Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil retning på felgene

Startet av PionerThink, onsdag 08. november 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

GrønnSvartfarge

Sjekk rulleretningen på dekkene. Jeg gjenkjenner ikke mønsteret på disse dekkene, men alle dem jeg har vært borti med denslags mønster skal rulle motsatt vei; spissen ned mot asfalten først så vann og slaps blir dyttet ut til sidene i stedet for å løfte bilen opp til planing.

Ingeniøren

Sitat fra: GrønnSvartfarge på tirsdag 14. november 2017, klokken 12:51
Sjekk rulleretningen på dekkene. Jeg gjenkjenner ikke mønsteret på disse dekkene, men alle dem jeg har vært borti med denslags mønster skal rulle motsatt vei; spissen ned mot asfalten først så vann og slaps blir dyttet ut til sidene i stedet for å løfte bilen opp til planing.

De dekkene jeg har er merket med rotasjonsretning - det er vel de fleste nå i dag. Mine Blizzak går fiskebein ja.  Når jeg snakket om rotasjonsretning, som skulle ha noe å si for luftmotstanden, så snakket jeg om felgene....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GrønnSvartfarge

Ja, jeg er helt med på at tråden omhandler felgene. Men så dekkmønsteret på bildet som går motsatt alt annet jeg har sett før av retningsbestemte dekk, så verd å dobbeltsjekke.

PionerThink

Sitat fra: GrønnSvartfarge på tirsdag 14. november 2017, klokken 12:51
Sjekk rulleretningen på dekkene. Jeg gjenkjenner ikke mønsteret på disse dekkene, men alle dem jeg har vært borti med denslags mønster skal rulle motsatt vei; spissen ned mot asfalten først så vann og slaps blir dyttet ut til sidene i stedet for å løfte bilen opp til planing.
He-he, var felgene jeg også var mest opptatt av, men etter ditt innlegg hvor du påpekte dekkene så jeg til min overraskelse at de faktisk var montert feil vei ;D
Bildene er fra salgsannonsen, men når jeg mottok bilen sto den på sommerdekkene som heldigvis var riktig montert med de breiere dekka bak og de smalere foran ;)
Når jeg fikk lagt på nye vinterdekk var jeg nøye på å gi beskjed om at felgene var "speilvendte" og at de dermed måtte passe på rulleretning parvis på felgene!
Dette fikk de til, så når jeg monterte de nå i helga var jeg nøye på rulleretningen til dekkene slik at den stemte på hver side :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA