Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Burger på tirsdag 18. juni 2019, klokken 07:54

Disclaimer: Jeg er ikke særlig posetiv til Ionity pga prismodel og jeg har til gode å lese om gode brukeropplevelser på dette nettverket. Opphausinga og erfaring virker veldig forskjellig. NB: Blir gjerne motbevist og klar til å skifte mening.


Jeg er svært fornøyd med Ionity:


  • God hastighet - skulle gjerne hatt mer enn 90 kW og over lenger tid, men det er nok ikke Ionitys feil
  • Kjapt og enkelt å starte ladingen vha. plugsurfing-brikken
  • Flere ladere enn normalt på Fortum/GK så det blir mindre kø
  • Gode plasseringer på de jeg har brukt både i forhold til hverandre (korridorer) og med bra servicetilbud på stedene
  • Foreløpig en veldig gunstig pris

Prismodellen er vel kun nå i starten, 80 kr/lading er veldig gunstig for biler med stort batteri og ikke like gunstig for biler med lite batteri (selv om den gamle Ioniqen jeg hadde fortsatt kom billigere ut enn Clever/Bee).

Når det er sagt: Det kom et par Chademo-brukere mens jeg ladet på Rygge, og jeg skjønner at de er skuffet over at
det ikke var lading for dem.

Burger

Takk for korrigering av virkelighetsoppfatningen xyzzy :-)

Med Leaf så er ionity uaktuelt, og med i3 så klarer jeg ikke å utnytte ladehastigheten.

Men dersom ionity er bra, så kan det hende at ipace og etron biler som vil lade i over en time forsvinner fra mine faste 'vanningshull'. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

goggo

Da gjenstår det å se om/når vi får se ChaoJi pluggen på europeiske ladere.

https://electricrevs.com/2019/06/19/joint-china-and-japan-chaoji-project-works-towards-chademo-3-0/

Den dårlige nyheten er at vi med "gamle" Chademobiler ikke kan benytte den nye pluggen.
Future vehicles can use chargers with older CHAdeMO plugs or China's GB/T plugs by way of an adapter that a driver can temporarily insert into the vehicle inlet.
Older vehicles using CHAdeMO 2.0 and earlier or China's existing GB/T design, however, are not allowed to use an adapter and can only fast DC charge using the older type of plugs.


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Elmo

Sitat fra: goggo på onsdag 19. juni 2019, klokken 19:50
Da gjenstår det å se om/når vi får se ChaoJi pluggen på europeiske ladere.
CHAdeMO 3.0 heter den vel ?  ChaoJi er visst bare navnet på prosjektet ??
Den ser jo nettere og enklere ut en dagens CHAdeMO, men hvorfor i hel@#¤%&  kan de ikke gå for CCS (som Tesla) istedenfor å komme opp med enda en plugg :-1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ellemelle

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. juni 2019, klokken 20:37
men hvorfor i hel@#¤%&  kan de ikke gå for CCS (som Tesla) istedenfor å komme opp med enda en plugg :-1:
De liker sikkert ikke å følge standarder som blir satt av små nasjoner på andre siden av jordkloden :-)

goggo

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. juni 2019, klokken 20:37
Sitat fra: goggo på onsdag 19. juni 2019, klokken 19:50
Da gjenstår det å se om/når vi får se ChaoJi pluggen på europeiske ladere.
CHAdeMO 3.0 heter den vel ?  ChaoJi er visst bare navnet på prosjektet ??

Jeg forstår det som pluggen skal kalles ChaoJi, men mulig jeg misforstår?
a common connector design called ChaoJi for future use in Japan, China, and other regions of the world using the CHAdeMO or GB/T connector today. ChaoJi (超级) means "super" in Chinese.

Men det blir jo uansett helt håpløst hvis eldre Chademo biler (inkl. 64 KWh Leaf, som jo ikke er så gammel akkurat) ikke skal kunne lade på disse nye ladestasjonene.  Får håpe Japsene og Kineserne tar til vettet og begynner å levere biler med CCS i Europa fra og med nå!


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Tviler på at den nye pluggen får noen utbredelse i Europa. Operatørene må i såfall ha 3 standarder på hurtigladerne sine (CCS + ny og gammel Chademo)

Chademo burde heller konsentrere seg om få på plass 2.0 i Europa, hvis de har tenkt å overleve her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Med denne pluggen kan vi hvertfall konkludere med at Chademo (som vi kjenner det i dag) er stein dødt for fremtiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

#188
Sitat fra: https://can-newsletter.org/engineering/standardization/190104_charging-standard-chademo-becomes-chaoji/The new Chaoji standard will be backward compatible to Chademo.
At Chademo blir standarden for Japan og China kan umulig bety at standarden er død.
I tillegg til dette så er standardene for 200kW 1.1 og 400kW 1.2 så Chademo 3.0 er vel et stykke inn i fremtiden.

Med bakoverkompabilitet betyr at de kan sette opp ny Chademo og gamle biler som Leaf kan fremdeles lade, opptil de  grensene de har da.

Asia kommer til å bli en stor aktør i produksjon av biler og de har ingen krav til å lever med CCS. Hvis de lever 50% av markedandelen i fremtiden kan det hende Chademo klarer å overleve i Europa. Hvis derimot Nissan skifter mening og leverer med CCS i Europa tror jeg det er nok til å styre de andre aktørene. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

goggo

Sitat fra: sylwester på fredag 12. juli 2019, klokken 21:26
Med bakoverkompabilitet betyr at de kan sette opp ny Chademo og gamle biler som Leaf kan fremdeles lade, opptil de  grensene de har da.
Nei, dessverre.
I følge artikkelen jeg linket til høyere opp, så kan nye biler lade på gamle Chademo stasjoner men gamle biler kan ikke lade på de nye ladestasjonene.

https://electricrevs.com/2019/06/19/joint-china-and-japan-chaoji-project-works-towards-chademo-3-0/
SitatThe new ChaoJi plug and vehicle inlet design is intended to replace the existing design on future vehicles and their chargers. Future vehicles can use chargers with older CHAdeMO plugs or China's GB/T plugs by way of an adapter that a driver can temporarily insert into the vehicle inlet.

Older vehicles using CHAdeMO 2.0 and earlier or China's existing GB/T design, however, are not allowed to use an adapter and can only fast DC charge using the older type of plugs.

Vi kan jo alltids håpe at det står feil i artikkelen...

mvh
hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Drøye to år siden denne tråden ble startet, og kanskje på tide med en statusoppdatering.

Nissan er eneste nye bil som selges med Chademo (utover noen få Trillinger). Toyota/Lexus og Mazda har annonsert biler med Chademo, ihvertfall i Japan. Dette er vel sannsynlig, også for Europa. Spørsmålet er om disse bilene vil bli solgt i nok volum til å kunne påvirke lademarkedet.

Circle K setter opp endel lynladere uten Chademo på sine stasjoner, mens 50kW-laderne som settes opp ser ut til fortsatt å være multistandard. Syns jeg ser samme tendens hos Fortum. GK og BKK er jeg usikker på. Ionity er selvfølgelig ren CCS.

Chademo har ikke kommet med plugg i Europa som takler mer enn 62,5kW (så vidt jeg vet).

Ladesituasjonen for Chademo i Norge er altså noe dårligere enn for CCS, men ikke dramatisk (enda?). Men man får ikke ta del i utviklingen med raskere DC-lading.

Er det noen som vet hvordan dette ser ut utenfor Norges grenser?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panduck

Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:51
Er det noen som vet hvordan dette ser ut utenfor Norges grenser?

Et problem utenfor Norges grenser, er vel at det kun er Ionity som har stasjoner av noen størrelse? I Norge er det greit med alternativ, I Tysland er det fremdeles mange "en lader pr lokasjon" steder, ser man bortifra Ionity. I Nederland har fastned normalt flere chademo-ladere pr lokasjon, selv om det også der er en del med 1 chademo / 3 ccs. I tyskland derimot er det mest 1 chademo / 3 ccs på fastned sine stasjoner.

Man blir mer sårbar for feil og kø, samtidig som det viser at man ikke helt har gitt opp Chademo, og det går faktisk an å komme seg rundt de fleste steder i Europa med en chademo bil som har ok rekkevidde.

turfsurf

#192
Sitat fra: Panduck på onsdag 01. januar 2020, klokken 10:07
Man blir mer sårbar for feil og kø, samtidig som det viser at man ikke helt har gitt opp Chademo, og det går faktisk an å komme seg rundt de fleste steder i Europa med en chademo bil som har ok rekkevidde.

Man kommer og opp i problemstillingen som Tesla hadde når de byttet til CCS. Hva om den ene laderen med begge standarder er tatt opp av en CCS bil, og de to andre er ledige? Dvs at CHAdeMO ladere blir effektivt enda mindre tilgjengelige.

Da blir jo spørsmålet hvorfor velge bil med denne ladestandarden når det finnes gode, konkurransedyktige alternativer. Bilen vil ha mindre bruksverdi og mindre kjøpermasse ved salg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pudderjagar

Sitat fra: Panduck på onsdag 01. januar 2020, klokken 10:07
Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:51
Er det noen som vet hvordan dette ser ut utenfor Norges grenser?

Et problem utenfor Norges grenser, er vel at det kun er Ionity som har stasjoner av noen størrelse? I Norge er det greit med alternativ, I Tysland er det fremdeles mange "en lader pr lokasjon" steder, ser man bortifra Ionity. I Nederland har fastned normalt flere chademo-ladere pr lokasjon, selv om det også der er en del med 1 chademo / 3 ccs. I tyskland derimot er det mest 1 chademo / 3 ccs på fastned sine stasjoner.

Man blir mer sårbar for feil og kø, samtidig som det viser at man ikke helt har gitt opp Chademo, og det går faktisk an å komme seg rundt de fleste steder i Europa med en chademo bil som har ok rekkevidde.

At da fremdeles bygges ladare med Chademo er fordi da er ein relativt stor andel av solgte bilar som har Chademo. Desse treng og eit tilbud og ein kan ikkje bare kutte ut Chademo over natta.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 01. januar 2020, klokken 10:18
At da fremdeles bygges ladare med Chademo er fordi da er ein relativt stor andel av solgte bilar som har Chademo. Desse treng og eit tilbud og ein kan ikkje bare kutte ut Chademo over natta.
Ladeoperatørene driver business, ikke veldedighet. De ser jo lett hvor mye som blir ladet på CHAdeMO vs CCS og bygger ut etter hva som er lønnsomt.

Nå er vel ikke dobbelt standard ladere en stor ekstra kostnad, så jeg tipper vi ser en trend med at det kommer en eller to ladere med CHAdeMO + flere med CCS pr stasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA