Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

EU har bare krevd at CCS og Type 2 AC skal være tilgjengelig alle steder (hvor respektiv ladetype fins). De har ikke sagt noe om Chademo eller at alle biler bør/må bruke CCS.

Og nye USB-C har støtte for det meste av strømmer og spenninger som det meste av utstyr trenger, men det betyr ikke at alle ladere kan gi rett/høy nok spenning til feks. laptoper. Dette sjekkes automatisk.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 18. februar 2020, klokken 21:06

Når det gjelder ressonementet ditt om at EU burde standardisere på den mest brukte pluggen, for billading, så burde CCS aldri vært innført. Chademo var på veiene før CCS kom. De seinere åra har det vel vært like mange biler med Chademo som CCS i Europa, da Leaf og Outlander drar opp antallet Chademo. Balansen kan ha endra seg etter at model 3 kom.
Nå har det seg sånn at det finnes biler også utenfor EU. EU har valgt en CCS-plugg som er annerledes enn den CCS-pluggen som brukes i resten av verden, mens Chademo er en global standard.

Man kan selvfølgelig mene at CCS aldri skulle vært innført. Men nå er det nå engang sånn at den er vedtatt som standard for ladere i Europa. Det får vi ikke gjort så mye med, annet enn å innrette oss deretter. Chademo er nå slått sammen med den kinesiske standarden, som har en plugg som gamle chademo-biler ikke kan lade på. Så Chademo havner nok i en blindgate uansett. Andelen av Chademobiler vil også være sterkt synkende de nærmeste årene. I Norge har salget av elbiler (som nå har CCS) hatt stor økning lenge. Nå begynner det å røre seg i Europa også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Konkurranse er sunt, iallefall i starten av utvikling av standarder. Nå er vel Chademo proprietært og patentert, mens CCS virker å være en åpen standard, så å standardisere på noe proprietært er dumt.

Men så lenge det ikke koster så mye ekstra å støtte begge to standardene i hurtigladerne så kan det fortsatt være sunt å ha to konkurrenter som utvikler standardene videre mtp. automatisk betaling og høyere hastigheter.

Hvis man skal ta analogien til lading av mobiltelefoner videre så fungerer det fint der med ulike plugger de siste årene, med Apple sine egne og ulike versjoner av USB-plugger. De gamle forsvinner etterhvert, men ikke noe problem å få tak i gamle USB-ladekabler om man fortsatt har telefon som bruker dem. Eneste forskjellen er at hurtiglading omtrent bare foregår ved bruk av egen lader og at mobiltelefoner normalt har kortere levetid enn elbiler.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars C. Krogenæs

#214
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 18. februar 2020, klokken 21:28
Blandet annet CCS2 vs. CCS1.

Og så kommer Chaoji 1&2 for hhv. Kina og Japan, som overtar for ChaDeMo.
På bildet under er det ChaoJi-2 i kombinasjon med type1 og type2.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Er "bittelitt" dyrere med kabler til elbiler, samt at de tr "litt" større plass, så man vil ikke ha for mange av dem. Derfor prøver man å klare seg med adapter for de tilfellene man sjeldent eller aldri bruker, men som man kan komme ut for (blå/rød industriplugg og sære danske schuko-varianter om ikke originalkabelen har åpning for den tredje pinnen).

Typisk eksempel er ved campingplasser, der mange har brukt industrikontakter. Dog, de har gjerne effektgrenser, så å lade elbil via disse er de ikke alltid like glad for, selv om jeg tipper de vil innse at dette er god kundeservice, og attraktivt for elbilist-campere.

Ofte ligger man jo flere netter, og bruker camper/utility-mode for varme, om man sover i bilen fremfor å slå opp eget telt, eller bruker "suv/biltelt eller taktelt i tillegg, med varmeteppe eller vifte koblet til bilens 12V-uttak.

Og for elbilister er det mulig å dempe til laveste modus på "hjemmeladeren for å begrense effektuttaket, og så kan man heller forlate om morgenen med forvarmet batteri, om det er behov for om sommeren, for å stoppe innom en hurtiglader før man kjører videre, om man ikke gjorde det før man ankom, og derved bare brukte lading på campingplassen for å toppe opp og samtidig gi strøm til varme og 12V-uttakene.

Så lenge de tar betalt per kWh, eller man avtaler dette på forhånd og betaler for medgått strøm, eller antatt forbruk på forhånd, så ser jeg ingen problemer med dette så lenge anlegget dems er av god nok kvalitet til å takle slikt. Bare husk at man ikke kan forvente at de takler 7.4 kW, 11 kW eller 22 kW effekt, selv om de bruker industrikontakt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Etter å ha sett siste nytt om trådløs lading med NULL tap i forhold til kablet, så tror jeg at vi om noen år ser slutten av alle typer kontakter.

Matt Ferrel har en god video hvor han intervjuer Witricity



https://youtu.be/6qoHCMy-laA

Tar gjerne noen motargumenter da jeg har problemer med å se dem selv.

RJK

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:41
Etter å ha sett siste nytt om trådløs lading med NULL tap i forhold til kablet, så tror jeg at vi om noen år ser slutten av alle typer kontakter.

Matt Ferrel har en god video hvor han intervjuer Witricity

Tar gjerne noen motargumenter da jeg har problemer med å se dem selv.

Takk for videoen. Her får man et godt inntrykk over hvor liten enheten er, både den som går på bilen, og den som går på bakkeplan.

Her nevnes og at den som går på bakkeplan kan monteres "flush" med bakkenivået, som er veldig viktig når man snakker pm norske forhold. En ting er flush fit, som gjør at den ikke stikker opp, noe som er en sterk fordel med tanke på snørydding.

Det man kan lure på her er selvsagt hvor godt den er beskyttet mot snøploger og tyngre kjøretøy som kjører over platen, men og hva som skjer om skjæret på snøplogen/veiskrapen treffer platen. En annen ting er også problemet med snøsmelting og veisalt. Hvor godt vil den være beskyttet mot dette? Tåler den å være dekket av et lag med asfalt, som kunne beskyttet den ovenfra, uten at det stopper eller forkludrer effektiviteten?

Og sist men ikke minst, hva vil kostnaden for eventuelt etterinnstallering av noe slikt komme på? Vil helt klart se at det vil være et marked for dette, spesielt for de dyreste elbilene.

Skal vi bevege oss bort fra tradisjonelle ladere basert på AC, til dette, så vil det være et behov for å kunne erstatte AC-ladere langs veiene til fordel for disse, men da til den kostnaden at det blir vanskelig for biler som det neppe vil komme mulighet for ettermontering for, rett og slett fordi det ikke ansees som verdt det.

En løsning vil selvsagt være at man beholder noen plasser med tradisjonell plugg, alternativt at det kobles noen sammen med disse.

Ser jo først og fremst et marked for dette i private hjem, og i nye anlegg der man kan bygge dette inn allerede fra start. Det vil nok ta tid før man får kjøpesenter og andre steder til å montere slikt på kundeparkeringsplassene sine.

Dessuten kommer jo og det med "handshake" og betalingsløsninger inn. Skal det bli helt sømløst, så må en kunne vite prisen på strømmen, og styre om man faktisk vil lade eller ikke. Kommer jeg hjemmefra med "fullt" batteri, og stopper utenfor butikken for en halvtime, så ser jeg neppe behovet for å lade borte, spesielt siden det neppe er billigere eller like billig som hjemmelading.

Bilen/brukeren (via app) må altså kunne få opp pris per kWh og en "OK" og "reject"-mulighet, og kanskje og sette en grense for hvor mye man vil la den lade opp, utenom bilens egen faste grense. F.eks. trenger jeg kanskje bare 7 kWh for å komme meg hjem, så setter jeg kanskje grensen til 10 eller 12, for å ha en buffer, frem til jeg er fremme ved egen hjemmelader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Får Chademo sin renesanse nå? Lexus kommer med Chademo, og kinesiske Xpeng. Så Nissan er ikke lenger alene. Er dette nok volum til å holde liv i Chademo? Eller vil det bare være en utsettelse av slutten? Er det forskjell på Norge og andre europeiske land her?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lars C. Krogenæs

Norge er i en særstilling i Europa ved at vi har endel (eldre) elbiler med ChaDeMo. I resten av Europa er disse så få at det for ladeoperatører vil være uinteressant økonomisk. Jeg tror mange vil vegre seg for å kjøpe en ChaDeMo bil, så det er nok en bommert av kineserne å ikke tilby CCS. Toyota er Toyota og skal vel bare bevise at de ikke greier å selge elbiler.

Å tilby ChaDeMo i Europa kan settes i et historisk perspektiv på de som å satset på Betamax og HD-DVD.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ellemelle

Det skal vel bare en liten EU-forordning til, så vil alle elbiler solgt i europa pålegges å ha CCS.
Egentlig rart det ikke allerede har kommet, siden EU nå krever at alle ladestasjoner har CCS.

daktari

Hvis man planlegger mye internasjonal langkjøring og kjøper  ChaDeMo-bil tar man en enorm risiko vil jeg tenke.
De neste 5-10 årene vil vel dagens ChaDeMo-ladere vedlikeholdes i Norge, men vokse i antall? - hvertfall mindre enn CCS. Så for mye langkjøring i Norge er det også en del risiko.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på torsdag 30. april 2020, klokken 15:33
Hvis man planlegger mye internasjonal langkjøring og kjøper  ChaDeMo-bil tar man en enorm risiko vil jeg tenke.
De neste 5-10 årene vil vel dagens ChaDeMo-ladere vedlikeholdes i Norge, men vokse i antall? - hvertfall mindre enn CCS. Så for mye langkjøring i Norge er det også en del risiko.

Normalen (i Norge) er vel fortsatt at 50kW-ladere settes opp som kombinert Chademo/CCS. Mens lynladere som regel er ren CCS. Spørsmålet er hvor lenge det vil vare. Hvis man ser hva som har skjedd av utvikling de siste fem årene, så skjer endringer raskt. Jeg er ikke veldig optimistisk på Chademo's vegne i et ti-års perspektiv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Nei, det er ikke normalen, det er bare Circle K som gjør det. De andre setter opp Chademo-kabler på alle hurtig- og lynladere. Dessverre er det få som installerer mer enn 125A kapasitet på Chademo-kabel/pistol.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

#224
Sitat fra: automat på torsdag 30. april 2020, klokken 11:43
Får Chademo sin renesanse nå? Lexus kommer med Chademo, og kinesiske Xpeng. Så Nissan er ikke lenger alene. Er dette nok volum til å holde liv i Chademo? Eller vil det bare være en utsettelse av slutten? Er det forskjell på Norge og andre europeiske land her?
Tvilsomt. CHAdeMO har vært dødsdømt lenge. At Nissan enda ikke har byttet til CCS er tragisk, men de kommer nok etter snart. CHAdeMO på kineseren og Lexus må skyldes dårlig research.
I hvert fall mtp salg i Europa.
Kia har byttet. Hyundai har også fulgt europeisk standard. Og alle andre bilmerker. Bortsett fra Nissan da.

Mtp hvor usikkert/lite inntjening det er med kommerse ladere i dag må en være gal for å satse hardt på gode og raske ladere for den nisjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA