Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig mobbekampagne av elbiler i Stavanger

Startet av elektrolux, torsdag 27. september 2007, klokken 09:38

« forrige - neste »

elektrolux

Nå etter en relativ rolig vinter, "måtte" jeg stoppe 3 ganger i kollektivfeltet i Stavanger på en dag.

Først enTaxi som blinket, og fikk den sedvanlige behandlingen med full stopp, og hyggelig samtale, så en Politibil som hev seg etter meg fra 200 m bak, og mente jeg ikke hadde noe i kollektivfeltet å gjøre "da bilen så ut som en vanlig bil" :D ( bra det ikke skjedde før Nyttår, for da hadde jeg gule oblater, mens jeg ventet på at bilen skulle bli 12 år og 3000 billigere å omregistrere) ;)

Tilslutt en stakkar taxi som fikk samme behandling som taxien før på dagen, mens andre overivrige taxier i langt over fartsgrensen la seg ut i vanlig fil for å klare fredags kveldsrushet.

Kanskje på tide å ta en "Pluto", og stå fram i offentligheten og påpeke vår plass i samfunnet. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Jeg har nettopp opplevd det samme her i Stavanger. Jeg bremset og stoppet etter at en Taxi hadde blinket kontinuerlig ganske lenge . (jeg holdt fartsgrensen) Taxisjåføren skrek at "dette er et taxifelt"! Situasjonen ble utrivelig.

Tenker på å sende en mail til Stavanger Taxi.
Jeg er enig i prinsippet at vi skal slippe andre forbi. I alle år (med alle slags biler) har jeg alltid hjulpet andre forbi på landeveien. Men problemet er at i et kollektivfelt har man ingen steder å gjøre av seg hvis det er tett saktegående kø i venstre felt.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Ken

Det har jeg gjort i Kristiansand med Agder Taxi. Fikk ikke svar fra daglig leder idet hele tatt men gjerne prøver.

Hvorfor har vi Taxi i kollektiv felt ? de kjører med en i bilen mye og er seldom mer enn to. Det skal være et krav at minibusser må ha minst 6 passasjerer til å kjøre kollektiv. Eneste drosje har skal være eltaxi.

Taxi blinker også når venstre feltet er klar og de kan lett overta. Ikke la deg provosere. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Nærmeste kollektivfelt ligger langt utenfor thinkens rekkevidde for meg, så jeg har kanskje ikke rett til å uttale meg. Men jeg vil tro at man som el-bil eier sitter med fire ess på hånden i slike situasjoner, så lenge el-bil faktisk HAR lov å benytte kollektivfeltet. Jeg foreslår å skrive ut noen kopier av de strategiske paragrafene i loven og ha liggende i hanskerommet for slike tilfeller. Og føy gjerne til på slutten at du gjerne flytter deg, men at det at(som du sa) er vanskelig når det er saktegående kø i venstre fil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Det er ikke sikkert at det er for å mobbe, det kan skyldes renspikka uvitenhet. Når jeg av og til tar drosje er det gjerne i Stavanger, Trondheim og Bergen og for å ha noe å prate om kommer jeg gjerne inn på elbil. Det er forbausende mange drosjesjåfører og sikkert en og annen bussfører som ikke kjenner regle om elbiler og for den saks skyld motorsykler faktisk har lov til å å kjøre i kollektivfelt.

Jeg merker også forskjell på E18 Drammensveien er elbiler en selvfølgelighet, men på Trondheimsvegen her om dagen tutet en buss som sto stille og tok på passasjerer da jeg kjørte forbi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pappaentilelbjørg

Har et tips til dere utenfor Oslo: Noter selskap og nummer på taxsiens tak og ring inn til sentralen deres. Be de informere sjåføren (og alled e andre) om å la el-bilen være i fred da vi har like mye lov å være i feltet. .

Fikk en selv en plastikk Cocaflaske i døren her i Oslo etter at en ivrig drosjesjåfør ville vise hvem som hadde rett til å opholde seg i feltet. Enden på visa for sjåføren ble: Kr. 8.300.- i erstattning for skaden (en liten bulk fra eller til?)/ tap av førerkort i 3 mnd/ 8.000.- i forelegg og ikke minst mistet han jobben...

Med andre ord nytter det å si ifra!
Sentralene vil gjerne vite hvordan sjåførene deres opptrer der ute.

Lykke til!
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

elektrolux

Vært bedring i det siste ang. elbilmobbing, men i går kjørte jeg motorsykkel, og fikk en travel Taxi opp i rompa på Sola.

Dette til tross for at lå litt over farstgrensen.

Med tanke på at en motorsykkel kan bremse mye raskere enn en SUV, og at jeg ikke ville bli overkjørt i tilfelle jeg måtte stoppe, bremset jeg bestemt, men forsiktig ned, og tok en prat med den fremmedkulturelle taxisjåføren.

Gjett hva: Jo, det var en gammel kjenning. Ikke bare har han problemer med Elbiler, men tydeligvis også motorsykler, og kanskje alle andre kjøretøy, som måtte komme i hans vei.

Med MC dress, og 180 cm virket jeg nok litt skremmende på sjåføren, for han hadde ikke tid til å diskutere saken, og hev seg via en grøft, og greide å komme rundt motorsykkelen som sperret veien for han.

Denne mannen kommer til å skade noen snart, og i ettertid tenker jeg på at jeg burde fått navnet til passasjeren, for bruk som vitne. Veiene her hadde vært tryggere uten slike Taxisjåfører.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Uff uff Elektrolux, kjør forsiktig!
Hvis du klarer å stoppe på en slik måte at drosjen må stoppe har jeg dette rådet: ta mobilen opp av lomma, knips rolig et par bilder av bilen, sjåføren og nummerskiltet, deretter kan du bare kjøre videre. Dette er iallefall min plan neste gang en drosje legger seg på støtfangeren bak. Har du tid kan du jo sende en mail til Taxiselskapet når du kommer hjem.
Det å legge seg tett bak en motorsykkel eller moped er en skikkelig farlig uvane.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Politiet i Stavanger kjører for tiden en kampagne med sivile motorsykler.

Tipset en av dem om problemet med disse taxisjåførene. Han sa noenlunde det samme som du Baltor, og virket interresert i tipset.

Skulle gjerne sett nevte taxisjåfør legge seg 1 meter bak rompa på en av disse sivile syklene. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Opplevd det samme i Oslo både på Frognerstranda (østgående) og i Tollbugata. I Tollbugata var det så mye kø at jeg gikk ut av bilen ved neste røde lys og gikk tilbake og snakket med bussjåføren. Sjåføren var lei av alle privatbilene i kollektivfeltet og hadde aldri hørt om at elbiler hadde like stor rett til å kjøre der som busser. Skiltet "Også Elbil" som hang endel steder i prøveperioden hadde faktisk noe for seg.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA