Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avbestilling av Launch Edition

Startet av mizzle, torsdag 01. mars 2018, klokken 13:44

« forrige - neste »

mizzle

Hei,

Min Launch Edition kommer ikke før slutten av Juni, så jeg vurderer å avbestille om det er mulig.
Forhandler sier at det er kontraktsbrudd men sa ingenting mer om hva det faktisk innebærer.
Noen som har avbestilt?

Kenny427

Står i kontrakten min helt bakerst at kjøper kan avbestille såfremt det ikke har noen økonomiske konsekvenser for selger, og selger må isåfall legge frem de økonomiske konsekvensene dette har for at det skal "skje" noe mot deg.

meitran

På min kontrakt står det at jeg kan avbestille uten kostnad så lenge bilen ikke har gått til levering.

Trond.m

Det innebærer at du står ansvarlig for å dekke forhandlerens dokumenterte tap som følge av kontraktsbruddet. Men når folk står i kø for å kjøpe Leaf og prisen faktisk går opp fra mandag, så er det vanskelig å se for seg at de kan dokumentere et tap.

Limodriver

Kjøp av bil som privatperson reguleres av Forbrukerkjøpsloven. Loven er ufravikelig som i hovedsak betyr at det ikke kan inngås avtaler ved forbrukerkjøp som er mer negative for forbrukeren enn det som er nedfelt i loven.

§23 regulerer forbrukerens krav ved forsinkelser. Her fremgår det at dersom levering ikke skjer eller skjer for sent kan en heve kjøpet. Det vil være avgjørende hvilket og hvordan leveringstidspunktet er avtalt i kontrakten. Selvfølgelig er det ikke slik at selger uansett kan kreve kompensasjon fra kjøper og heller ikke slik at kjøper kan heve kjøpet om levering skjer 1 dag for sent.

Selgeren vil selvfølgelig prøve seg for å opprettholde salget til tross for forsinket levering, imidlertid betyr det ikke at du som kjøper er forpliktet.

Trond.m

Det avgjørende er jo hva som er oppgitt som leveringsdato i kontrakten.
Står det mars / april, og bilen leveres i juni så er det jo en vesentlig forsinkelse. På de fleste kontrakter står det vel krysset av for «usikker leveringstid». Da har man vel litt mindre muligheter til å hoppe av. Men uansett må forhandleren dokumenter et tap, og det blir nok vanskelig. Han selger den nok videre til høyere pris.

svmell

Det spørs når opprinnelig levering var avtalt. En rimelig tilleggsfrist for selger kan påberopes.

mizzle

Takk for mange gode svar!
Jeg fikk forespeilet levering i Mai men selgeren lot "leveringstid" være "blank" på kontrakten så det skrev jeg inn selv, ser nå også i ettertid at jeg kun har fått forsiden av kontrakten tilsendt, synes dette virker veldig lite profesjonelt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA