Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Merkelig etter vinterdekk-bytte

Startet av elbruno, torsdag 09. november 2017, klokken 09:41

« forrige - neste »

elbruno

Hei.

Jeg byttet til vinterdekk i dag, og kjørte på E18 fra Tønsberg til Sandefjord. Det var veldig myte vind og mye regn.
For det første kicka antispinnen inn nesten kontinuerlig, og regenereringa kicka litt av og på (dette var da jeg var av E18 jeg testet). Men så tenkte jeg at det evt. var såpass glatt, men da forsøkte bremse for å sjekke at det var glatt, men såpass glatt var det ikke og da "sklei" jeg ikke i det heletatt.

Jeg føler antispinnen kicker inn selvom dekkene ikke spinner, hva tenker dere?
Og hva er årsaken til at regenereringen ikke kicker inn like mye som før, det var foresten 8grader pluss i dag.
Har hørt at bilen oppfører seg annerledes fordi den vet at det er vinterdekk på?


Er det noe galt?



Mvh
Rune

zbk

Hvilke dekk har du? Har fått med meg at i3 kan oppføre seg noe merkelig om vinterdekkene er for myke.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

PionerThink

Mange tråder om temaet her inne ;)
Både Nokian og Continental får bilen til å oppføre seg litt rart har jeg skjønt, så du er ikke den første til å reagere på dette nei ::)
Regenerering: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32644.0.html
Myke Nokian: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35933.0.html
Dårlig grep: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33438.0.html
Trøsten er vel at de blir bedre etter hvert som de har fått gått seg litt til tror jeg ???
Fikk selv en god pris på Bridgestone Blizzak som sto på bilen originalt, så da byttet jeg til samme nå i høst. Kjører ikke så mye på snø og is, så derfor tenkte jeg at det må gå bra?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

elbruno

Hei, takk for svar.

Jeg har Nokian Hakkapeliitta R2, ganske myke dekk.
Men antispinnen, skal den kicke inn selvom det ikke spinnes? Egentlig er jeg usikker på om jeg spant heletiden eller ikke.. eller om den bare er så føre var som mulig.

Aner ikke...



Mvh
Rune

høstmørke

  Hadde akkurat samme opplevelse da jeg la over (også til hakkapakka). Da var det helt tørr asfalt, plussgrader og jeg fikk ikke bilen opp i over 50 pga anti-spinn slo inn. Etter litt banning og litt research fant jeg ut at det var for lavt lufttrykk i dekkene i kombinasjon med at de var helt nye. Etter å ha blåst inn mer luft (2,7 foran og 3,1 bak brukte jeg) og kjørt 50-100km ble anti-spinn problemet borte (gradevis), men sliter fortsatt litt med regenereringa. Den gode nyheten er at jeg fikk testet de på ordentlig glatt vei for første gang i går og da var de en drøm og kjøre med :)
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

elbruno

Så bra!

Fått testet de på snø nå og det er kjempe godt grep, alt er i orden.
Det jeg har fått høre og inntrykk av er at bilen senser at det er vinterdekk på og automatisk er regenereringen ikke like hard lenger som med sommerdekk på(?). Så dette er helt normalt.

Mens den dagen det var helt merkelig, var det 8 pluss, masse regn og mye vind. Vinterdekka blir så myke når det er såpass varmt + regn at grepet ikke er noe særlig.

Vinterdekka er best på snø, og 2 grader og mindre uten tvil, knallgode! :)

Jeronan

Sitat fra: høstmørke på lørdag 11. november 2017, klokken 20:50
  Hadde akkurat samme opplevelse da jeg la over (også til hakkapakka). Da var det helt tørr asfalt, plussgrader og jeg fikk ikke bilen opp i over 50 pga anti-spinn slo inn. Etter litt banning og litt research fant jeg ut at det var for lavt lufttrykk i dekkene i kombinasjon med at de var helt nye. Etter å ha blåst inn mer luft (2,7 foran og 3,1 bak brukte jeg) og kjørt 50-100km ble anti-spinn problemet borte (gradevis), men sliter fortsatt litt med regenereringa. Den gode nyheten er at jeg fikk testet de på ordentlig glatt vei for første gang i går og da var de en drøm og kjøre med :)

I think that really is the main problem why people experience these issues. I truly think too many people drive with too little air in their winter tires!
Statsvegvesen puts up a warning article almost every year advising people to add extra air to their winter tires.

On the BMW i3 we drive with at least 2.7-2.8 ( 40-41 psi ) on all four! We have zero issues with the Nokian R2 winter tires. Only experienced the anti-spin kicking in once back in March with fresh snow on the road going into a sharp corner and then it was actually correct it kicked in.

I have the same Nokian R2's on the Tesla now and these are running on a whopping 3.2 bar tire pressure. No slipping issues.

Same again on the old Volvo V60 we had. Ran all four on 41psi ( 2.8 bar ) and zero issues with Nokian R2's during those years we drove it.

The only negative I have (which has been verified in the tests) is that they don't perform the best in Rain, so your brake length is quite long! Just a matter of keeping correct distance from vehicle in front of you. Problem solved.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

Ser at jeg har altfor lavt trykk i mine (tre år gamle blizzak). 2 bar frem og 2,3 bak. Ingen problemer med dette, men er nok en aning for lavt. Skal øke en halv bar - til 2,5 frem og 2,8 bak. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Ref denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32644.75.html  hvor vi også diskuterte trykk på vinterdekkene så justerte jeg mine opp til 2,7 og 2,9 på måleren på stasjonen i går. Når jeg sjekket på sensorene inni bilen etterpå viste disse 2,5 og 2,7, så det virker som disse viser generelt litt lavere(0,2 bar) enn de man bruker å fylle med på bensinstasjonen? Noen andre som også opplever dette?
Bilen føltes bedre enn ved 2,3 og 2,5, men tror jeg også skal øke litt etter hvert kanskje slik at trykkene er 2,8 og 2,9 inni bilen? Spesielt hvis mildværet fortsetter fremover ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ingeniøren

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 14. november 2017, klokken 15:51
Ref denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32644.75.html  hvor vi også diskuterte trykk på vinterdekkene så justerte jeg mine opp til 2,7 og 2,9 på måleren på stasjonen i går. Når jeg sjekket på sensorene inni bilen etterpå viste disse 2,5 og 2,7, så det virker som disse viser generelt litt lavere(0,2 bar) enn de man bruker å fylle med på bensinstasjonen? Noen andre som også opplever dette?
Bilen føltes bedre enn ved 2,3 og 2,5, men tror jeg også skal øke litt etter hvert kanskje slik at trykkene er 2,8 og 2,9 inni bilen? Spesielt hvis mildværet fortsetter fremover ???

Jeg har en presjonsmåler som jeg bruker til å sjekke lufttrykket og den viser og 0.1-0.2 bar mer enn den automatiske målingen.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Satte på vinterdekka idag.
Pumpa opp til 3,0 fram og 3,3 bak, men bilen viste etter dekktrykkreguleringen hele 3,2 foran og 3,6 bak :o
Kjører lite så blir nok så jeg beholder det slik :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA