Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omregistrering av nybil - avgiftsfritt?

Startet av lr-80, onsdag 08. november 2017, klokken 20:31

« forrige - neste »

lr-80

Hei
Som emnet beskriver. Må jeg betale omregistreringsavgift om jeg kjøper en i3 til med storkunderabatt, og omregistrerer til min mor innen 2 mnd. På Skatteetatens sider står det kun fritatt 2 mnd etter OMREGISTRERING, og innhenting om etter nyregistrering.

Noen som vet?
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Zuexi

Sitat fra: lr-80 på onsdag 08. november 2017, klokken 20:31
Hei
Som emnet beskriver. Må jeg betale omregistreringsavgift om jeg kjøper en i3 til med storkunderabatt, og omregistrerer til min mor innen 2 mnd. På Skatteetatens sider står det kun fritatt 2 mnd etter OMREGISTRERING, og innhenting om etter nyregistrering.

Noen som vet?
Gratis.
Står under fritak.
"Kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre"

http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/eierskifte/

lr-80

2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Toalmar

Det er vel sånn at hvis skiltene er innlevert innen 60 dager så kan den omregistreres f. eks 3 mnd etterpå gratis?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Du må passe på at det går maks 60 dager. Juli og august blir over 60 dager, så da vil 2 mnd likevel føre til at de må betale omregistrerings-avgift.

Zuexi

Står to måneder på skatteetaten sine sider. Står ingenting om antall dager, så da spiller det vel ingen rolle om måneden har 30 eller 31 dager?

Uansett, så venter du sikkert ikke til "the very end" før hu mor får overta bilen.

Trond.m

#6
Sitat fra: Zuexi på onsdag 08. november 2017, klokken 23:11
Står to måneder på skatteetaten sine sider. Står ingenting om antall dager, så da spiller det vel ingen rolle om måneden har 30 eller 31 dager?

Uansett, så venter du sikkert ikke til "the very end" før hu mor får overta bilen.
Jo det gjør det faktisk det.  Går du inn i forskriften så står det 60 dager. Jeg vet dette fordi jeg har ventet til siste dag en gang. De teller dager antall påregistrerte dager, og dagen den blir registert, og dagen den blir avregistrert telles med. Så registrering 1.3  og avregistrering 1.4 teller faktisk som 32 dager. Jeg har også sett at de skriver 2 mnd på hjemmesidene, men for å unngå å havne i fella så legg inn litt margin. Er man i grenseland kan man levere inn skiltene noen dager midt i perioden, for da kommer de til fratrekk. Det fanger ikke den selbetjente løsningen opp, så da må man ringe inn til en som teller dager på kalenderen  ;)

Nå er det faktisk forslag i statsbudsjettet for 2018 om å fjerne omregistreringsavgift for elbil. Så det blir kanskje ikke noe tema, men jeg tviler...sitat:

"Det foreslås at årsavgiften legges om til en avgift på trafikkforsik- ring, og at elbiler får fritak for omregistreringsav- gift og trafikkforsikringsavgift"

Trond.m

Jeg har ikke lest noe mer om forslaget om å fjerne omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift for elbiler i 2018. Noen som vet om det forslaget ble tatt bort i budsjettforliket ?

TB

Ref If: https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring/trafikkavgift-til-staten

Skal jeg betale trafikkforsikringsavgift på elbil?
Stortinget har bestemt at det ikke skal betales trafikkforsikringsavgift på elbiler i 2018.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trond.m

#9
Regjeringen har foreslått dette i sitt budsjettforslag, men det er ikke vedtatt av stortinget. Tviler på at det er med i det endelig forslaget som skal legges fram for stortinget 12.12.2017

https://stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/statsbudsjettet-2018/arbeidsplan/

arnkl

Det står ikkje nemt noko om det i budsjettforliket. Og det som ikkje er omtala i forliket blir ikkje endra. Så elbilar blir fritekne for omregistreringsavgift i 2018.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Trond.m

Ja, du har er poeng der, men det må uansett vedtas av stortinget. Det er merkelig at fritak for omregistreringsavgift ikke har vært omtalt i media, mens Tesla-skatten har fått stor oppmerksomhet.  Det betyr jo at elbil-fordelene øker i en tid hvor de snakker om at de må trappes ned. Er vanskelig å se begrunnelsen for dette. Den det kan faktisk se ut til at både omregistreringsavgift og "årsavgift" blir borte neste år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA