Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: Håvar på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:27
Noen vil nok også la seg overraske over at Nissan har byttet til CCS-standarden for hurtiglading i Europa. Selskapet var nemlig ett av få som inntil nå har holdt fast i Chademo-standarden, og det var knyttet noe spenning til hvorvidt de ville holde fast i den, tross at nærmest alle konkurrentene har gått over til CCS. Maks effekt er oppgitt til 130 kilowatt.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/awgrj4/her-er-nissan-ariya-firehjulsdrift-og-inntil-500-km-rekkevidde

Nok en spiker i kista for ChaDeMo (i Europa)

Jupp, da har nok trådstarter fått rett.

Jeg tenker dette er naturlig utvikling pga av at Chademo også bytter kontakt slik at kritikken mot Nissan ville være at de nå hadde en perfekt mulighet til å bytte til hva så og si alle nyere biler har i Europa og USA, mens de i Asia vil måtte endre til den nye Chademo-standarden.

Vi som eier Leaf fikk en sporreundersøkelse hvor de spurte hva vår holdning var til en overgang mellom CCS til Chademo så de har nok luktet på dette i noen år uten at de har solgt skinnet.

https://insideevs.com/news/433929/nissan-switches-to-ccs-in-us-europe/
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Marius Kotsbak

Konvertering ser ut til å komme fra 3.part om det skulle bli behov: https://muxsan.com/faq.html#future-products

"Will you offer CCS fast charging upgrades?
Yes, probably early 2021"
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

GOLF-raider

#257
Teknisk Ukeblad skriver igår om at  «Vi får neppe se nye CHAdeMO-standarder i Norge».  NISSAN's vilje til å krype til korset og gi opp
sin tradisjonelle ladestandard kan Vi nå trygt si at det er et faktum.
Dagens hurtigladere er gjerne utstyrt med begge ladestandardene hvilket fordyrer ladestasjonene med kanskje 35 %.
Morgendagens ladestasjoner kan vi med glede anta at
fra nå av kun vil bli med CCS/Combo.
Hvem vil satse sine dyre pengemidler på "en død hest" ?   :P
Men vi må for all del ikke glemme de mange tusen elbilene
fra Asia som allerede har systemet i seg (CHAdeMo).
Det må bli et spleiselag mellom de berørte bilimportørene, ENOVA (Staten), ladeselskapene og bileierne å finansiere en konvertering.
Ombyggingen må bli momsfri for bileieren   ::)
https://www.tu.no/artikler/nissan-dropper-pluggen-pa-ny-elbil-ikke-slutt-for-chademo-riktig-enna/496049
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Marius Kotsbak

Tipper konvertering bare blir aktuelt for de som reiser mye utenlands om situasjonen der blir verre, og for biler som kan lades med mer enn 50kW.

Ellers vil markedet være tilstede i mange år fremover, men som vi ser nå, det blir ikke like mangr uttak på Chademo som CCS, uten at det nødvendigvis betyr mer kø om det er færre brukere. I ytterste konsekvens ulik prising.

Bare se på USB-standarder. Er ikke vanskelig å få tak i kabler for micro-usb selv om alt nytt utstyr kommer med USB-C. De eldre standardene får man nok også kabler til.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Porsgrunn

Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 16. juli 2020, klokken 14:11
Dagens hurtigladere er gjerne utstyrt med begge ladestandardene hvilket fordyrer ladestasjonen med kanskje 30 %.
De er en god nyhet at Nissan nå endelig starter utfasingen av Chademo i Europa. Ikke fordi det gjør dagens ladere så veldig mye dyrere, men det gjør det billigere og enklere med utbygging av fremtidige ladere med høyere effekt.

En av operatørene ble i en av artiklene om saken sitert på at ekstrakostnadene for Chademo kabel pluss ekstra kontrollkort var ca 20 000 kr. Imidlertid forutsatte det en begrensning på 200 Amper eller ville det trenges veskekjøling pluss at det gjorde lastdeling og full utnyttelse av effekt vanskeligere.

Resultatet av dette blir antagelig at det fortsatt vil være vanlig med Chademo på nye ladere med mindre enn 100 kW, mens ladere over dette antagelig vil være uten.

I tillegg vil det nok over tid, etterhvert som laderne blir gamle og skal byttes, bli færre og færre med Chademo kabel. Vi snakker derfor fort om mer enn 10 år til den siste Chademo kabelen forsvinner og noen år til den siste blir montert.

automat

Sitat fra: sylwester på torsdag 16. juli 2020, klokken 00:57

Jupp, da har nok trådstarter fått rett.

Vet ikke om jeg føler noen stor glede ved det. Har et chademo-adapter som kommer til å støve ned. (CCS-oppgradering er bestilt).  Det tok altså to og et halvt år fra tråden ble startet til  Nissan annonserer at de kaster inn håndkle. Men fortsatt står noen ubesvarte spørsmål. Når skal de slutte å selge Leaf, og hvis den lever videre noen år, vil den også komme med CCS? Og hva skjer nv-200?

Og siste spørsmålet i min første post er fortsatt relevant: Hva skjer nå med chademo-laderne?

Hvilket kundegrunnlag har de? Vil anta at trillinger og 24kwh Leaf i dag er biler som kun brukes til lokal kjøring, og svært sjelden hurtiglades.

30kwh Leaf og Soul er nok biler som i større grad kan brukes på tur, og er mer aktuelle for hurtiglading. Men det er kanskje 40 og 62kwh Leaf som utgjør det største kundegrunnlaget. Hvor mange biler snakker vi om?

Utenfor Norge tror jeg at Chademo vil dø ut relativt raskt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Samco

#261
Blir vel biler for folk som kun lader hjemme.

En leaf nå er vel ikke mye attraktivt kjøp med ccs nyheten.

Magnus Hansen

Rent anekdotisk så ser jeg stadig leafer som hurtiglader. På sikt kommer nok kort og mediumrekkevidde biler til å i stadig større grad bli bil nr 2..

hanche

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 16. juli 2020, klokken 19:04
Rent anekdotisk så ser jeg stadig leafer som hurtiglader.
Og Kia Soul. De nye modellene har jo CCS, men det er plenty med eldre Soul-biler på veiene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

daktari

Ifølge elbilstatistikk er det 308000 elbiler inkl. importerte.
Av disse er ca 62000 Leaf, som er mest av alle modeller solgt i Norge.
Det er solgt ca 19000 Soul, hvorav 1670 i år. Så la oss anta ca 17000 Chademo-Soul.
Det er ca 6200 Nissan EV200.

For de mer spesielt interesserte:
ca 3900 iMiev 2900 iON og 2600 Czero

Sum Chademo på norske veier: ca 95000

Leaf har solgt hele ca 3200 hittil i år. Det kommer vel kanskje ca 5-15000 til før det er over for Leaf, så tipper toppen for Chademo på norske veier nås høst 2021.

Det er solgt ca 52000 Teslaer men vet ikke hvor mange Chademo-adaptere de har solgt...


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:19
Ifølge elbilstatistikk er det 308000 elbiler inkl. importerte.
Av disse er ca 62000 Leaf, som er mest av alle modeller solgt i Norge.
Det er solgt ca 19000 Soul, hvorav 1670 i år. Så la oss anta ca 17000 Chademo-Soul.
Det er ca 6200 Nissan EV200.

For de mer spesielt interesserte:
ca 3900 iMiev 2900 iON og 2600 Czero

Sum Chademo på norske veier: ca 95000

Leaf har solgt hele ca 3200 hittil i år. Det kommer vel kanskje ca 5-15000 til før det er over for Leaf, så tipper toppen for Chademo på norske veier nås høst 2021.

Det er solgt ca 52000 Teslaer men vet ikke hvor mange Chademo-adaptere de har solgt...

Tror det med denne nyheten vil bli fall i salg av Leaf med ChaDeMo-kontakt. Kanskje ikke bratt i starten, men tror det helt klart vil merkes. Derfor tror jeg det haster å få CCS på bilen, eller adapter-løsning klart.

De bør helt klart anskaffe seg noen rebuild-kit fra Tesla, for å se hvordan de har løst det, om de ikke har sjekket ut dette allerede og har en løsning i bakhånd. Blir egentlig overrasket om de ikke har tenkt tanken allerede.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: daktari på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:19
Ifølge elbilstatistikk er det 308000 elbiler inkl. importerte.
Av disse er ca 62000 Leaf, som er mest av alle modeller solgt i Norge.


Det er solgt ca 52000 Teslaer men vet ikke hvor mange Chademo-adaptere de har solgt...

Hvis målet er å finne ut kundegrunnlaget for chademoladere, så er det tallet oå Leaf 2016-> som er interressant, hvis man antar at 24kwh-Leafer nå stort sett går lokalt, og ikke hurtiglader særlig mye.

Samme problemstilling gjelder Teslas chademoadapter. De som bruker dette mye, oppgraderer heller til CCS. For å få høyere ladehastighet og tilgang til flere ladere (inkl supercharger v3).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Turbato

Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 16. juli 2020, klokken 14:11
Dagens hurtigladere er gjerne utstyrt med begge ladestandardene hvilket fordyrer ladestasjonen med kanskje 30 %.

"Det er ikke noen stor ekstrakostnad å utstyre en ladestasjon med en CHAdeMO-kabel. Askeland forteller at dette koster i området rundt 20.000 kroner."

https://www.tu.no/artikler/nissan-dropper-pluggen-pa-ny-elbil-ikke-slutt-for-chademo-riktig-enna/496049

turfsurf

Dem som virkelig er fint med at CHAdeMO forsvinner gjør jo at det blir enklere for brukerne. Færre kabler å velge mellom er jo en bonus.

Pr nå er jo Ionity enklest å bruke, en plugg, en stolpe, full effekt hele tiden. Der er dog brukeropplevelsen ved betaling horribel.

Der har faktisk Tesla gått andre veien. Har jo sett TM3 eiere plugge i feil kabel og lurt på hvorfor de ikke får ladet

Men det tar jo dessverre lang tid før vi er kvitt alle CHAdeMO laderne...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

#269
Denne antagelsen at Leaf med 24 kWt ikke brukes på langtur er veldig feil. Blir kanskje mindre med årene, men er mange som gjør det om man ser på forum. Jeg gjorde det selv også et år. Kanskje litt færre om vinteren, siden man da kan slite med å rekke mellom ladestedene og få mange stopp. Faktisk brukte jeg mye mer tid og penger på hurtiglading av 24 kWh enn 62 kWh, nå dekkes veldig stor andel av hjemmelading og på destinasjon (evt. da via type 2 enn Chademo). Når jeg først hurtiglader så ønsker jeg å lynlade.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA