Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladeløsning skal jeg velge?

Startet av nilsen33, fredag 03. november 2017, klokken 12:48

« forrige - neste »

nilsen33

Har i dag to elbiler (Leaf og iOn) og ønsker en ny ladeløsning. Trenger ikke å lade to biler samtidig.

Har fått tilbud fra to bedrifter:

Tilbud 1
Salto ladestasjon, ferdig montert, kr. 19.600,-
eller
Schukostikk med jordvern type b, kr. 9.000,-

Tilbud 2
Saltoboks 511 ink 5 meter kabel, ferdig montert, 13.750,-

Alternativ 3 blir å gå for elbilhjelpens tilbud på 3,6 kW Homebox 5m rett kabel T1 ferdig montert for 12.300,-

Hvilket av alternativene bør jeg gå for?

jkirkebo

Sitat fra: nilsen33 på fredag 03. november 2017, klokken 12:48
Har i dag to elbiler (Leaf og iOn) og ønsker en ny ladeløsning. Trenger ikke å lade to biler samtidig.

Har fått tilbud fra to bedrifter:

Tilbud 1
Salto ladestasjon, ferdig montert, kr. 19.600,-
eller
Schukostikk med jordvern type b, kr. 9.000,-

Tilbud 2
Saltoboks 511 ink 5 meter kabel, ferdig montert, 13.750,-

Alternativ 3 blir å gå for elbilhjelpens tilbud på 3,6 kW Homebox 5m rett kabel T1 ferdig montert for 12.300,-

Hvilket av alternativene bør jeg gå for?

Jeg ville ikke kjøpt noe med fast Type 1 kabel da alle er på vei over til Type 2. Det vil si at når du bytter en av elbilene så ender du antageligvis opp med å ha en elbil med type 1 inntak og en med type 2. Da trenger du ladestasjon med type 2 uttak om du vil kunne lade begge to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Ikke installer ladeboks med fast kabel og Type1.

Jeg ville droppet Schuko lading.

Da står du igjen med å innhente tilbud på ladeboks med type2 uttak, kabel type2 til type1 og montering.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

nilsen33


elektrolux

Kun delvis enig i å gå for ladestasjon uten fast kabel. ( Vi selger forøvrig ferdig monterte slike for 11080.- inkl. mva )

Grunnen til det er:

- Det er meget enkelt å bytte kabel om en bytter bil. Har nå åpen ende 3,6 kW T2 kabler til salgs for 1000 kr inkl. mva

- Det er rimeligere totalt sett med fast kabel

- En slipper bæreposeproblematikken, nemlig at ladekabelen du skulle hatt med deg i bilen står plugget i ladestasjonen hjemme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kenneho

Sitat fra: nilsen33 på onsdag 22. november 2017, klokken 08:14
Altså: dere anbefaler en ladestasjon med type 2 og så en kabel som dette:
https://www.elbilgrossisten.no/products/itt-cannon-type-2-til-type-1-ladekabel-32a-1-fas

Har jeg oppfattet korrekt?

Slik jeg forstår det er dette korrekt ja. Jeg har nettopp gjort det samme - installert en ladestasjon med type 2, og en type 2 til type 1 kabel (min Kia Soul har type 1 plugg).

Mulig type ladekabelen er avhengig av hvilken ladestasjon du kjøper, men ta dette med en stor klype salt. Jeg fikk inntrykk av at ladekabelen til min Salto ladeboks måtte være av et spesifikt merke.

automat

Morroa kommer når man bytter ut en av bilene, og den nye har type 2. Da duger ikke en ladestasjon med fast kabel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Sitat fra: kenneho på onsdag 22. november 2017, klokken 08:23
Mulig type ladekabelen er avhengig av hvilken ladestasjon du kjøper, men ta dette med en stor klype salt. Jeg fikk inntrykk av at ladekabelen til min Salto ladeboks måtte være av et spesifikt merke.

Alt slikt utstyr følger i utgangspunktet samme normen og er derfor individuelt mixbart.

Altså ingen behov for å kjøpe dyrere kabler enn nødvendig.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA