Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må vi betale for datatilkobling fra 2018?

Startet av Cowboystrekk, fredag 10. november 2017, klokken 11:26

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Mener det stod at databruk var gratis ut 2017, noen som vet hva som skjer videre?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espelectric

Relatert til dette, er det mulig å laste ned musikk på Spotify i bilen eller er det kun mulig å streame?
Bruker personlig konto.
X75D (85kWh)

Sportswagoneer

Tror ingen vet endelig svar på dette nå - men det er vel lite sannsynlig at de tar sjansen på at bilene med AP2 går off-line så lenge de trenger dataene.

Spotify løsningen har ikke noen mulighet for styrt nedlastning mener jeg. Den cacher sikkert litt i bakgrunnen men jeg hører mye på de samme listene og har inntrykk av at den er løpende avhengig av tilkobling.

daktari

Hvor har dere dette med betaling fra? Jeg har ikke noen forbehold om at data skal koste penger i min kontrakt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espelectric

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde tre år fri databruk til bilen når jeg overtok om jeg husker riktig. Overtakelse i september i år.
X75D (85kWh)

Jeronan

I never heard anything about this. It's not in my features list nor any contract. It wasn't mentioned with delivery of the car either.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OK

2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

Alfa Bergen

Husker det var snakk om dette da jeg kjøpte bilen i 2013, men nå har jeg da hatt bilen i 4 år uten noen regning på datatrafikken, så jeg tror ikke det kommer noen heller. Antar Tesla er avhengige av toveiskommunikasjon med bilene for å kunne samle den dataen de trenger for bla. utvikling av autopilot og at de ikke vil belaste kundene med denne regningen
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!


Espelectric

Sitat fra: Alfa Bergen på fredag 10. november 2017, klokken 19:34
Husker det var snakk om dette da jeg kjøpte bilen i 2013, men nå har jeg da hatt bilen i 4 år uten noen regning på datatrafikken, så jeg tror ikke det kommer noen heller. Antar Tesla er avhengige av toveiskommunikasjon med bilene for å kunne samle den dataen de trenger for bla. utvikling av autopilot og at de ikke vil belaste kundene med denne regningen

Får nok aldri noe regning fra Tesla men ab. til det SIM som står i går ut og man må stille med SIM selv.
X75D (85kWh)

sigurdi

Dette var hyppig diskutert i 2013 og 2014.
På den tiden var det snakk om 4 år.
I ettertid har bilene blitt mer og mer avhengig av konstant internet oppkobling og det ser ut til at Tesla ønsker å ha bilene online.
Så vi har ikke hørt noe mer.

Dette kan endre seg og vil tro Model 3 får klausul på internet tilkoblingen.

Samtidig begynner Tesla å bli en stor kunde hos Telenor og nærmer seg nok 20 000 simkort før nyttår. ;-)
Så vil tro de har en svært god avtale, ikke letteste saken å bytte til annen leverandør heller. (Alle kunder må innom service og bytte sim kort :-)

Blir det betaling kommer det vel i MyTesla som mye annet.

sigurdi

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

sjokomelk

#11
Sitat fra: sigurdi på fredag 10. november 2017, klokken 23:01
Samtidig begynner Tesla å bli en stor kunde hos Telenor og nærmer seg nok 20 000 simkort før nyttår. ;-)
Så vil tro de har en svært god avtale, ikke letteste saken å bytte til annen leverandør heller. (Alle kunder må innom service og bytte sim kort :-)
Fun fact - Telenor Connexion, som Tesla bruker på alle europeiske bilene sine, brukes også av Nissan, Mercedes, Volvo og mest sannsynlig også Opel/GM OnStar. Antageligvis er det flere andre store navn på kundelisten også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jeronan

Since roaming has finally been killed off in Europe, data costs is really a non-issue anymore for these car manufacturers.

Like others already said. Tesla depends on all cars in the fleet being permanently online to collect valuable data for Autopilot.
The little extra data consumers use for navigation and spotify streaming is of no concequence.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Thor2014


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA