Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig mobbekampagne av elbiler i Stavanger

Startet av elektrolux, torsdag 27. september 2007, klokken 09:38

« forrige - neste »

elektrolux

Både jeg og kona har i de siste månedene opplevet å bli blinket på flere ganger av Taxier når vi kjører i kollektivfeltene i Stavanger.

Det er alltid sjåfører med minoritetsbakgrunn som blinker, og min reaksjon er alltid den samme.

Slakk av litt på farten, vent til neste blink, og brems så hardt helt til full stopp at taxien bak akkurat unngår å kjøre på deg.

Etter det bruker jeg rikelig med tid, mens jeg går ut av bilen, undersøker bak på egen bil for å finne ut hva det kunne være taxien blinket for, for så å henvende meg høflig til sjåføren og spør om hva som er problemet.

På dette tidspunktet er sjåføren full av adrenalin etter bråstoppen, og rukket å hisse seg ekstra mye opp. Bruk derfor god tid til å roe han ned, og få en forklaring på hva han syntes er gale. Deretter forklarer jeg at kollektivfeltet er beregnet for både Buss, taxi og Elbiler, og tilbyr å hente lektyre om saken, dersom han bare slutter å forsøke å kjøre forbi bilen min som nå står parkert 10cm forrand støtfangeren hans.

Siste gang, ble jeg forklart at vi kun fikk lov å kjøre i kollektivfeltet dersom det var mye trafikk i det andre feltet, noe jeg selvfølgelig var med å diskuterte troverdigheten av. Sjåføren hadde med seg passasjer, og var derfor ekstra hissig på å komme seg videre.

Tipper det er lenge til han blinker på elbiler i kollektivfeltet igjen. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

He he he. Jeg kunne nok ha tenkes å bruke en tilsvarende metode selv,å men det er ingen kolektivfelter innen for thinkens rekkevidde her jeg bor.

Jeg vil forøvrig råde deg til å være forsiktig med å bråbremse *for* krafitig, for du vil bli holdt ansvarlig dersom et skulle smelle. Joda, man skal holde avstand til bilen foran og alt det der, men det vil nok stille seg litt annerledes i en slik situasjon enn om det sprang en unge ut i veien e.l.

Hadde en lignende sak her i bygda for noen år siden, der en bråbremorset fordi han bak lå på støtfangeren hans. Han fikk hele regninga selv. (Ingen av bilene var forøvrig elektriske.)

Utover dette velmente "tipset" ønsker jeg deg lykke til videre med utdanningen av drosjesjåfører  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg tror ikke dette er en mobbekampanje, bare enkeltmennesker med dårlig personlighet.

Jeg opplever det samme til tider på E18 inn mot Oslo, men stadig oftere er det bussesjåfører som utpeker seg som totale psykopater.
Har ved flere anledninger hatt biler (taxi) foran meg, men bussen bak har lagt seg to meter fra bilen min (i rund 70km/t)
Jeg hart kviet meg for å stoppe i kollektivfeltet (det er tross alt en del trafikk på E18), men neste gang stopper jeg.

Jeg kommer til å ta bilde av sjåføren, spørre hva han holder på med og sannsynligvis politianmelde han (med kopi til busselskapet).
At yrkerssjåfører tør å gjøre slikt skjønner jeg ikke, at de gjør det med bussen full av passagerer finner jeg enda merkeligere.

Når du legger det under to meter fra en P106 med en stor buss, på norges mest trafikkerte vei, er det snakk om mer enn irritasjon eller stress...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Du fmår rigge til en egen manuell bryter på bremselysene, slik at du plutselig kan slå på disse uten å "bremse deg inn under bussen". Hadde en bil en gang der bremselyset ble koblet inn av egen bryter på pedalen. Hørte klikket før bremsene begynte å ta.

På caravellen pleier tåkelyset å fungere ganske bra. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Her hvor jeg bor har vi ikke kollektivfelt, men jeg har ofte aggresive sjåfører helt oppe i "rumpa".
Litt dyttehjelp kunne vært greit noen ganger, men det blir litt nærgående.

Ser da at det som regel er nok å blinke med varsellysene to-tre ganger så trekker de seg tilbake. Om dette er fordi de tror at jeg har problemer, eller fordi de ser at det er en elbil vet jeg ikke.

Men det blir mye mer behagelig i hvertfal.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

cra

En jeg kjenne har kjøpt seg en slik 1000-meter med håndtak på biltema (tror de kaller den søkelampe eller noe slikt) til å koble i sigarettenneruttaket. Den er et effektivt middel både mot de som ligger helt på støtfangeren og de som har glemt å slå ned lysene. :)

Kan brukes til mye annet også. Er til og med praktisk å ha når man leter etter noe i mørket!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Malawi

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. september 2007, klokken 09:38
Både jeg og kona har i de siste månedene opplevet å bli blinket på flere ganger av Taxier når vi kjører i kollektivfeltene i Stavanger.

Det er alltid sjåfører med minoritetsbakgrunn som blinker, og min reaksjon er alltid den samme.

Er det ikke bare å slippe dem forbi istedet for å be om en ulykke?

Spørs jo hvilken fart du holder og hvor mange biler det er i det ordinære feltet, men kan i utgangspunktet ikke se noe poeng i å bråstoppe.

elektrolux

Det er bare å kjøre forbi. Jeg hindrer ingen. Her i Stavanger er der så lite trafikk at der knapt er nødvendig med kollektivfelt. Det eksempelet jeg viste til hendte uten andre kjøretøy i nærheten. Dersom han ville forbi kunne han kjørt forbi hva tid som helst.

Grunnen til full stopp er å få slutt på blinking, og mobbing fra Taxisjåførene. Jeg har god tid, i motsetning til dem. Dersom de vil blinke, må de påregne en hyggesamtale i etterkant.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Kan noen engang forklare hvorfor drosjer få lov til å bruke kollektiv feltene i det hele tatt? Sjelden at de kjører med mer enn en passager og hva er miljø gevinsten med dette?
Har opplevd blinking fra taxi bare en gang i en kollektivfelt men han overtok og suste i vei. Godt at det er noe som tvinge de til å holde farts grenser av og til!
Husk at taxi sjåfører er bare vanlig mennesker og om man irriterer andre kan dette fører til "road rage " med uventet utfall. Hører at  Blackwater trenger nye opdrag etter de er utvisst fra Irak og konfrontasjoner er best overlatt til proffer!
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#9
Sitat fra: Ken på fredag 28. september 2007, klokken 22:55
Kan noen engang forklare hvorfor drosjer få lov til å bruke kollektiv feltene i det hele tatt? Sjelden at de kjører med mer enn en passager og hva er miljø gevinsten med dette?

Det heter kollektivfelt og er ment for kollektiv trafikk. Det heter ikke miljøfelt, og kan bennyttes av kollektivtrafikk også elbiler.

Jeg slo opp i bokmålsordboka på kollektivtrafikk:
«Kollektivtrafikk fellesbetegnelse for rute- og drosjetrafikk, t forskj fra privatbilisme»

Nå er det vel slik at vi får lov til å kjøre i kollektivfeltet fordi politikere ønsker å gi miljøbiler en fordel. Blir konflikten for stor mellom miljøbiler og drosjer vil jeg gjette på at det er vi elbiler som blir kastet ut av «også elbil feltet» :(

Blås i mobbere og hev dere over slikt. Rapporter pøbelopptreden til drosjeselskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. september 2007, klokken 10:15
Blås i mobbere og hev dere over slikt. Rapporter pøbelopptreden til drosjeselskapet.

Dette er nok sikkert den beste måten å ta det på. Ikke minst det med å ikke fyre opp et roadrage kan nok være lurt. Men av og til hjelper det faktisk å "ta" dem også. Jeg har ved en del anledninger sperret veien her hvor jeg bor, når jeg hører at det kommer et "jetfly". Det er nemlig en del ungdommer som ikke respekterer fartsgrensene (bombe! ingen andre som har opplevd dette, vel?) og flyr forbi i godt over 100 km/t i 60-sona. At de gjør det om natta er en ting, men om ettermiddagen når ungene er ute bør de holde seg unna slikt. 

Jeg stoppet en engang en ung mann (egnetlig bare en guttunge) og forklarte ham at langs den strekninga han kunne se fra der vi nå stod (ca 4-500 meter vei) bodde det 26 unger under 18. Jeg spurte om han var villig til å risikere å kjøre på noen av dem i den farten han holdt, og sa klart fra at jeg kom til å anmelde ham neste gang jeg så ham i for høy fart. Siden det har han kjørt som en prest i nabolaget vårt. :)

Andre har gitt F, og pådratt seg anmeldelser. Noen av dem vet jeg har mistet førerkortet.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Takker for innspill.

Fra nå av blir taxisjåførene avbildet med mobilen og rapportert, i tillegg til hyggepraten. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Kjører daglig på E18 og må si at det etter hvert er lite elbil-mobbing her. Tror vi alle i kollektivfeltet har lært å leve sammen. De få som mobber er til å leve med.

Prøver å følge to regler:

1. Kjør alltid fort nok til at det ikke er luke til bilen foran i kollektivfeltet (70-80 km/t).
2. Hvis noen viser tegn til å ville kjøre forbi: Legg deg ut i venstre felt og slipp dem forbi.

Tror i lengden at vi tjener på å være bevisste på at elbilene ikke aksellererer og kjører like raskt som alle andre biler.

Carl Anton Stenling
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Pappaentilelbjørg

Pass deg for de mest hissige taxisjåfører. Selv inkasserte jeg 8300.-Kr. for en småbulk etter at en Taxisjåfør kastet en colaflaske i døra på bilen min i fjor. Ville aldri gått ut å pratet med denne fyren, spesielt etter at han mistet jobben, ble fratatt lappen en lang tid og i tillegg måtte betale erstattning og bot...Norske elelr utenlandske taxisjåfører, mange er farlige i og utenfor bilen sin!

Ellers er det rett som flere sier, hva gjør en taxi i kollektivfeltet? særlig en tom?

Busser og minibusser (snart ute...) bør ta hensyn til oss andre, i like måte MÅ
el-biler TA HENSYN til medtrafikanter i feltet.
El-biler bør alltid opptre som gentelmen i bussfila. Ikke snik forbi i større masser,
slipp motorsykler frem (gjerne større og raskere ved å vike til venstre hvis mulig).

mvh.Petter
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

Griffel

#14
Sitat fra: Pappaentilelbjørg på tirsdag 02. oktober 2007, klokken 15:26
Ellers er det rett som flere sier, hva gjør en taxi i kollektivfeltet? særlig en tom?
Tross alt en taxi er arbeidsplass, så av hensyn til arbeidsmiljøet. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA