Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. mai 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 04. mai 2020, klokken 09:03

Så Fortum holder ikke det de lovet med å bytte kablene, men heller omgår problemet med å bytte ut med CCS ja. Fortum på boikottlista sammen med Ionity og Circle K da altså, og fortrekke GK og Eon.
Du får ta med BKK med det samme da, lynladerne deres er typisk 2xCCS + 1xChademo

Det er jo helt greit at de har flere CCS så lenge de prøver å få maks ut av Chademo-pluggene. Jeg har også hørt rykter om at de tøyer litt på de 125A på de kablene de har på samme måte som GK. De har også snakket om å få dem oppgradert.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Det ser lite sannsynlig ut at Nissan kommer til å bruke noe særlig med penger til støtte Chademo i den nærmeste fremtid:

https://www.motor.no/artikler/bilnytt-rykter-om-sprekk-for-nissans-elbilstrategi/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

alagerqv

Det er jo fint om Nissan henger med i elbilutviklingen, men de kan vel runde av Chademo nå, og bli med på CCS på nye modeller.

Håvar

Noen vil nok også la seg overraske over at Nissan har byttet til CCS-standarden for hurtiglading i Europa. Selskapet var nemlig ett av få som inntil nå har holdt fast i Chademo-standarden, og det var knyttet noe spenning til hvorvidt de ville holde fast i den, tross at nærmest alle konkurrentene har gått over til CCS. Maks effekt er oppgitt til 130 kilowatt.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/awgrj4/her-er-nissan-ariya-firehjulsdrift-og-inntil-500-km-rekkevidde

Nok en spiker i kista for ChaDeMo (i Europa)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Lars C. Krogenæs

Gratulerer til Nissan. En riktig og viktig beslutning både for dem, for kunder og for ladeoperatører.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øyvind.h

#245
Mtp. Nissans rause andel av elbil-markedet historisk er nok dette endelig spiker i kista for CHAdeMO ja.
Av Audi, VW, Ford, Mercedes, Porsche, Nissan, Renault, Skoda, BMW, Kia, Hyundai, Lexus, Peugeot, Polestar, Volvo, Honda, MG, Mazda, BYD og Tesla er det nå kun Lexus som sverger til CHAdeMO. Alle andre har gått for CCS.
Sier seg selv at pluggen er på vei ut da. Med mindre Lexus tar på seg jobben med å sette opp noen hundre stasjoner i Europa for at deres kunder skal kunne kjøre langturer.

Utfasingen kan dog sikkert ta noen år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Samco

Lå lenge i kortan med flere nye lade stasjoner som ikke støtter pluggen.
Tror Nissan vil selge flere biler med ccs

RJK

Sitat fra: Samco på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:23
Lå lenge i kortan med flere nye lade stasjoner som ikke støtter pluggen.
Tror Nissan vil selge flere biler med ccs

Enig i den. Nå spørs det om de og vil endre dette for Leaf, og om de vil tilby konverteringskit for eksisterende biler, tilsvarende Tesla. Altså støtte for et adapter, eventuelt bytte av hele kontakten, siden det er bedre plass ved ladeporten i en Leaf enn på TMS og TMX.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: RJK på onsdag 15. juli 2020, klokken 12:46
Nå spørs det om de og vil endre dette for Leaf,

Kommer aldri til å skje. Nissan har fokus på ny-salg. Like urealistisk som om Nissan vil tilby 60kWt retrofit-batterier til 24kWt Leaf.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:04
Sitat fra: RJK på onsdag 15. juli 2020, klokken 12:46
Nå spørs det om de og vil endre dette for Leaf,

Kommer aldri til å skje. Nissan har fokus på ny-salg. Like urealistisk som om Nissan vil tilby 60kWt retrofit-batterier til 24kWt Leaf.

Nå er jo batteriene nær identiske i form og størrelse. Forskjellen er av det jeg har funnet, ca 2,4 cm høydeforskjell. Ser, og forstår at fokus er på å lage batterier til nye biler, og at ettermarkedsoppgraderinger ikke er veldig interessant marked for dem nå, men får du tak i et brukt batteri, så er det ikke større jobb å bytte fra et 24 eller 30 kWh-batteri til et 62 kWh-batteri. Problemet er først og fremst å få tak i disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:04
Sitat fra: RJK på onsdag 15. juli 2020, klokken 12:46
Nå spørs det om de og vil endre dette for Leaf,

Kommer aldri til å skje. Nissan har fokus på ny-salg. Like urealistisk som om Nissan vil tilby 60kWt retrofit-batterier til 24kWt Leaf.
Kan jo tenkes at -21 modellen av Leaf kommer med CCS istedet. Det betyr vel noen tekniske endringer på lader og ledningsnett, men ville tro det er besparelser pr produserte bil å ikke ha dobbel kontakt. Jeg kan ikke se at Leaf konkurrerer med Aryaiaia, men heller vil selges ved siden av i noen år til - selv om de kaller den "nye Leaf". Hvertfall 40 kWh-varianten.

Tror ikke noe på retrofit eller adapter jeg heller. Tesla tilbyr adapter fordi de byttet til CCS på ladestasjonene sine.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:35

Tror ikke noe på retrofit eller adapter jeg heller. Tesla tilbyr adapter fordi de byttet til CCS på ladestasjonene sine.
Nja, nå tilbød jo Tesla chademo adapter lenge før det. CCS adapter var vel en ting som ikke var lovlig før Tesla ble med i charin og fikk gjennomslag for det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:35
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:04
Sitat fra: RJK på onsdag 15. juli 2020, klokken 12:46
Nå spørs det om de og vil endre dette for Leaf,

Kommer aldri til å skje. Nissan har fokus på ny-salg. Like urealistisk som om Nissan vil tilby 60kWt retrofit-batterier til 24kWt Leaf.
Kan jo tenkes at -21 modellen av Leaf kommer med CCS istedet. Det betyr vel noen tekniske endringer på lader og ledningsnett, men ville tro det er besparelser pr produserte bil å ikke ha dobbel kontakt. Jeg kan ikke se at Leaf konkurrerer med Aryaiaia, men heller vil selges ved siden av i noen år til - selv om de kaller den "nye Leaf". Hvertfall 40 kWh-varianten.

Tror ikke noe på retrofit eller adapter jeg heller. Tesla tilbyr adapter fordi de byttet til CCS på ladestasjonene sine.

Klar over at Tesla hadde større grunn til å tilby løsning for eldre biler, men om Nissan snurlitt på flisa, spesielt om 2021-utgaven av Leaf får CCS, så kan de altså selge inn en retrofit med deler og arbeid slik at dette gir de ekstrainntekter, og samtidig øker produksjonen av disse enhetene slik at enhetskostnaden går ned, så er det altså en win-win-situasjon oppi dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. juli 2020, klokken 15:13
Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:35

Tror ikke noe på retrofit eller adapter jeg heller. Tesla tilbyr adapter fordi de byttet til CCS på ladestasjonene sine.
Nja, nå tilbød jo Tesla chademo adapter lenge før det. CCS adapter var vel en ting som ikke var lovlig før Tesla ble med i charin og fikk gjennomslag for det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, og de kunne jo bare fortsatt med ChaDeMo-adapter (som forøvrig er en dårlig løsning med ca 40 kW effekt på max?), og ikke brydd seg om CCS?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#254
CHAdeMO adapteret var bare en mellomløsning. Fikk maks 48-49kW med det og brukte det på litt steinrøys-plasser der det tidligere mangler supercharger.
Dyrt, klumpete/stort og relativt tregt. Men ok som semi hurtig alternativ. CCS adapter gir oppimot 3x effekten og er mye mindre og enklere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA