Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 ladekabel x A

Startet av Amatøren, onsdag 08. november 2017, klokken 15:08

« forrige - neste »

Amatøren

Ser på Type 2 ladekabel til e-up! som er merket med 16 A. Så på ladekabel til e-Golf (hos Møller) og den er merket med 20 A.

Er det noe elektronikk i en av kontraktene som forteller laderen hvor mye strøm ledningen håndterer eller er brukeren ansvarlig for maks strømtrekk?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

_OE_

Hvis du sjekker så vil du se at VW E_UP sin innebygde lader er  på 3.6kW = 16A v/230V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Lars C. Krogenæs

#2
Bilen kan trekke maks av:

enten det laderen klarer selv (16A for E-up)
eller maks av det kablen er kodet med
eller maks av det ladestasjonen kan gi (hva den er kodet med)

Så har du en ladestasjon som gir beskjed om at den bare kan gi ut 10A, vil bilen ikke trekke mer.
Har du en ladeledning på 16A, vil ikke en bil trekke mer selv om den kan.
Og til sist: laderen vil aldri trekke mer enn maks effekt av det den greier selv.

For kablenes del, gir den et pilotsignal om hvor høyt trekket fra laderen i bilen kan være.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Amatøren

Er fult klar over begrensningene til ombord laderen som er den egentlige begrensningen!

La oss si at bilen kan lade med 32 A (7,2 kW) og man kobler på 20 A kabelen. Hva da? (!)

Ja, det blir hypotetisk, men blir kabelen grillet med 32 A?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trekkoppbil

#4
Max 20A betyr kabeltverrsnitt på 2,5mm2 og signaliseres av elektronikk mellom PP og PE på 680Ω.
16A kabel finnes ikke. Dvs 16A finner jeg ikke definert etter IEC_62196, og det kan være slanguttrykk for 20A. Det er tydeligvis et marked for "16A kabler", og du finner selgere som tilbyr det.

EVSE PP resistances
Resistance, PP-PE    Max. current    Conductor size
Open, or ∞ Ω[61]    6 A    0.75 mm²
1500 Ω    13 A    1.5 mm²
680 Ω    20 A    2.5 mm²
220 Ω    32 A    6 mm²
100 Ω    63 A    16 mm²
50 Ω, or < 100 Ω[61]    80 A    25 mm²
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Knut Røe

Da vil den trekke det minste av det som er med i kjeden. For up blir det uansett maks 16a.

Amatøren

#6
Glem e-up!......!

La oss si en bil.

Sitat fra: Amatøren på onsdag 08. november 2017, klokken 15:42La oss si at bilen kan lade med 32 A (7,2 kW) og man kobler på 20 A kabelen. Hva da? (!)

Ja, det blir hypotetisk, men blir kabelen grillet med 32 A?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars C. Krogenæs

Da vil den trekke det minste av det som er med i kjeden. 20A.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Amatøren

OK.

Det vil dermed si at det er elektronikk i en av kontraktene som forteller laderen hvor mye strøm ledningen håndterer/tåler så maks levert blir justert ned for å tilpasse strømstyrken til det kabelen tåler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på onsdag 08. november 2017, klokken 16:40
OK.

Det vil dermed si at det er elektronikk i en av kontraktene som forteller laderen hvor mye strøm ledningen håndterer/tåler så maks levert blir justert ned for å tilpasse strømstyrken til det kabelen tåler.

Hvis du definerer en enkel, liten motstand som "elektronikk", så ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA