Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Misvisning kilometerteller mot GPS ved planlegging av turer

Startet av Rossifan46, tirsdag 24. mai 2011, klokken 20:11

« forrige - neste »

Rossifan46

Jeg bruker mye Google Maps for å kalkulere distanser når jeg planlegger turer jeg kjører med Think ZEBRA leiebilene fra Moveabout.
Hvordan erfaringer har dere på forumet med misvisning på kilometertelleren på denne bilen i forhold til for eksempel planlagt rute med GPS (som jeg regner med er ganske nøyaktig)?

Regner med at de fleste her inne prater distanser ut i fra kilometertelleren når de oppgir kjørelengder, men denne kan vel ofte vise opp i mot 10% for mye? Og det utgjør jo en del på en planlagt rute på la oss si 160 km på Google...da vil jo bilen vise kanskje opp i mot 176 km...noe som begynner å nærme seg varsellampe for tomt batteri.

Tar gledelig imot erfaringer rundt dette for fremtidig planlegging :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Go-carter

Er nok pga. rulleomkretsen til hjulene. Sommerdekkene levert med Think er litt "pessimistiske"(små), og sier at man har kjørt lengre enn det man egentlig har gjort.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Vet ikke helt sikkert, men det kan virke som om GPS (i hvertfall min gamle) ikke tar hensyn til høydeforskjell. På flat vei i Danmark stemmer min GPS ganske bra (1% avvik) med 2000 Th!nk, mens på kuppert vei har jeg sett opp til 5% avvik.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Hei,

Angående ruteplanlegging vil jeg være forsiktig med å legge opp til turer som beveger batteriet til sine ytterpunkt. Legg heller opp til en eller flere korte ladestopp der hvor strømuttak er tilgjengelig. Da sørger du for bedre arbeidsbetingelser for batteriet, samtidig som du garderer deg mot uforutsette ting, som f.eks omkjøring pga. ulykke eller veiarbeid.

Når det gjelder gps'ers nøyaktighet kan jeg dele av min erfaring med Garmin Forerunner 410. Det er en gps-klokke for løping. Om jeg løper i jevn fart ned en bratt bakke som går over til flat mark, viser den alltid vesentlig lavere fart ned bakken. Når jeg løper over i det flate partiet stiger farten (min/km) vesentlig uten at jeg løper reelt raskere. Dette viser at gps'en ikke greier å måle høyden korrekt, evt at den kun beregner hastighet ved horisontal forflyttning. Jeg har også lagt merke til at høyden kan avvike en del på turer der start- og sluttpunkt er det samme. Det samme skjer også om man tester rundt en friidrettsbane.

Et tips er å kontrollmåle/sammenligne bilen/gps'en mot et korrekt kalibrert sykkelodometer.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA