske bilparken. De har etter mitt syn aldri vært (i nyere tid) spesielt opptatt av elbilhistorien i Norge, og ta vare på det vi har av gamle biler. Når endringen av Kjøretøyforskriften som hadde til hensikt å hindre el og kjemikonvertering (og derved muliggjøre at våre Thinker kunne leve videre) var ute på høring, så var Elbilforenigen høringsinstans og de løftet ikke en finger for å motsi Vegdirektoratet i å innføre helt urimelige krav til en slik konvertering.

Oppfordringen min er fremdeles at de som går å lurer på å gjøre noe i garasjen bør sette igang. Selv om Norge er et lite land, så er vi stor på elbil. Da burde vi også klare å få opp et konverteringsmiljø som teller noen flere enn 3-4 biler.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Sitat fra: Caspar på søndag 13. januar 2019, klokken 21:15
Elbilforeningen bør kjenne sin besøkelsestid.
Det er nok 10 år for sent. Elbilforeningen er nå en politisk organisasjon som jobber med å fremme overgangen til el som drivstoff i den norske bilparken. De har etter mitt syn aldri vært (i nyere tid) spesielt opptatt av elbilhistorien i Norge, og ta vare på det vi har av gamle biler. Når endringen av Kjøretøyforskriften som hadde til hensikt å hindre el og kjemikonvertering (og derved muliggjøre at våre Thinker kunne leve videre) var ute på høring, så var Elbilforenigen høringsinstans og de løftet ikke en finger for å motsi Vegdirektoratet i å innføre helt urimelige krav til en slik konvertering.

Husker denne historien nå når du nevner det. At elbilforeningen sov i timen, selv når de ble invitert til å være høringsinstans er skremmende. Alt de hadde trengt å gjøre var å etterlyse hjelp her på forumet så hadde sikkert både jeg og Caspar og mange andre stilt oss til disposisjon.

Nå i disse fornye kontingenten tider kan det være på sin plass å stille litt krav til elbilforeningen før en sender foreningen penger.

Her er listen over de ansatte: https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/ansatte/

Foreslår rett og slett å vise til denne tråden der skuffelsen over foreningens arbeid for å bevare Norsk elbilhistorie og en 100 år gammel hobby/tradisjon blir så godt beskrevet, og be om en plan for elbilforeningen sitt videre arbeid i denne viktige saken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg tror vi skal være realistiske i forhold til hva som er Elbilforeningens oppgave. Kanskje jeg var litt krass når jeg skrev «ikke løftet en finger» Foreningens mandat er nok ikke å bruke tid og innflytelse på å tilrettelegge for en liten håndfull med særinger som ønsker å holde liv i gamle Thinker. I forhold til den store medlemsmassen av nyere elbileiere de har så er det nok helt andre ting de forstålig fokuserer på. Men de burde kostet på seg å sjekket litt når de tross alt var høringsintans.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#66
Har nå uansett gjort skribenten i elbilforeningen oppmerksom på denne tråden. Virker som foreningen har veldig mange ansatte på alle mulige felt,, bortsett fra hobby delen.

Hobby delen er ofte betydelig, og bør strekke seg lenger enn diskusjoner rundt nye felger og lakkforsegling. Håper dette kan føre til noe godt.

Det kan jo ikke være slik at vi i framtiden kun skal bruke bil som et transportmiddel. For en betydelig del av befolkningen er den tross alt så uendelig mye mer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

knutix

Inspirerende lesning Caspar :-)
Fungerer alt som det skal?
Hvordan håndterer systemet at du har tatt bort BMS'en og laderen med tanke på feilmeldinger/systemfunksjoner etc? Eller er det sånn at orginalsystemet må være der i parallell slik at det ikke streiker?

Hvilken lader er det du har valgt i din løsning?

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Caspar

Takk skal du ha.
Jeg har fjernet både den originale laderen og BMS. Ingen av de vil jo fungerer sammen med litiumbatterier. Det eneste jeg ikke har på plass i den nye konfigurasjonen er en løsning for å overvåke isofeil. Det ble jo gjort av den originale BMSen, men den nye har ikke den funksjonen. Jeg forsøkte å la den gamle BMSen stå igjen for kun å overvåke isofeil, men den likte ikke den nye og høyere spenningen så den røyk ut den også. DEt er ikke krav om permanent overvåking av isofeil, så foreløpig har jeg valgt å ikke gjøre noe med det.
Jeg har brukt BMS fra elektromotus.lt og lader fra Elconcharger.com. Bilen går svært godt og det er etter min mening slik bilen burde vært bygget. Men denne oppskriften gir oss muligheten til å bevare de siste Classicene
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

torle

Ser at denne tråden er blitt litt gammel, men håper på konstruktive svar!
Har etter hvert begynt å vurdere et tilsvarende prosjekt. Leser her at motorstyringen har blitt omprogramert for å takle 200v, hva med å bygge et batteri med 34 celler og spenning 102v-139v?
En holder seg da under 150V som nevnes at er maks hva Thinken takler, samtidig holder en seg over 85V som er cut off spenning på Nicad. Jeg forstår at ytelsen ved 200v vil være mye bedre, men tenker rekkevidde er viktigere enn mere ytelse/effekt, samt at en slipper spesialtilpassing. En slik løsning avhenger av at en får plass til 17 pakker fra en E-up, og at egnet BMS / lader er tilgjengelig.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Caspar

Hei, ja det går selvsagt det også. Men jeg mener fremdeles at oppskriften med 198 Volt er den som denne bilen fortjener. Økt effekt har jo ikke noe med rekkevidde å gjøre. Hvis du skal bygge denne løsningen nå så er det jo Gen2 moduler du trenger fra Eup. De er jo på 2,2 kWh pr stk. bruker du 16 sånne så kan du jo kjøre så langt du orker med en Classic og samtidig ha godt «trykk» hvis du skulle ha behov for det. Det finnes fine BMS løsninger som du lett får til å fungere sammen med originalkontakten på disse modulene. Gjøre hele den jobben for å fortsette med originalspenning synes jeg virker litt bortkastet.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA