Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask av lakkbehandlet bil

Startet av mthoring, fredag 10. november 2017, klokken 10:14

« forrige - neste »

mthoring

Hei

Min 75D har blitt behandlet med dobbeltlag opti-coat pro for et par uker siden. Når jeg nå skal begynne å vaske den så lurer jeg på et par ting.

For kattevask, er bruk av selvvask på feks Circle K ok? Jeg tenker da på kun høyttrykk med såpe og høyttrykk med vann etterpå (ikke bruk av vaskekosten), eller vil det å gå på med høyttrykk uten ordentlig forvask først kunne ripe lakken?

For ordentlig hjemmevask så trenger jeg også et par tips :)  Jeg tenker at jeg trenger utstyr til forvask og vask. Hadde vært fint å få noen konkrete tips på gode produkter.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Sjaugen

Litt i samme situasjon som deg. Ganske ny bil som har fått lakkforsegling.

Linker en nyttig guide jeg har funnet: https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/

Jeg har kjøpt SurfexHD og Prickbort så langt. Pluss en sprayflaske for å blande ut/ påføre SurfexHD.
Brukte det for første gang i går, så the jury is still out. Det jeg gjorde, og det jeg håper at jeg kan fortsette med:

Sprayet på SurfexHD i 1:20 blandeforhold mens jeg sto på selvvaskområde på bensinstasjonen. Ventet 5 min, og blåste av alt med vann/høytrykk (40 spenn) Om dette gir 95% ren bil, blir dette min goto-vask hver 1-2 uker. Såkalt berøringsfri vask.

Du kan gå videre med såpevann og svamp, for så å tørke av dette, om du vil dra den helt ut. Da blir det berøringsvask; du må ha flere bøtter og annen stash. Jeg er litt på avvent her.
2017 S 75D

smurf

#2
Surfex HD er veldig bra. Blandes svakt ved normal vask. Jeg bruker 1:30 (ca 0.5 dl på 1.5 liter vann) og sprayer på med trykkpumpe. Bruker skumpistol på høytrykk'en etterpå med Autofoam. Da er den 95% ren. Det eneste som ikke går av kan være tynn trafikkfilm. Lett berøringsvask med vaskehanske fjerner denne enkelt og da har du ~100% ren bil. Prickbort må brukes på tørr bil og tar kun asfaltprikker ol.l. Pleier bare bruke den når jeg tar litt mer grundig vask. Ellers er Korrosol eller IronX ol.l. også super når du skal ta grundig vask. Den fjerner små metallrester fra bremsestøv og piggdekk. Du kjenner gjerne nuppene på lakken, og på lyse biler ser du det. Kan se ut som bittesmå rustflekker.

Anbefaler å lese vasketips på DCN.no

Vet ikke om det er spesielle 'vaskeregler' for bilen når den er lakkbehandlet, men det vet sikkert de som gjorde jobben.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

PionerThink

Har god erfaring med å bruke forvask i form av skum på selvvask, men Circle-K har ikke dette av en eller annen grunn? Bare bruk av såpevask klarer ikke å ta så mye er min erfaring ???
Er bilen enda mer skitten så har jeg av og til med en flaske med avfetting som jeg sprayer på nedre del av bilen og lar stå et par minutter. Deretter sprayer jeg på skum og venter noen ekstra minutter hvorpå du kan tydelig se at skitten virkelig løses opp! Ta så en god runde med vann etterpå og du har en ganske ren bil på 10+ minutt.
Er også anbefalt å bruke avfetting + skumkanon i kombi med HT spyler hjemme, men skal man ta skikkelig skitten bil har jeg brukt typisk Sonax Extreme avfetting(eller Korrosol eller IronX som foreslått) i tillegg som kan brukes på fuktig bil. Disse skifter farge hvis partikler o.l. i lakken, så da får man en indikasjon på om du i tillegg bør bruke clay ved f.eks "vårrengjøringa" :D (min erfaring er at de nevnte remediene ikke alltid klarer å ta alle partiklene)
Håndvask gjør jeg ikke uten at jeg har minst hatt to runder med avvfetting +avfetting/skum! Står forøvrig mye bra på DCC sine nettsider, men man kan bli litt overveldet av all info'en ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA