Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trykksensorer på vinterhjul

Startet av Stikkkontakt, mandag 06. november 2017, klokken 07:20

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Er det noen som har droppet dette?
Fått merpris på 1600 kr om jeg velger det.

sylwester

Du kan droppe det like mye dom du kan droppe lys på bilen. Blir du stoppa får du mangellapp og må vise bilen til biltilsynet etter du har fikset mangelen. Har du bilen til PKK/EU kontroll vil bilen ikke bli godkjent uten dekketrykksensorene tilstede.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

1Ampera

Du vil få feilmelding med varsellys hver gang du bruker bilen, lampen vil lyse konstant.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

gausel

Leafen går helt fint med svarte teipbiter over varsellysene  :)
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Tellus

Kjøpte hjul fra Opel, men likevel lyser lampen og jeg har feilmelding. Får kjøre innom forhandler og sjekke opp

oland

#5
Sitat fra: Tellus på mandag 06. november 2017, klokken 19:04
Kjøpte hjul fra Opel, men likevel lyser lampen og jeg har feilmelding. Får kjøre innom forhandler og sjekke opp
2017 Opel Ampera-e

jkirkebo

Sitat fra: gausel på mandag 06. november 2017, klokken 18:32
Leafen går helt fint med svarte teipbiter over varsellysene  :)

Ja, helt til første PKK...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gausel

Har du prøvd? Eller.. hvor finner du info om at dette inngår i PKK?
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

kaiat

@gausel: Jeg ser i profilen din at du har en 2014-modell. Kravet til dekktrykksensorer kom 1.november 2014. Er bilen din registrert før dette, vil det ikke være krav om fungerende dekktrykksensorer ved PKK. Er den registrert etter, sitter du i saksa. Da inngår det i PKK.

sylwester

Du kan jo spørre Benny:

Sitat fra: http://www.side3.no/motor/tpms-er-en-ny-utgift-for-de-fleste-bileiere/3423160546.htmlÅ kjøre med en lysende TPMS-lampe er en kortsiktig løsning. Det gir en soleklar mangel på neste EU-kontroll. Så dette er nok derfor noe du må ordne opp i ganske snart.

Alle biler som ble typegodkjent etter 2012 skal ha det og alle biler førstegangsregistrert fom  1. November 2014 skal ha det.

Det kan være at biler som ikke er pålagt TPMS kan få mangel på defekt TPMS hvis bilen har det. Jeg husker at en eldre bil jeg hadde ikke gikk igjennom PKK pga av airbag-lys. Jeg spurte da om airbag var påbudt på bilene fra den tiden og verkstedet sa at det ikke fungerte slik. Hvis bilen ble levert uten airbag så er det ingen mangel at den ikke er der, men for alle biler levert med airbag vil det være en mangel hvis den er defekt.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gordon Retriever

Enig, utstyr som er montert på bilen skal fungere ved PKK.  Et annet fint eksempel er tåke-/kurvelys:  Dette er ikke påbudt utstyr, men dersom bilen har slike lys, vil de gi feil ved en kontroll hvis de ikke virker som de skal.

Tellus

Da har jeg vært innom Opel og fått kalibrert/fikset trykksensorene. Viser seg at dette må gjøres hver gang vi skifter hjul. Merkelig opplegg.

Olemann

#12
3 muligheter:

- innom Opel hver høst/vår
- klone sensorene slik at bilen ikke merker skifte (da blir det feil ved bytting front/bak 2. hvert år)
- kjøpe den OEC-T5 boksen som er omtalt på Facebook gruppen (og sikkert andre steder og) og kalibrere selv. (under kr. 150.- inkl. porto)

Sitat fra: Tellus på torsdag 09. november 2017, klokken 21:10
Da har jeg vært innom Opel og fått kalibrert/fikset trykksensorene. Viser seg at dette må gjøres hver gang vi skifter hjul. Merkelig opplegg.

trykkertor

#13
Jeg vet ikke om dette fungerer på Opel. Men så en YouTube-video av en GM-bil.
Der aktiverte han lærefunksjonen i bilen slik som en skal gjøre på ampera-e.
Så tappet han luft av hjulet venstre foran. Da bilen merket trykkforandringen blinket den med blinklyse venstre foran.
Så tappet han luft av høyre foran, bilen blinket med det blinklyset da trykkforandringen ble registrert.
Så høyre bak, og til sist venstre bak.
Alle hjulene ble registrert, og han fylte de opp igjen til anbefalt trykk.

https://youtu.be/GExqzFe2IOg?t=25s

https://youtu.be/Dc-xL23NSms?t=2m29s



Laffa

jeg har original verktøy for kalibrering av dette som selges for kr 500
den er ny i eske. Får aldri noen opel så kan selge den nå.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA