Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 30. april 2020, klokken 18:21
Nei, det er ikke normalen, det er bare Circle K som gjør det. De andre setter opp Chademo-kabler på alle hurtig- og lynladere.

Niks. Ingen CHAdeMO på Ionitys lynladere heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 30. april 2020, klokken 18:21
Nei, det er ikke normalen, det er bare Circle K som gjør det. De andre setter opp Chademo-kabler på alle hurtig- og lynladere. Dessverre er det få som installerer mer enn 125A kapasitet på Chademo-kabel/pistol.

Fortum gjør begge deler. Om de har endret praksis, eller hvorfor vet jeg ikke. F.eks:
Sonsveien: 2x chademo 4x ccs
Korsegården: 4x chademo 8x CCS
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

En spådom er at vi gradvis ser en overgang til 800V som Porsche har valgt, og kanskje om 5-6 år kommer de fleste nye biler med en slik batteriarkitektur. Da er det antagelig full stopp i installasjon av 50 kW ladere også da de er rimelig uinteressante utover å stå på kjøpesenter og noen veikroer nærmest som en rask destinasjonslader. Gamle 50 kWattere erstattes da ikke, men med CCS 350 kW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marius Kotsbak

Da er ny Chademo-standard lansert, med opptil 500kW på 600A. Så det virker ikke som standarden er død. Det kommer også overgang for å lade dagens biler med den nye pluggen.

Se https://www.chademo.com/chademo-3-0-released/
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Samco


RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 02. mai 2020, klokken 23:34
Da er ny Chademo-standard lansert, med opptil 500kW på 600A. Så det virker ikke som standarden er død. Det kommer også overgang for å lade dagens biler med den nye pluggen.

Se https://www.chademo.com/chademo-3-0-released/

Den var jo litt sexy, med størrelse som kan minne om den gamle pluggen til Tesla. Et godt steg fremover, sammen med hastigheten. Men selv om standarden støtter dette på laderen, så skal og batteriene tåle hastigheten, og er det det vi vil se med SS-batterier, eller vil det bli en standard som kun har potensiale?

Foreløpig er det jo bare biler med relativt små batterier vi har sett fra Kina og Japan, med 62 kWh bruttokapasitet for Nissan Leaf som ledende. Mulig Kina har endel "China only"-biler med større kapasitet.

Vi ser CCS støtter 350 kW idag, med 800 V teknologi, men har vi noen indikasjoner på hva neste versjon vil støtte, og da mot SS-batterier? Foreløpig har jo Europa valgt CCS som sin standard, noe de neppe vil gå bort fra med det første.

Helst hadde jeg sett at de to ledende standardene hadde gått sammen om en, som de samarbeidet om, og som ble brukt i alle markeder. Per nå klarer jo tross alt ikke CCS å bli enige om samme pluggen i USA og Europa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

#231
Det er vel tvilsomt om 500kW vil ha noen praktisk fordel over 350kW. Hvor fort trenger man å lade liksom? Om vi hadde hatt biler som faktisk kunne ta imot 350kW så hadde vi jo ladet 30 mil på ti minutter forutsatt forbruk på 200Wh/km.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Marius Kotsbak

#232
Foreløpig så er nok forskjellen på 350 og 500kW ubetydelig for vanlige elbiler fordi ingen trolig har batterier som kan ta imot mer enn 350. Så akkurat nå ser jeg bare et marked i kjøretøy med støtte batterier f.eks. lastebiler/varebiler og mindre båter (de største trenger nok mer enn 500 og vil gjerne ha automatisk plugging). Det bekreftes av artikkelen linket til over: "starting with commercial vehicles  "as early as 2021" and then moving to passenger vehicles."

Men med ny plugg så blir det litt høna og egget. Om det kommer biler med den nye pluggen så kan det dog åpne et marked for å sette dem på lynladerne. Så kan også de som har støtte for over 50kW på gammel chademo-plugg bruke dem med overgang om man ønsker raskere enn de gamle 50kW-laderne. Men det er enklest å introdusere i Kina hvor pluggen er i bruk og i Japan hvor Chademo er dominerende/enerådende?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 03. mai 2020, klokken 07:51
Hvor fort trenger man å lage liksom? Om vi hadde hatt biler som faktisk kunne ta imot 350kW så hadde vi jo ladet 30 mil på ti minutter forutsatt forbruk på 200Wh/km.
Det er andre ting enn personbiler som trenger å lade vet du. Og så kommer det nok enda større batterier. Det er enda for lite kapasitet. For motorveikjøring f.eks skulle jeg gjerne sett 150-200kWh på Model X. For campingvogn og bobil turistene med forbruk på 400-500Wh/km er det og ønskelig med høyere ladefart.

På lang sikt blir nok batteristørrelse og ladefart en opsjon i utstyrslista i stedet for den vesentlige delen av bilprisen som det er nå.

Men tilbake til topic, det skulle vært forbudt å selge biler med CHAdeMO i Europa for lenge siden. Begge standardene vil utvikles videre, og kostnadene for å støtte to-tre ladestandarder er små. Det er helt idioti å ha to forskjellige standarder for å gjøre samme jobben. I motsetning til bensin og diesel så er strømmen ut fra CHAdeMO og CCS helt lik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

#234
Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 02. mai 2020, klokken 23:34
Da er ny Chademo-standard lansert, med opptil 500kW på 600A. Så det virker ikke som standarden er død. Det kommer også overgang for å lade dagens biler med den nye pluggen.

Se https://www.chademo.com/chademo-3-0-released/
Det stod at biler med chademo 3.0 kan lade på gamle ladere, via adapter. Det stod ingen ting om at gamle biler kan lade på 3.0-ladere.

Mer interresant var det at det stod at chademo 3.0-biler kanskje får muligheten tll å lade fra CCS, via adapter. Da kan Nissan unngå å miste ansikt, ved bytte til chademo 3.0 istedet for CCS. Uten å få press på seg til å bygge ut noe chademo-nettverk i Europa. I hvilken grad det blir noe chademo-nettverk i Europa blir spennende å se. Kanskje for tyngre kjøretøy, pga bedre ladehastighet enn CCS.

Dette betyr kroken på døra for dagens chadmo-standard. Og vi kommer ikke til å se noen videre utvikling f.eks på ladehastighet. I Norge kommer nok ladeoperatører til fortsatt å sette opp 50kW chademo en stund fremover, fordi vi har så mange chademo-biler. I resten av Europa  vil utbygging stanse opp.

Får håper at det kommer et CCS-adapter til dagens chademo-biler. Slik at de kan hurtiglades også i fremtiden. Men markedet er omtrent bare lille Norge, så det spørs.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Den nye Chademo er kun DC, som den gamle? Så bilen må ha en ekstra type-2-port i tillegg for saktelading?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marius Kotsbak

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. april 2020, klokken 19:51
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 30. april 2020, klokken 18:21
Nei, det er ikke normalen, det er bare Circle K som gjør det. De andre setter opp Chademo-kabler på alle hurtig- og lynladere.

Niks. Ingen CHAdeMO på Ionitys lynladere heller.

Ja, men de gjør ikke de samme siden de ikke har annet enn lynladere. Og nesten tilsvarende som Tesla at de bare ønsker egne kunders biler som kunder.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Samco

Er et bilmerke med både chademo og ccs på samme bil.
Levec Black cabs i London.

Marius Kotsbak

Sitat fra: automat på torsdag 30. april 2020, klokken 23:05
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 30. april 2020, klokken 18:21
Nei, det er ikke normalen, det er bare Circle K som gjør det. De andre setter opp Chademo-kabler på alle hurtig- og lynladere. Dessverre er det få som installerer mer enn 125A kapasitet på Chademo-kabel/pistol.

Fortum gjør begge deler. Om de har endret praksis, eller hvorfor vet jeg ikke. F.eks:
Sonsveien: 2x chademo 4x ccs
Korsegården: 4x chademo 8x CCS

Så Fortum holder ikke det de lovet med å bytte kablene, men heller omgår problemet med å bytte ut med CCS ja. Fortum på boikottlista sammen med Ionity og Circle K da altså, og fortrekke GK og Eon.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 04. mai 2020, klokken 09:03

Så Fortum holder ikke det de lovet med å bytte kablene, men heller omgår problemet med å bytte ut med CCS ja. Fortum på boikottlista sammen med Ionity og Circle K da altså, og fortrekke GK og Eon.
Du får ta med BKK med det samme da, lynladerne deres er typisk 2xCCS + 1xChademo
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA