Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys på Model X..

Startet av SH aka F_P, torsdag 09. november 2017, klokken 10:18

« forrige - neste »

SH aka F_P

Joda, det går. Litt tricky med styrestrøm, men man har ikke oppfinnsomme venner for ingenting :)

Rigid SR2-20 testmontert her. Styres av et RF (trådløst) system koblet til canbus inne i bilen, og en mottaker i frunk. Det er kun en prototype. Endelig løsning blir et plug&play adapter som kobles til mellom ene hovedlykten og bilens ledningsnett med originale kontakter for minst mulig inngrep i bilen.

Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

o.b.lix

Dette er jeg klar for merker jeg, har en slik på S, og savner på X.

Pris for canbus-sniffer?
Hvordan festet du ledbar?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SH aka F_P

Prisen er ikke helt klar. Det er forøvrig en linbus-sniffer. Linbus til lyktene.

Skrudd og limt, men her er det mulig vi får laget noen egne fester. Må teste litt. Plasten er litt løs i "gulvet" så jeg kan se på lyset at det rister litt slik det er festet nå.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

ctr46

Sitat fra: SH aka F_P på torsdag 09. november 2017, klokken 11:40
Prisen er ikke helt klar. Det er forøvrig en linbus-sniffer. Linbus til lyktene.

Skrudd og limt, men her er det mulig vi får laget noen egne fester. Må teste litt. Plasten er litt løs i "gulvet" så jeg kan se på lyset at det rister litt slik det er festet nå.

Når er prisen klar? :)
.

SH aka F_P

Sitat fra: ctr46 på lørdag 16. desember 2017, klokken 22:27
Sitat fra: SH aka F_P på torsdag 09. november 2017, klokken 11:40
Prisen er ikke helt klar. Det er forøvrig en linbus-sniffer. Linbus til lyktene.

Skrudd og limt, men her er det mulig vi får laget noen egne fester. Må teste litt. Plasten er litt løs i "gulvet" så jeg kan se på lyset at det rister litt slik det er festet nå.

Når er prisen klar? :)

1695,- for plug&play adapteret.
Om man tar sjansen på å koble seg direkte til canbuskablene inne i bilen er det mulig å benytte denne som kan leveres nå - https://www.bilkomponenter.no/products/canm8-styrestromgiver2

Sistnevnte må fysisk kobles til canbuskabler ved diagnosepluggen inne i bilen, og man må trekke styrestrøm gjennom torpedoveggen. Dette skjer helt på egen risiko, men det fungerer.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Vhagar

Kan du beskrive monteringsprosessen av selve lysene? Særlig hvordan gjennomføring av kabler til frunk ble gjort? Gjerne bilder. Vurderer å få dette gjort til neste vinter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

supaplex


SH aka F_P

Dårlig med bilder dessverre. Er fremdeles litt på utprøving av versjoner av styringssystemer så monteringsbilder har ikke vært i fokus her enda. Det jeg kan si er at kablene er trekt fra frunk og ut til "hylla" helt i ytterkant (passasjerside) av luftinntaket som befinner seg bak grillen under skiltet. Der er det en gummiforing man kan bøye litt til side og tre gjennom en trekkefjær eller lignende. Frunkbaljen må ut før man trekker, noe den må uansett. Resten av kablene legges så rundt anleggsflaten mellom bil og balje slik at ingenting kommer i klem, og deretter bort til batteriet.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Vhagar

Så ingen nye hull må lages, det høres svært positivt ut! Regner med at pakningen der holder seg tett etter at kabelen er ført gjennom slik at man ikke får uventet lekasje inn?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

SH aka F_P

Den mikroskopiske åpningen man eventuelt lager er så langt ned at det lille som måtte komme inn av vann havner under alt av ting og tang som befinner seg under frunkbaljen :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Rav4_EV

Kommer snart med en liten linbus sniffer som kan styre ekstra fjernlys rett fra lykta.
Har også et par model S Led frontlykter med overgang som kan benyttes på pre-facelift model S.
Håper å lansere dette på Teslatreffet på Gol.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sigurdi

#11
Plugg and play Linbus styring av ekstralys endelig ferdig.
Tok bare 1.5år, men vel verdt å vente på.
Noe frustrasjon men vel verdt det nå når jeg ser resultatet.

Testet litt her hjemme og fungerer svært bra.

SH får første 4 test enheter iløpet av uka. Går test faden som planlagt får bilkomponenter første klar for kunder litt før TOCN vinter treffet.
Så regner med å se litt Xer med ledbar på treffet. ;-)

Fikk ikke lagt ut film her av testen i garasjen, styrte 230v led lyskaster via sneider kontaktor for å teste om den klarer litt tyngre rele.

Så her er bilde av tilkobling til lykt.
Tar ut pluggen til lykta og plugger lys styringa mellom.

Er det noen som ønsker enhet for å sette in nye lykter på gamle biler kan det ordnes. ;-)

sigurdi

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Horten
Model X90D (18.03.17)

SH aka F_P

Liten status her. Av de 4 som kom i første runde så var det bare en som fungerte som den skulle. Feilen er identifisert, og sigurdi har allerede rukket å lage og levere en ny liten batch med enheter. Der en av disse allerede er montert i testbil. Det ruller nå 2 TMX på Øvre Romerike med løsningen installert, og det foreløpig svært lovende :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

sigurdi

Sitat fra: SH aka F_P på mandag 12. mars 2018, klokken 20:06
Liten status her. Av de 4 som kom i første runde så var det bare en som fungerte som den skulle. Feilen er identifisert, og sigurdi har allerede rukket å lage og levere en ny liten batch med enheter. Der en av disse allerede er montert i testbil. Det ruller nå 2 TMX på Øvre Romerike med løsningen installert, og det foreløpig svært lovende :)
Viser hvor viktig test fasen er for å få et solid produkt.

Svært gode rapporter fra test bilene, enkel montering, rask og stabil.

Det som tar litt lengre tid å teste ut er korrosjon/fukt beskyttelse.
To ulike versjoner/løsninger testes for å se hva som er best.

Spennende projekt som har tatt mye lengre tid en jeg hadde trodd.
Litt logarithmisk fremgang, i starten bare problem, lite progresjon og mye frustrasjon.

På slutten har det skjedd svært mye på kort tid, fått utført veldig mye stresstesting før siste road testing ble satt igang.

Eks prøvd å kortslutte enhet mot 12v bilbatteri for å teste galvanisk skille og andre beskyttelses komponenter.

Resultat: selv om man skulle være uheldig og få kortsluttett ledbar styringen, så skjer det ikke noen ting med enheten da den beskytter seg mot overlast.

sigurdi


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

V65

Hei,
Jeg har kjøpt denne styringsboksen, ledbar og festebraketter.
Monterte dette opp i finværet i dag.
Ser ut til å fungere utmerket.  :D
Skal ut å teste i kveld når det blir mørkt.

Eneste jeg lurer på.
Hvordan styrer du dette fra skjermen?
Dette står på websiden.

Det er også mulig å permanent skru av det ekstra fjernlyset  i tett tåke, snø eller lignende. Du kan også sette det ekstra fjernlyset permanent på uten at andre lys på bilen er aktivert. Alt dette gjør du med noen enkle tastekombinasjoner i lys-menyen på bilens 17" skjerm.

Model X #1821 (Levert 1.September 2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA