Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil retning på felgene

Startet av PionerThink, onsdag 08. november 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

PionerThink

Jeg forbereder litt for å skifte til vinterhjul til helga, og sjekket da over dem siden det ble lagt nye Bridgestone Blizzak dekk på felgene i høst. Tanken var jo da å få bekreftet at de hadde satt riktig rulleretning på dekk kontra felger siden min 2014 modell har to sett ulike felger for hver side av bilen.
De hadde satt riktig på til en viss grad, men overraskelsen var litt stor da jeg så de hadde tatt "motsatt" retning av sommerdekkene ::) På sommerdekkene er retningen som vist under øverste post nr.75 på denne linken:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12532.msg482426.html#msg482426
Hos meg vil "skovlene" gå motsatt vei :o
Er vel noe aerodynamiske grunner til at de skal gå som vist på bilde siden ekene er smalere på den ene siden enn den andre, men bortsatt fra at jeg bruker litt mer strøm så kan det ikke være så farlig ???
P.S. Ser kanskje litt rart ut da, men orker ikke tanken på å gå til forhandler og be dem om å legge om alle dekkene igjen :-[
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Orbit

Spissene på 429 skal peke fremover. Dersom du ser på delenummeret som er inni felgen, vil du se at begge venstrefelgene (vinter) har 36116852056. Høyre side har 36116856896. På sommerfelger med bredere dekk bak har bakaksel 36116852057 (venstre) og 36116856897 (høyre).

(...og på 428 er spissene bakover....dersom en har de opprinnelige høyre/venstre-felgene)

2014-katalogen viser oppsettet slik det kom fra designavdelingen, før økonomene vingeklippet dem noen sesonger senere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Okeeey, men da er jo vinterdekkene mine av typen 428 plutselig "riktig vei" mens sommerdekkene er feil siden de er som bildet vist på linken, dvs fremover ;D
Ja-ja, jeg får passe på at de monterer sommerdekkene motsatt da når tiden kommer for å bytte dem :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Orbit

#3
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. november 2017, klokken 15:22
Spissene på 429 skal peke fremover.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. november 2017, klokken 15:52
.. sommerdekkene er feil siden de er som bildet vist på linken, dvs fremover ;D

Snakker vi forbi hverandre her? Fasiten er i alle fall at det orginalt ble designet for å se ut som på bildet under på venstre side, og da med speilvendte felger på høyre side.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bmw2002

Dekkforhandler satte på felgene feil hos meg også. Så det med en gang, men de hadde ikke tid til å fikse det før noen dager senere. Får bare skifte selv, tar ikke mye tid hvis man jekker opp bilen på begge sider samtidig.

Ingeniøren

BMW har vel sluttet med venstre og høyre felger - de har bare en type nå etter det jeg vet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. november 2017, klokken 20:50
BMW har vel sluttet med venstre og høyre felger - de har bare en type nå etter det jeg vet...

Riktig!

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. november 2017, klokken 15:22
2014-katalogen viser oppsettet slik det kom fra designavdelingen, før økonomene vingeklippet dem noen sesonger senere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. november 2017, klokken 16:25

Snakker vi forbi hverandre her? Fasiten er i alle fall at det orginalt ble designet for å se ut som på bildet under på venstre side, og da med speilvendte felger på høyre side.
Tror ikke det, for vinterdekkene mine blir nå som vist på bildet du la ved, dvs spissene bakover, mens sommerdekkene mine er som vist til i lenke dvs fremover. Legger ved bilde av bilen som viser dette :+1:
Så når tiden blir moden for å bytte ut sommerdekkene så får vi bestemme oss for hvilken retning på felgene vi synes er finest ;D
P.S. Er det forresten noen som har gode sommerdekk de kan anbefale i kombinasjonen 155/70 R19 og 175/60 R19 som f.eks er montert på de nyere utgavene av i3?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Pit

Sitat fra: PionerThink på torsdag 09. november 2017, klokken 11:23
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. november 2017, klokken 16:25

Snakker vi forbi hverandre her? Fasiten er i alle fall at det orginalt ble designet for å se ut som på bildet under på venstre side, og da med speilvendte felger på høyre side.
Tror ikke det, for vinterdekkene mine blir nå som vist på bildet du la ved, dvs spissene bakover, mens sommerdekkene mine er som vist til i lenke dvs fremover. Legger ved bilde av bilen som viser dette :+1:
Så når tiden blir moden for å bytte ut sommerdekkene så får vi bestemme oss for hvilken retning på felgene vi synes er finest ;D
P.S. Er det forresten noen som har gode sommerdekk de kan anbefale i kombinasjonen 155/70 R19 og 175/60 R19 som f.eks er montert på de nyere utgavene av i3?

Retning som vist på bildet er vel riktig vei?  Det er jo bare å se på kanten av ekene. De er butt på ene siden og mer som kniver på andre. Antar det er "knivene" som gir minst luftmotstand.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Sungrazer

De er feil vei, det der er venstrefelger. Jeg er så heldig at jeg har to sett slike felger med høyre og venstre felger :) Nei, de er ikke til salgs :D
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

PionerThink

#10
Jeg tenkte også litt i de baner mtp luftmotstand, men ser man på en flyvinge så er jo den motsatt igjen ???
Fra katalogen og bildene Orbit linket til så vises det jo til at de står motsatt vei, dvs med "bredesiden" mot fartsretningen :D
P.S. Jeg har to ulike sett som er speilvendte (x2), og ikke 4 like som det leveres på de senere modellene ;)
P.S.2 Legger ved bilde av motsatt side :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Pit

Sitat fra: PionerThink på torsdag 09. november 2017, klokken 15:17
Jeg tenkte også litt i de baner mtp luftmotstand, men ser man på en flyvinge så er jo den motsatt igjen ???
Fra katalogen og bildene Orbit linket til så vises det jo til at de står motsatt vei, dvs med "bredesiden" mot fartsretningen :D
P.S. Jeg har to ulike sett som er speilvendte (x2), og ikke 4 like som det leveres på de senere modellene ;)
P.S.2 Legger ved bilde av motsatt side :+1:

"Bredsiden" her er ikke buet som på flyvinge, men mer en rett kant, og jeg tror denne retning gir mer luftmotstand enn "knivsiden".

Synes også støyen fra dekk/felg er mindre når jeg har knivsiden i rulleretning. (Skal dog ikke utelukke at det er placebo effekten som spiller inn her :) )
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

PionerThink

Jeg skal som nevnt bytte til vinterfelgene nå i helga som vil ha "knivsiden" i fartsretningen, så det blir spennende å høre om det blir noen merkbar forskjell ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ingeniøren

Tror det spiller null rolle. Hvis det hadde vært forskjell ville bilen trukket til siden med 4 like felger slik BMW selger med nå. Dette her de nok kontroll på og har ikke merket noe feil på sommerhjula mine som har 4 like felger..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PionerThink

Tror Ingeniøren har helt rett i at det spiller null rolle ;D
Det ble helt lydløst i bilen etter å ha skiftet til vinterhjul, selv med "bredsiden" til ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA