Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.
Jeg tror ikke det kan bli så glatt at i3-en slipper på bakhjula pga. regenerering. Den kutter jo bare ut regenerering når den merker det begynner å slippe. Kjennes nesten ut som om den hopper ut av gir noen ganger. Plutselig ruller det på fart, og en må flytte foten over på bremsen, mens hjertet slår et lite ekstra slag.
LCI-utgaven har ikke dette markante hoppet når det glipper. Alt skjer mye mer progressivt. Det gjelder både ved regenerering og pådrag. Å øke eller minske farten er egentlig samme sak, det er kun fortegnet på pådraget som varierer. Pre-LCI skrur av pådraget når det glipper, og starter opp igjen fra null. LCI får aldri den følelsen av å hoppe ut av gir.
Å få til en sladd med i3 er nærmest umulig. Jeg har virkelig gått inn for det noen ganger. ESP dreper alle tendenser. TC gjør det noe mer livlig, men fremdeles uten noen store utslag. Roller mode derimot, da blir det skummelt! Uten ESP, antispinn, regenerering og ABS. Det blir enda verre enn på en gammel fossilbil. Når en sladder en gammel Ascona rundt i 1. eller 2. gir så har en i det minste litt kontroll på hjulhastigheten. Den forblir relativt lav, med mindre en girer opp og spinner ut alle gira. Med i3-en får bakhjula 100 km/t på et øyeblikk, og da er det null kontroll før de har kommet ned igjen til en hastighet som matcher underlaget.
Slik som her:
https://www.youtube.com/watch?v=1pgm8I0B8bYHva som er sladd eller sleng er vel ganske subjektivt? ESP hindrer det så godt den kan, men det må jo være fysisk mulig å korrigere. Er det ikke grep så er det ikke grep. Hvis bakenden sklir sideveis over en issvull, så får ikke ESP gjort noe med det sånn helt umiddelbart. Anbefaler alle å teste litt på et trygt sted, en stor åpen plass eller noe. Helst uten politiet som tilskuer. Det varierer veldig hvordan de ser på det. Noen mener det er bra å trene, andre kommer til å gi deg bot.