Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

goggo

Jeg har ikke fulgt med så godt i det siste - hva med japsene Honda, Mazda og Lexus(Toyota) som alle kommer i 2020? Vet vi om alle disse kommer med CCS, eller er det noen av de som får Chademo?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: goggo på onsdag 01. januar 2020, klokken 11:37
Jeg har ikke fulgt med så godt i det siste - hva med japsene Honda, Mazda og Lexus(Toyota) som alle kommer i 2020? Vet vi om alle disse kommer med CCS, eller er det noen av de som får Chademo?

mvh
Hugo
I flg ev-database.org får Honda og Mazda CCS, mens Lexus får Chademo.

Tipper Toyota (Lexus) er like sta som Nissan. Men Lexus UX 300e kommer neppe til å bli noen volum-modell.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 01. januar 2020, klokken 10:18

At da fremdeles bygges ladare med Chademo er fordi da er ein relativt stor andel av solgte bilar som har Chademo. Desse treng og eit tilbud og ein kan ikkje bare kutte ut Chademo over natta.

I Norge, ja. Men i andre europeiske land? I værste fall vil tilbudet bestå som i dag, dvs tynt.

I beste fall er prisforskjellen på kombilladere og rene 50kW CCS så liten at operatørene setter opp kombiladere.

Spørsmålet er hvor lenge dette vil vare.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Av chademo-bilene er det bare Leaf 60 kWh som har rekkevidde til en rimelig rask tur til kontinentet. Men den rapidgater kanskje også, så bedre å leie en annen bil for en slik tur?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Sitat fra: daktari på onsdag 01. januar 2020, klokken 17:37
Av chademo-bilene er det bare Leaf 60 kWh som har rekkevidde til en rimelig rask tur til kontinentet.
Leaf E-plus kan i visse tilfeller passe på en tur til kontinenentet, men til veiene der bør man vurdere om man heller bør kjøpe en bil med batterikjøling, avhengig av hvordan man kjører og parkerer.
Model S og X kan bruke Chademo adapter.
Roadster kan få Chademo-kontakt ettermontert.
Outlander PHEV har også Chademo-kontakt, og bilen brukes en del på kontinentet.

Panduck

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 06. januar 2020, klokken 22:07
Outlander PHEV har også Chademo-kontakt, og bilen brukes en del på kontinentet.

Outlander koblet til Chademokontakt viser hvorfor prising kun på kWh kan gi sære resultat. Heldigvis hadde jeg nok strøm igjen til å komme meg til neste hurtiglader :P

automat

CircleK vil ikke levere mer enn 50kW på Chademo (med mindre Nissan betaler). Og ser ikke ut til å ha stor tro på Chademo i fremtiden.

Melding #388
https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.388
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Joltus

Kan se ut som det ikke blir et stort problem å ikke få lov å lade på the god allmight CCS systemet til ionity hvertfall 🙄

Samco

Chademo var lett å se på vei ut flere år tilbake. Synd for eiere men

alagerqv

Nå har EU sagt at det skal være en felles kontakt for lading av mobiler og slikt, og det er jo bare tullete om det ikke skal gjelde biler også. CCS er vel den standarden som de fleste har, og bør jo være kurant å fortsette med den.

Dog synes jeg vel at man skal kunne tillate forskjellige systemer og kabler på telefoner og nettbrett vs elbiler, selv om 150kW nok hadde sørget for rimelig kort ladetid på mobilen!  :)

Joltus

Jada, chademo er like døende som før. Men virker ikke som ionity kommer til å være skuddet for baugen slik alle her trodde. Ikke ned de prisene og utbyggingstakten de holder.

Trekkoppbil

Sitat fra: alagerqv på søndag 02. februar 2020, klokken 20:56
Nå har EU sagt at det skal være en felles kontakt for lading av mobiler og slikt,
Nå bestemte vel kinesiske myndigheter for mange år sida at mobiltelefoner skal lades med USB, så det spørs hvor mye EU har å si.
Jeg lurer på hvor lurt det er at myndigheter setter sånne føringer, da det vil sette en stopper for produktutvikling. USB-standarden åpner for lading på 500mA, og det  er ubrukelig til lading av moderne telefoner. Det er kommet ulike standarder for ladestrøm på USB etterhvert, men det kan ofte være vanskelig å få tilstrekkelig strøm til en moderne telefon. Det er også komme ulike fysiske plugger for USB, så man er vel like langt.

Når det gjelder ressonementet ditt om at EU burde standardisere på den mest brukte pluggen, for billading, så burde CCS aldri vært innført. Chademo var på veiene før CCS kom. De seinere åra har det vel vært like mange biler med Chademo som CCS i Europa, da Leaf og Outlander drar opp antallet Chademo. Balansen kan ha endra seg etter at model 3 kom.
Nå har det seg sånn at det finnes biler også utenfor EU. EU har valgt en CCS-plugg som er annerledes enn den CCS-pluggen som brukes i resten av verden, mens Chademo er en global standard.

E_S

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 18. februar 2020, klokken 21:06

Nå har det seg sånn at det finnes biler også utenfor EU. EU har valgt en CCS-plugg som er annerledes enn den CCS-pluggen som brukes i resten av verden, mens Chademo er en global standard.

CCS-pluggen som brukes i Nord-Amerika hadde vært ubrukelig i Europa, da den amerikanske er basert på J1772-kontakten som ikke støtter 3-faselading. Omvendt kunne fint vært gjort, men sånn ble det ikke.
:)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA