Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

jonas9

Hvis EU pålegger krav om CCS er jeg imot det. Hvis Nissan går for CCS, håper jeg de legger en type 1 port ved siden av, sånn som i dag. Det er jo ingenting i veien for å saktelade bilen med både type 1 og type 2.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Elmo

Sitat fra: Jonas9 på lørdag 08. desember 2018, klokken 20:37
Hvis EU pålegger krav om CCS er jeg imot det. Hvis Nissan går for CCS, håper jeg de legger en type 1 port ved siden av, sånn som i dag. Det er jo ingenting i veien for å saktelade bilen med både type 1 og type 2.
Nyeste Leaf har vel type2 sakte- og ChaDeMo hurtig-ladeport.  Så type1 er ute for Nissan (i Europa) allerede.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Jonas9 på lørdag 08. desember 2018, klokken 20:37
Hvis EU pålegger krav om CCS er jeg imot det. Hvis Nissan går for CCS, håper jeg de legger en type 1 port ved siden av, sånn som i dag. Det er jo ingenting i veien for å saktelade bilen med både type 1 og type 2.

Hvorfor vil du på død og liv ha type 1 fremfor type 2? Type 1 har ingen fordeler fremfor type 2, heller tvert imot da låsesystemet på type 2 er bedre enn på type 1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: Jonas9 på lørdag 08. desember 2018, klokken 20:03
Hvorfor skulle jeg da måtte styre med en diger CCS-plugg framfor min fine type 1 plugg til LEAF?

Du skriver på en måte som viser at du ikke vet hva du skriver om.

Du bruker type 1 pluggen til saktelading. INGEN bruker CCS til saktelading vi bruker type 2 kontakten til det.

Ved hurtiglading bruker du Chademo og vi CCS2 (type 2 kontakten med DC pinner under) og jeg vil ikke si at CCS2 er mer klumpete å bruke enn Chademo.

Kontakten CCS2 (kombinasjonen type 2 kontakt for saktelading og DC pinner for hurtiglading) så har vi noe som tar mindre plass enn dere med Chademo som må ha en ekstra AC kontakt ved siden av for saktelading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: Jonas9 på lørdag 08. desember 2018, klokken 21:59Med CCS må man jo åpne hele grisetrynet av DC lading hver gang man skal lade bilen.

Kanskje du skulle sette deg inn i sakene du skriver om.

Jeg blottlegger IKKE DC pinnene ved hjemmelading.

Er du en slik som ikke tåler at folk har andre meninger eller tror (uten å vite) at Chademo kan bli nedprioritert/borte?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jonas9

men hvis kontakten din blir utslitt får du en helvetes regning.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Amatøren

Jasså, du gir deg ikke.

Må bare finne på noen nye argumenter.....

Rene lørdagsunderholdningen
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Jonas9 på lørdag 08. desember 2018, klokken 21:22
Grab them by the type 2. Jeg foretrekker 1'ern.

Det har jeg skjønt, jeg skjønner bare ikke hvorfor...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jonas9

Sitat fra: Amatøren på lørdag 08. desember 2018, klokken 22:30
Jasså, du gir deg ikke.

Må bare finne på noen nye argumenter.....

Rene lørdagsunderholdningen
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

automat

Type 1 er jo allerede dødt på nye biler i Europa, men det er ikke noe problem. Gamle type 1-biler trenger bare en type1- til type 2-kabel. Det går ikke med Chademo

Ber derfor om at type 1 vs type 2 diskusjonen legges død, og holder oss til Chademo i denne tråden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Nissan har allerede skrota type1 kontakten så dei er langt på veg til å skrote Chadeom også. I nye Leaf 40kwh er det type2 og chademo.

Får håpe  dei skrotar Chademo fortare enn svint. Denne standarden er gamaldags, tungvint, klumpete og lite framtidsretta.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

At flere aktører nå bygger kun CCS bør være et lett forståelig tegn...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

#87
Gjelder det ikke kun ladeplasser   som bygges ut av bilprodusenter, at man finner propretiære løsninger?
Det er bare på ladere plassert hos folkevognbutikker, at jeg har sett støtte for kun CCS.
En amerikansk el-bilprodusent har byggd ut ladenettverk for kun sine egne biler.
En ny operatør bygger ladestasjoner for tyske bilfabrikanter langs hovedveier, og ryktene sier at denne operatøren satser kun på CCS, og den planlegger noen få stasjoner her i landet. Prismodell og plassering av stasjoner, og antallet plasseringer her i landet, minner meg om Arctic roads, så jeg vil vel ikke gi denne operatøren særlig oppmerksomhet.

Jeg har ikke trua på at bilfabrikantene kommer til å eie ladeinfrastrukturen i framtida. Det blir som om bilfabrikkene skulle ha hver sine bensinstasjoner, hvor de bruker hver sine oktanverdier.

Både Chademo og CCS er innlemma i europeiske standarder, og de er likestillt sådan.
CCS type 2 brukes kun i Europa, og er på den måten europeisk, mens Chademo brukes i alle 3 viktigste verdensdeler.

Hvilke nye løsninger man får i framtida, og hvilken av de 2 gamle løsningene som vil leve lengst, kjenner vi ikke til. Det er mange bilprodusenter som har valgt CCS, men ingen av dem har klart å levere så veldig mange biler.

Elmo

#88
Sitat fra: Jonas9 på søndag 09. desember 2018, klokken 00:45
Det er begynnelsen på slutten for hurtigladere. Det spiller ingen rolle. Min neste blir en Nissan.
Og den har garantert Type2 (siden ny type Leaf allerede har det) og hurtig blir sannsynlig CCS  :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

mariowing

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 09. desember 2018, klokken 05:47
En ny operatør bygger ladestasjoner for tyske bilfabrikanter langs hovedveier, og ryktene sier at denne operatøren satser kun på CCS, og den planlegger noen få stasjoner her i landet. Prismodell og plassering av stasjoner, og antallet plasseringer her i landet, minner meg om Arctic roads, så jeg vil vel ikke gi denne operatøren særlig oppmerksomhet.

Det er ingen (inkludert Tesla) som har bygget så raskt og massivt som Ionity, det er rett og slett det beste som har skjedd hurtiglading for oss som ikke kjører Tesla noen sinne. De bygger altså kun CCS. Din kommentar viser enten at du ikke følger med eller at du ikke vil åpne øynene.

Tesla har valgt CCS som hurtiglading for alle europeiske Model 3 og Model 3 støtter ikke Teslas proprietære hurtigladeløsning. Tesla skal utstyre alle sine ladestasjoner med CCS.  Særlig flere argumenter for at Chademo dør ut trenger ikke jeg.

Forøvrig så er det nå registrert 200 000 elbiler i Norge, av de er det for eksempel 50 000 Leaf og 28 000 Golf. Så å si at ingen produsenter med CCS har klart å selge særlig biler blir også merkelig. Og at Model 3 (med CCS) kommer til å selge mye i Norge i 2019 er hevet over tvil så bildet dreies ytterligere i favør av CCS utbredelse.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA