Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastdeling i sikringsskapet?

Startet av OlaM, lørdag 04. november 2017, klokken 09:51

« forrige - neste »

OlaM

Søkte litt etter dette temaet, men fant bare info om lastdeling mellom to biler. Beklager hvis det likevel er beskrevet et annet sted.
Dette er foreløpig bare teoretisk, men kan bli aktuelt senere. La oss si det ikke er ledig effekt i sikringsskapet, men man ønsker å lade elbil. Komfyren har 25A og er stort sett bare i bruk til middag. Hvis man så installerer en ladeboks med støtte for lastdeling, kan man bruke komfyrens trekk som styring til denne lastdelingen? Her ville det ikke vært meningen at de skulle dele, men at bilen brukte det som komfyren ikke brukte. Altså, teoretisk eksempel:

1. Bilen lader med 25A
2. Middagstid, skrur på to plater og stekeovn, komfyr trekker 25A, bil reduseres til 0A
3. Stekeovn holder temp, gryten småputrer, termostatene gjør at komfyren veksler mellom 0A, 6A og 12A, bil veksler mellom 25A, 19A og 13A.
4. Maten er på bordet og komfyren er av, bil lader igjen på 25A.

Går noe slikt an? Vil det kanskje være noen form for demping slik at strømmen ikke varierer så mye når komfyrelementene klikker av og på?
'21 3LR

KjellG

Status kjenner jeg ikke, men helt kurrant teknikk. En vil trolig se mer av dette etter som effekttariff innføres. Lading av  betonggulv, enorme varmtvannsberedere, elbiler og andre lavprioriterte laster justeres etter ledig kapasitet/effektuttak, målt på hovedsikringen.

Knut Røe


Orbit

Elbilhjelpen skal ha en ladestasjon på vei inn som kan kobles mot en måletrafo. Denne setter du på det som går av strøm til huset generelt, og så vil stasjonen bare tilby det som er av "overskudd" til bilen. Så langt jeg kan se støtter denne stasjonen maksimalt 1-fas 32A, men det bør jo dekke de fleste behov.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Sitat fra: tiger`n på lørdag 04. november 2017, klokken 17:35
Lading av betonggulv ?

Neste generasjons hus vil ha 1m tykt stuegulv og 4 m3 varmtvannsbereder for å knne samle varme når det er ledig effekt. Resultat av effekttariffering.  ;)

elektrolux

Stemmer at vi har en slik løsning på vei. Måletrafo er bestillt i størrelsene 16-20-30 og 50A, men andre verdier kan bestilles.

Tanken er å lastfordele eksisterende ladekurs, hovedsikring eller eksisterende kurs ut til frittliggende garasje der det blir dyrt og unødvending å legge opp egen kurs for lading.

Utstyret kommer inn i andre uken av desember til meget hyggelig pris: 5490.- for Ladestasjonen på inntil 7,4 kW og 1390.- for måletrafo.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fanafjord

Det høres ut som et meget spennende konsept. Spørsmålet mitt er om det virker for meg: Jeg har fra hovedsikringsskap en kurs med egen sikring  3x32 A ut til garasjen. Der har jeg en egen liten skap som viderefordeler dette til noen stikkontakter, lys og en 1 fase lader.

Jeg kommer antagelig å kjøpe en i3 som kan lades med opp til 7,4 kw, men hovedsikringene i huset er bare 3x35 A, og derfor tenkte jeg egentlig å bare ha en lader med maks 20 A. Men en sånn intelligent lastfordelingslader ville jo være genialt. Vil dette virke med det opplegget jeg allerede ha? Ingen problem å se Garasjen under "ett", der er ikke så mye annet strømforbruk der, hvis trafoen må monteres i huset.

fredag

På TMC holder en gjeng på med å reverse engineere RS485 lastfordelingssignaleringsprotokollen som Tesla Wall Chargerne bruker for å snakke sammen og fordele effekt.

Når de er ferdige med å finne ut av denne protokollen, så skal jeg se om jeg kan lese av strømforbruket til varmtvannsbereder og induksjonsovn og kanskje også hele huset (på inntakskabelen) med trådløse Efergy strømmålere rundt kablene til disse kursene, og så ha en Raspberry Pi i garasjen som hører på de trådløse signalene fra Efergy strømmålerne, logger og grafer strømforbruket, og snakker med TWC via RS485 og justerer ned tilgjengelig effekt til bilen når det er stort forbruk av strøm annet sted i huset.

Evt også justere ned tilgjengelig effekt til elbil-lading på de tidene av døgnet når strømprisen er høy.

Merk at strømstyrken ikke kan justeres lengre ned enn til 6A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


elektrolux

Sitat fra: Fanafjord på lørdag 04. november 2017, klokken 20:53
Det høres ut som et meget spennende konsept. Spørsmålet mitt er om det virker for meg: Jeg har fra hovedsikringsskap en kurs med egen sikring  3x32 A ut til garasjen. Der har jeg en egen liten skap som viderefordeler dette til noen stikkontakter, lys og en 1 fase lader.

Jeg kommer antagelig å kjøpe en i3 som kan lades med opp til 7,4 kw, men hovedsikringene i huset er bare 3x35 A, og derfor tenkte jeg egentlig å bare ha en lader med maks 20 A. Men en sånn intelligent lastfordelingslader ville jo være genialt. Vil dette virke med det opplegget jeg allerede ha? Ingen problem å se Garasjen under "ett", der er ikke så mye annet strømforbruk der, hvis trafoen må monteres i huset.

e-Home er  beregnet for 1 fase.

Om du har 3 fase til garasjen bør det med korrekt plassering av måletrafo på faselederen som er felles for ladestasjonen og resten av garasjen likevel fungere fint. Problemer er når du ønsker å lastfordele en 3 fase IT hovedsikring som har flere laster fordelt over alle fasene.

Skal høre med Circontrol om dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Taffelman på lørdag 04. november 2017, klokken 21:11
Sett denne?

https://youtu.be/0EtegQfZQRw
Fantastisk å høyre korleis "no one else in the world has done this".... tvilsom påstand  sidan dette er heilt kurante energistyringsprinsipp. Men bevares, prismessig slår denne ei konvensjonell løysing med energimåling, variabel ladestasjon og PLS ned i støvlane. For neste generasjon energimeter ville dette vere interessant funksjonalitet å ha innebygd.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

AMS målerne har en rj45 utgang (HAN) hvor man etterhvert skal få tilgang til å lese av forbruk. Da vil det teolig være enkelt å justere ladestasjonen etter det øvrige forbruket i husstanden. Her tror jeg det blir mye spennende, hvis de bare kan bli enige om riktig protokoll..
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

fredag

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 06. november 2017, klokken 19:00
AMS målerne har en rj45 utgang (HAN) hvor man etterhvert skal få tilgang til å lese av forbruk. Da vil det teolig være enkelt å justere ladestasjonen etter det øvrige forbruket i husstanden. Her tror jeg det blir mye spennende, hvis de bare kan bli enige om riktig protokoll..

Det hadde vært nyttigere med en passordbeskyttet webservice. Feks JSON formattert.

Jeg foretrekker å ikke trekke ledninger inn i sikringsskapet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lars C. Krogenæs

Sikringsskapet er jo det skapet med flest ledninger, så en ledning fra eller til, spiller da ingen rolle.

Har ikke lyst til at dette skal gå via en sårbar server, men ha full kontroll på dette internt....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

OlaM

Jeg hadde sett den Zappi-videoen, men koblet ikke at den kunne brukes til noe slikt. Sikkert en grei sak å la for eksempel komfyrens trekk være input for strømstyringen. Men Elbilhjelpens løsning er vel enda enklere. Generell regel for husholdningen bør være færrest mulig angrepsvektorer for Putin.  :P
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA