Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hisøy-kristiansand-hisøy på en lading?

Startet av Agnes Gullingsrud Fjeldstad, lørdag 11. november 2017, klokken 08:58

« forrige - neste »

Agnes Gullingsrud Fjeldstad

Hei!

Vi skal flytte til Hisøy og jeg skal jobbe i Kristiansand (64 km hver vei). Jeg kjører en Nissan Leaf 30 kwh  (teoretisk sett 250 km rekkevidde).

Tror dere jeg vil kunne kjøre tur-retur jobb uten å lade? Hvis jeg for eksempel kjører 90 km/t istedenfor 110 km/t?

Jeg har aldri ladet på offentlige plasser og håper å slippe å bli avhengig av dette...

kVArh

Bor på Tromøya og sliter med t/r om vinteren med en Soul 27 kwh.
Kjører ikke daglig, men en gang i måneden eller så.
Du har etpar mil mindre pr dag så det går vel.
På den andre siden vil et par timer på kontakten på jobb gi deg litt margin.
Da kan du ta en tur til butikken når du kommer hjem og fremdeles rekke å lade opp i løpet av natta.
Cruising på "noen og nitti" er heller ikke dumt. Det koster ikke mye tid.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Vollis47

Det burde gå bra de aller fleste dager, med unntak av de aller kaldeste og dager med tungt føre. Forhåpentligvis vil det etterhvert bli mulig å lade på jobben. Mange arbeidsplasser i Kristiansand har satt opp kontakter for lading og med litt press er det vel flere som ordner det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Agnes Gullingsrud Fjeldstad

Takk for svar.
Kommunen har sikkert ikke ansatte-parkering, men jeg skal spørre.
Men det finnes vel kanskje lade-muligheter i kilden p-hus?

goggo

Sitat fra: Agnes Gullingsrud Fjeldstad på lørdag 11. november 2017, klokken 23:20
Takk for svar.
Kommunen har sikkert ikke ansatte-parkering, men jeg skal spørre.
Men det finnes vel kanskje lade-muligheter i kilden p-hus?
Ja det er mange ladepunkter i Kilden P hus på øverste plan, men de er ikke gratis. De driftes av Grønn Kontakt, vanlig Type2 ladestasjoner der du må ha med din egen kabel.
Det er gratis for elbiler å parkere i Kilden, og det vil det også være etter at det innføres betaling for gateparkering neste år.

Det er også mange hurtigladere på strekningen Kristiansand - Arendal, og du vil jo bare trenge en 5-10 minutters påfylling på de kaldeste dagene.

Ellers går vel 100 bussen over Hisøya til Kristiansand, og i rushtidene går 100Express og den tar bare en drøy time tror jeg.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA