Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur-retur Vestfold - Troms med små barn - hjelp!

Startet av Chris Neumann Ruud, onsdag 08. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Hei! Vi har fått en fiks idé om å kjøre til besteforeldre i Troms i påsken i stedet for å fly. Det betyr at vi kan ha med bilen og være mer mobile, men også for å ta en norgestur på toppen.

Vi har en S85 som har kjørt en del på tur før, men på en såpass lang tur med overnattinger og småbarn, vil jeg anta at det er andre hensyn å ta.

Barna er 1 og 4 år, og vi regner med å ha to overnattinger hver vei.

Det vi ønsker er tips og erfaringer, spesielt når det gjelder overnattingsplasser med lading slik at vi sparer et hurtigladestopp om dagen, og hvordan landskapet for destinasjonslading i Tromsø er for tiden.
Har sett for meg et etappemål i Strjørdal +/-, og et i området rundt Fauske, men er åpen for forslag.

Andre tips til barn i bil mottas også med takk!
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

andreas.henrik

Fauske hotell har destinasjonslading type 2 på 7,4 kW satt opp i samarbeid med e-Route71. Litt usikker på hvor de er plassert på bygget


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: andreas.henrik på torsdag 09. november 2017, klokken 17:21
Fauske hotell har destinasjonslading type 2 på 7,4 kW satt opp i samarbeid med e-Route71. Litt usikker på hvor de er plassert på bygget

Dette er feil, disse laderne er på 22kW og finnes på sørsiden av bygget.

https://www.tocn.no/2015/07/fauske-hotell/

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tallyho

#3
Har kjørt strekningen og det er veldig uproblematisk med Tesla.
1. Fru Haugans hotell i Mosjøen har både superlader og destinasjonslader. Det kan være et alternativ. Det er også destinasjonslader i Mo i Rana.
2. Vær obs på at ferga Bognes-Skarberget går sjeldent så sjekk rutetabellen og pass på å ha nok tid til superlading på Innhavet noen få mil sør for ferga.
3. Lading med Chademo er mulig i Tromsø, Nordkjosbotn og Fauske. Adapter anbefales på det varmeste. Type 2-kabel er også et must.
4. Det er smått med destinasjonsladere i Trondheim men plenty med andre typer ladere, f.eks i Munkegata. Sjekk på PlugShare.

God tur!

2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Brede

Min erfaring med å kjøre biltur med ettåring vår er at 15 minutter er maksimal kjøretid og ørepropper anbefales på det sterkeste om en skulle forville seg inn i en tunnel.
Minimum to personer må være til stede i bilen i tillegg til barnet. En sjåfør som bør gjøre sitt ypperste for å holde konsentrasjonen på bil og vei mens kupeen fylles av raseri når setebeltene strammes i barnestolen. En person i baksetet som ikke må være redd for å by på seg selv og ha fantasi til å finne opp nye metoder for å underholde krabatet i løpet av ett kvart sekund.
Snacks av diverse typer kan hjelpe på situasjonen om barnet har en god dag, snacks kan også hjelpe sjåføren til å finne en viss livsgnist når en passerer 10 minutter kjøretid.

Om du skulle ha et barn som LIKER å kjøre bil så vil jeg gjerne ha dine tips!  ;D

tallyho

#5
Sitat fra: Brede på fredag 10. november 2017, klokken 13:09
Min erfaring med å kjøre biltur med ettåring vår er at 15 minutter er maksimal kjøretid og ørepropper anbefales på det sterkeste om en skulle forville seg inn i en tunnel.
Minimum to personer må være til stede i bilen i tillegg til barnet. En sjåfør som bør gjøre sitt ypperste for å holde konsentrasjonen på bil og vei mens kupeen fylles av raseri når setebeltene strammes i barnestolen. En person i baksetet som ikke må være redd for å by på seg selv og ha fantasi til å finne opp nye metoder for å underholde krabatet i løpet av ett kvart sekund.
Snacks av diverse typer kan hjelpe på situasjonen om barnet har en god dag, snacks kan også hjelpe sjåføren til å finne en viss livsgnist når en passerer 10 minutter kjøretid.

Om du skulle ha et barn som LIKER å kjøre bil så vil jeg gjerne ha dine tips!  ;D
Legg barnet i baksetet, tull det inn i dyne og stropp det fast. Mine barn sov alltid som steiner men våknet i 60-sonene. Løsningen var å kjørte mye og fort
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Brede

I gamle dager gjorde en det som vart best for barna i hverdagen, i dag gjør vi det som er best for barna om en skulle frontkollidere..

Jeg skjønne viktigheten av kollisjonssikkerhet, men når en har barn som hater å sitte bakovervendt i 5-punktseler så savnet en gamle dager litt..

andreas.henrik

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. november 2017, klokken 20:11
Sitat fra: andreas.henrik på torsdag 09. november 2017, klokken 17:21
Fauske hotell har destinasjonslading type 2 på 7,4 kW satt opp i samarbeid med e-Route71. Litt usikker på hvor de er plassert på bygget

Dette er feil, disse laderne er på 22kW og finnes på sørsiden av bygget.

https://www.tocn.no/2015/07/fauske-hotell/

Beklager feil info, fant effekten i e-Route71 sin app som tydeligvis er noe utdatert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: Brede på fredag 10. november 2017, klokken 13:09
Om du skulle ha et barn som LIKER å kjøre bil så vil jeg gjerne ha dine tips!  ;D
Sett på film? Vi har kjørt mange og lange (70 mil+) dagsturer med ettåringer og yngre. To stopp i løpet av turen pleier å holde. Ikke for mye mat og søtsaker, sørg for at ungen er komfortabel.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA