Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Electric cars in Norway


femtekolonist

#406
nylig anskaffet meg en leaf 2021 mod,og sålangt meget  fornøyd,men ser at leaf enda selges med shademo ladekontakt i 2024,det må bety at det må finnes/bygges ut shademo ladestasjoner i overskuelig fremtid i norge?

vil annta at strømleverandører ikke ønsker å gå glipp av over 100.000 biler... :o

så har jeg et annet spørsmål,nemlig denne  adapter som er utviklet i kina og selges til 12-13 tusen kroner,kansje det blir løsningen og at prisen på den går ned dersom etterspørsel blir stor nok,noe man da må annta da det ruller endel leaf på verdensbasis.. :o

dersom man kjøper en slik idag opg tar ibruk,vil man da ha problemer med garanti på bilen siden dette produktet enda ikke har typegodkjenning og man lader på en CCS stasjon?

har dere her inne tro på at dette vil løse seg for oss leaf eiere at eventuelt nissan kommer med egen adapter?

på denne linken her så ser det jo veldig lovende ut må jeg si :+1:  :https://evniculus.eu/products/adapter-ccs2-to-chademo-for-nissan-leaf

femtekolonist

#407
Sitat fra: Moggen på søndag 28. januar 2024, klokken 09:29Grunnet at elbiler slo igjennom mye tidligere i norge en andre land, er det kun i norge dette med chademo er et problem. I danmark er allerede de gamle chademo laderne borte.

Eier selv en chademo bil, men ser ikke noe problem med at disse bilerne nå slutter og servas med hurtigladere. Det er legacy teknologi. Det er kun for speciellt interesserte å ta langreiser med imiev/soul/leaf.
Trur ikke det er noen der ute som forventer seg noe annet, eller vil kjøpe denne kabeln.
Nissan burde byttet chademo til ccs til facelift 2018, men gjerrigheten tok overhhånd.


er da endel chademoladere i hirtshals enda,men er vel verre med resten av landet... å ta en tur over dammen til danmark med leaf er vel enda helt ok,om man holder seg i nordjylland,samt man kan dra til færøyene som har små avstander og relativt mye shademo ladere enda..

Daniel_0007

Selv om leaf fortsatt selges med chademo så betyr ikke automatisk at chademo skal finnes for alltid eller bygges ut, blir nok tilgjengelig ja men kommer til å være mindretall, la oss si en ladestasjon har 10 ladepunkter så vil jeg tro at chademo vil kun være en eller to av de.
Ja finnes 80 000 leaf men hvor mange av de brukes faktisk til å kjøre langt med og hurtiglade?
Har en kompis med leaf 40, lader kun hjemme, skal han på roadtrip så låner han diesel purka til foreldra istedenfor.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Lad hjemme,lån bil om du skal på langtur.hurtiglading er ikke hurtig når man er på tur.er også grisedyrt.
Men er jo fortsatt ok med chademo rundt om.ikke tenk på det.Du har uansett en av norges beste elbiler...

Alamo

Etter over 5 år med elbil så har jeg skiftet mening om CCS vs CHAdeMO.

Selv om CHAdeMO sannsynligvis har mer potensial for både ladehastighet (v2 er 400kW og v3 er vel 500-900kW) og V2X, så må man ha dobbel ladeport for CHAdeMO. I tillegg er CHAdeMO forlatt av EU, samt at den ikke er (iallefall var) åpen slik som CCS.

Man trenger noen pauser når man er på tur, så ladehatighet >200kW er i min mening kun viktig for noen få.

automat

All viderutvikking av Chademo skjer med den nye ChaoJi-kontakten. Den finnes ikke på det europeiske markedet, og den er ikke bakoverkompatibel med dagens Chademo-biler.

Og vi kommer aldri til å se noen V2 eller V3-hastigheter i Europa. Det er ikke produsert Chademo-kontakter som er godkjent for mer enn 62,5kW, så vidt jeg vet.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 09. juni 2024, klokken 10:40All viderutvikking av Chademo skjer med den nye ChaoJi-kontakten. Den finnes ikke på det europeiske markedet, og den er ikke bakoverkompatibel med dagens Chademo-biler.

Og vi kommer aldri til å se noen V2 eller V3-hastigheter i Europa. Det er ikke produsert Chademo-kontakter som er godkjent for mer enn 62,5kW, så vidt jeg vet.


Finnes da 100 kW ChaDeMo i Norge! Her ser du 1...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Ok, har oversett at 100kW kontakter har kommet. Det skjer uansett fint lite av utvikling på Chademo i Europa.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Ja, den er "død". Ville ikke kjøpt bil med ChaDeMo i dag, stod over da Leaf kom i 40 kWh-utgave delvis pga det og pga max 50 kW på hurtig/lynlading.

Det var da jeg valgte å ikke sende inn bestillingsskjema på "norgesutgaven", at jeg oppdaget Kona, og skrev meg på liste for den.

Før det så hadde jeg stått på liste for Opel Ampera-E, men også den valgte jeg å ikke prøve å konvertere til faktisk bestilling!

Stod og å vurderte å dra kortet på TM3 da den ble lansert, men pga at prisen fremdeles var helt ukjent, og når den kom til Norge, var like usikkert, så ble den heller ikke "bestillt".

Så visste det seg uansett at alle som ville ha, kunne hive seg på da de endelig lanserte den i Norge, og folk som hadde forhåndsreservert kom ikke nødvendigvis foran folk som heiv seg på i ettertid.

Først seinere at det ble lange ventelister på TM3, slik jeg husker det. Folk måtte bare våkne litt først, selv om det gikk raskt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. juni 2024, klokken 16:15Selv om leaf fortsatt selges med chademo så betyr ikke automatisk at chademo skal finnes for alltid eller bygges ut, blir nok tilgjengelig ja men kommer til å være mindretall, la oss si en ladestasjon har 10 ladepunkter så vil jeg tro at chademo vil kun være en eller to av de.
Ja finnes 80 000 leaf men hvor mange av de brukes faktisk til å kjøre langt med og hurtiglade?
Har en kompis med leaf 40, lader kun hjemme, skal han på roadtrip så låner han diesel purka til foreldra istedenfor.

Uno-X og Ionity setter ikkje opp Chademo på sine lokasjoner.
(Begge to er i lista over steder den blå brikka kan brukes...  )   

Langkjøring med lite batteri er ei plage, det skal eg innrømme. Men det er mulig. Eg regner 50% lengre tid enn om eg kjørte bensinbil. Men det er når eg starter på 100%, og det er mange ladeplasser langs ruta. Må eg stå så lenge at ladinga dropper under 15KW blir turen fort litt traurig.   

Den største plagen er egentlig å planlegge turen først, og der hjelper ABRP ganske mye.   

En Leaf med 40KWh batteri burde ikkje ha noen problemer på langtur. Bortsett fra bagasjeplass, selvfølgelig. ;-)
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

RJK

Sitat fra: Gadgetman på mandag 10. juni 2024, klokken 09:21
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. juni 2024, klokken 16:15Selv om leaf fortsatt selges med chademo så betyr ikke automatisk at chademo skal finnes for alltid eller bygges ut, blir nok tilgjengelig ja men kommer til å være mindretall, la oss si en ladestasjon har 10 ladepunkter så vil jeg tro at chademo vil kun være en eller to av de.
Ja finnes 80 000 leaf men hvor mange av de brukes faktisk til å kjøre langt med og hurtiglade?
Har en kompis med leaf 40, lader kun hjemme, skal han på roadtrip så låner han diesel purka til foreldra istedenfor.


Uno-X og Ionity setter ikkje opp Chademo på sine lokasjoner.
(Begge to er i lista over steder den blå brikka kan brukes...  )   

Langkjøring med lite batteri er ei plage, det skal eg innrømme. Men det er mulig. Eg regner 50% lengre tid enn om eg kjørte bensinbil. Men det er når eg starter på 100%, og det er mange ladeplasser langs ruta. Må eg stå så lenge at ladinga dropper under 15KW blir turen fort litt traurig. 

Den største plagen er egentlig å planlegge turen først, og der hjelper ABRP ganske mye.   

En Leaf med 40KWh batteri burde ikkje ha noen problemer på langtur. Bortsett fra bagasjeplass, selvfølgelig. ;-)
Legg til Tesla SuC-stasjonene! Heller ikke de setter opp ChaDeMo på sine ladere.

Så vil kanskje andel ChaDeMo-uttak reduseres der de fjerner 50-kW-ladere, og setter opp nye lynladere. Stasjoner med mer enn 2 ladestasjoner vil kanskje oppnå en reduksjon ved at bare en eller to ladere får slike "pistoler".

Ihvertfall reduseres det der de fjerner ladere uten å erstatte de på akkurat det stedet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tut tut

På nyare ladestasjonar er det gjerne 4-8 ladarar med berre CCS, og 2-3 kombi CCS/Chademo, som ofte berre kan lada ein bil om gongen.  Og viss det er litt aktivitet står det gjerne CCS-bilar på kombiladarane.

automat

Sitat fra: Tut tut på tirsdag 11. juni 2024, klokken 13:07På nyare ladestasjonar er det gjerne 4-8 ladarar med berre CCS, og 2-3 kombi CCS/Chademo, som ofte berre kan lada ein bil om gongen.  Og viss det er litt aktivitet står det gjerne CCS-bilar på kombiladarane.

Man kan også risikere at CCS-biler bruker kombiladere selv om det er ledige rene CCS-ladere. Fordi de ikke skjønner, eller bryr seg om, at de blokkerer Chademoladerne
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gazer75

#419
Leaf med største batteriet klarar vel opp mot 70kW på stasjonar som har 200A Chademo plugg og kabel.
Problemet er at batteriet blir fort for varmt og ein endar opp med redusert effekt etter 2-3 ladingar om ein er på tur.



Å finne dei er ikkje så lett sidan Eviny kallar dei 80kW, E.ON brukar 75kW og Kople skriv 100kW.
2020 e-Golf (2023-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA