Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris opp med enda 45.000!!!

Startet av hanjan, mandag 06. november 2017, klokken 10:38

« forrige - neste »

Zimon

For de som har kontrakt underskrevet med fastsatt pris, stå på krava om at pris blir uendret. En ting er små justeringer pga indexreguleringer, valutakurs eller f.eks nye avgiftsatser fra staten som er vil gjelde også bakover i tid. Men 60K påslag fordi Opel vil ha mer penger er bare helt bak målt.

Så stå på kravene som forbruker!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Øyvind.h

Tipper de etter hvert melder om stopp i leveranser. Dvs. de kommer ikke til å levere.
Litt usikker på hva man da kan vri ut av kontrakten? Ettersom de pt ikke har alternative produkter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HPSE

Felles søksmål mot Opel? :D

Begynner nesten å angre på at eg solgte Ioniq´en.. Skal ha meg Kona... Nå kommer den garantert ikke til å komme under 380K.....
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Amatøren

Blir vel skikkelig prishopp på de brukte på Finn.no også nå.

Sjelden at bil er investeringsobjekt som stiger i verdi.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Knut Røe

Rip A-E
Var moro med de knappe 1000 bilene som kom, men dett var dett.

alagerqv

Min kontraktspartner har en leveringsplikt, ref.  Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). De tar en risiko ved å inngå en kontrakt på vegne av sin leverandør, men risikoen har vel i praksis vært null gitt at importør (Opel Norge) og produsent (oftest Opel i Tyskland, men i dette tilfellet GM i USA) begge har vært interessert i å få solgt mest mulig.

Når GM nå vender Opel Norge/Tyskland/PSA ryggen, så er nok det en uventet situasjon, men det fritar neppe min forhandler som er min kontraktspartner for sin leveringsplikt. Ergo følger det av samme lov § 10 Ansvar for kostnader at de vil være erstatningspliktige når de ikke leverer som avtalt.

Når ryktene sier at flere av Opel forhandlerne alt sliter med økonomien, så kan nok dette medføre konkurs i verste fall for flere av forhandlerne med mindre Opel Norge/PSA hjelper de.

Forøvrig har jeg fått tilbud om en annen bil til forhandlers kost pris, men er vel usikker på om det er veien videre...

Synes jeg hører en advokat rope i det fjerne nå...

Kvalvag

...det var en artikkel for noen dager siden om at VW ikke satset skikkelig på el før etter 2020 - pga priser på batterier - det man gjør her er vel også å forsøke å minske tapene ved å produsere denne Opelen - før den tid.

Uten Tesla - som tvinger de andre på banen hadde det knappt vært elbiler å oppdrive - god grunn til å satse på Tesla.

ProsjektX

Er det ingen forbehold i kontrakt om prisen, så kan prisen hverken valutajusteres, inflasjonsjusteres eller whatever. Du har en avtalt pris og det er det. Her er det bare å kjøre hardt på.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Zuexi

Er vel standard-forbehold om prisjustering i alle kontrakter. Det som er interessant er jo hvorvidt prisjustering er helt uten grenser eller om det finnes tidligere rettspraksis på "et tak" hvor mye de kan/har lov til å justere prisen.

Kanskje det blir et massesøksmål mot Opel ala de som kjøpte Tesla P85D med 700-og-ett-eller-annet hk - hvem vet?

Å være Opel-forhandler i dag er neppe like gøy som for ett år siden...

AW

Synd for Opel at de klarer å rote til dette også. De var jo på god vei til å snu den negative trenden i norge.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

sylwester

Jeg leste nettopp samme nyhet i tek  og der står det at prisstigningen også gjelder for de som har skrevet kontrakt. De prøver nok å få redusert antall biler, men jeg tviler sterkt på at dette er lovlig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

erato

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. november 2017, klokken 11:17
Mtp etterspørselen på Finn vil jeg tro en del fortsatt klorer seg fast.
Tipper Opel går ut med varsel i løpet av et års tid om at de "pga bytte av eiere" ikke kommer til å levere Opel Ampera-E. "Men sett deg på venteliste på denne bilen som kommer om X år fra PSA"......
Det skulle jeg tro ja. Men jeg synes dere i noen grad retter baker for smed her. Det er GM som produserer bilen og som nok ikke ønsker å levere særlig med biler til Europa etter salget av Opel, og som nå ser den som en compliance car for USA og ikke også for Europa. Men hvis Opel ønsker å stå igjen med den minste rest av troverdighet i Norge bør de nok bite den bitre pillen i seg og levere kontraktsfestede biler i Norge til avtalt pris. Et masse søksmål mot Opel kunne vært interessant, jeg deltar!

Orbit

Uten å ha sett Opels kontrakt, er det typisk en klasul i kontrakter for kjøp av nybil hvor kjøper kan tre ut av avtalen uten kostnader dersom prisen øker mer enn x%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

erato


Orbit

Selger kan i slike kontrakter øke prisen, men da med risiko for å miste et salg og brenne inne med en kundespesifisert bil. I dette tilfellet er det kanskje nettopp det Opel ønsker.....

Er det noen som har kontrakt som kunne lagt ut PDF av alt, inkl det med liten skrift?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA