Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Godt tiltak fra næringslivet for å bidra til elektrifisering.

Startet av THE, onsdag 01. november 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

THE

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/31/2058/Miljo/gar-sammen-for-a-presse-frem-flere-elbiler

Store næringslivsaktører som Umoe, Veidekke og Coca-Cola går sammen for å få overgang til elektrisk drift.

Liker veldig godt fokuset de har på å bruke forbrukermakt for å få bil-fabrikantene til å tilby gode elektriske varebiler. Miljøfokuset er også tydelig bevist ved at det ikke bare er snakk om overgang fra eksosbil til elbil, men også fokus på å bruke mer elsykkel der det kanskje ikke er behov for bil.

De presiserer også hvor viktig det er med forutsigbarhet i forhold til insentiver, avgifter og skattlegging av elbiler for å sikre fortsatt økt takt i overgang til elektrisk drift.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

stefse

"Forutsigbarhet er viktig. Når regjeringen nå foreslår å fjerne firmabilskattfordelen så kan det være et skudd for baugen. Hvis de rokker ved det, kan resultatet bli et annet enn man ønsker. For å få næringslivet med, så må vi ha forutsigbarhet, sier Hynne."

Vi må da vel for guds skyld klare å bytte ut disse dieselrøykspyende Transit'ene, Transporterene,Hiacene og alle de andre pizzabilene med elektriske utgaver. De fleste kjøres ikke langt om dagen (<10mil), det kjøres mye i by, og de fleste kan relativt enkelt få tilgang til lading, siden slike bedrifter som oftest ikke holder til i bygårder, men på industritomter med god tilgang på effekt.
Bra ,og helt riktig initiativ å forsøke å bestille en "norsk" elvarebil som dekker dette behovet. Går man sammen og bestiller 10 000 stk må det da vel være noen i bilbransjen som løfter et øyenbryn.  ???
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Falsum

Sitat fra: stefse på onsdag 01. november 2017, klokken 15:56
"Forutsigbarhet er viktig. Når regjeringen nå foreslår å fjerne firmabilskattfordelen så kan det være et skudd for baugen. Hvis de rokker ved det, kan resultatet bli et annet enn man ønsker. For å få næringslivet med, så må vi ha forutsigbarhet, sier Hynne."

Vi må da vel for guds skyld klare å bytte ut disse dieselrøykspyende Transit'ene, Transporterene,Hiacene og alle de andre pizzabilene med elektriske utgaver. De fleste kjøres ikke langt om dagen (<10mil), det kjøres mye i by, og de fleste kan relativt enkelt få tilgang til lading, siden slike bedrifter som oftest ikke holder til i bygårder, men på industritomter med god tilgang på effekt.
Bra ,og helt riktig initiativ å forsøke å bestille en "norsk" elvarebil som dekker dette behovet. Går man sammen og bestiller 10 000 stk må det da vel være noen i bilbransjen som løfter et øyenbryn.  ???

Enig. Se bare på Posten som har kjøpt stor ordre av elbiler. Dette er en type lokal "varetransport" som er ideell for elbiler. Samme med Bring og andre leverandører av små pakker, utkjøring av pizza og mat, utkjøringer av matkasser fra Kolonihagen, Godt Levert, Adam m.fl. og varer til lokallager til kolonial.no. Svært få elektrikere og rørleggere har så komplisert arbeidsdag at de ikke forlengst kunne ha byttet til NVe-200 f.eks, selv om de må en tur eller to til grossist for å plukke opp noen varer.

goggo

Disse næringslivsaktørene kunne jo be om å få kjøpe seg inn i Streetscooter , så kan de være med å spesifisere de bilene de trenger.

https://www.streetscooter.eu/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

doldis1


stefse

Sitat fra: Falsum på tirsdag 07. november 2017, klokken 12:26
Sitat fra: stefse på onsdag 01. november 2017, klokken 15:56
"Forutsigbarhet er viktig. Når regjeringen nå foreslår å fjerne firmabilskattfordelen så kan det være et skudd for baugen. Hvis de rokker ved det, kan resultatet bli et annet enn man ønsker. For å få næringslivet med, så må vi ha forutsigbarhet, sier Hynne."

Vi må da vel for guds skyld klare å bytte ut disse dieselrøykspyende Transit'ene, Transporterene,Hiacene og alle de andre pizzabilene med elektriske utgaver. De fleste kjøres ikke langt om dagen (<10mil), det kjøres mye i by, og de fleste kan relativt enkelt få tilgang til lading, siden slike bedrifter som oftest ikke holder til i bygårder, men på industritomter med god tilgang på effekt.
Bra ,og helt riktig initiativ å forsøke å bestille en "norsk" elvarebil som dekker dette behovet. Går man sammen og bestiller 10 000 stk må det da vel være noen i bilbransjen som løfter et øyenbryn.  ???

Enig. Se bare på Posten som har kjøpt stor ordre av elbiler. Dette er en type lokal "varetransport" som er ideell for elbiler. Samme med Bring og andre leverandører av små pakker, utkjøring av pizza og mat, utkjøringer av matkasser fra Kolonihagen, Godt Levert, Adam m.fl. og varer til lokallager til kolonial.no. Svært få elektrikere og rørleggere har så komplisert arbeidsdag at de ikke forlengst kunne ha byttet til NVe-200 f.eks, selv om de må en tur eller to til grossist for å plukke opp noen varer.
Ja, dette er jo relativt enkel matte. Som bedriftseier må man betale bilens serviceutgifter, drivstoff og bompenger. Dersom konkurrenten går over til elbiler, får han plutselig bedre dekningsbidrag, og har et konkuransefortrinn. Dersom man har arbeidere som til stadighet må tilbake etter verktøy og deler, kan man også sette opp hurtiglader ved lageret/kontoret. Innen ærendet er utført, er bilen ladet.

Ellers ser det ut som posten har fått bilen sin, og Ulltveit-Moe ser ut som han følger med på elbilforumet  :+1:

https://www.dn.no/privat/2017/12/01/1711/Motor/posten-henter-kinesisk-el-varebil-til-juletrafikken

Ha en fortreffelig advent ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hansi

SitatBatteri: Litiumion (26×12 celler), 43 kWh, 384 V"
Håper de klarer å levere alternative batteristørrelser med dette som det minste alternativet..
~50, ~75, ~100 kWh f.eks..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

elektrolux

#8
Håper de snart lager den ultimate elbilen, nemlig en T5 edit: T6 California med 100 kWt batteri, 150 DC kW lading og intern 22 kW lader.

Perfekt å kunne koke seg en kaffe, og ta en høneblund mens bilen lader, og ha nok strøm ombord til en hel festivalhelg.


https://www.youtube.com/watch?v=DN-h6Cv6RII
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. desember 2017, klokken 07:49
Håper de snart lager den ultimate elbilen, nemlig en T5 California med 100 kWt batteri, 150 DC kW lading og intern 22 kW lader.

Perfekt å kunne koke seg en kaffe, og ta en høneblund mens bilen lader, og ha nok strøm ombord til en hel festivalhelg.

Jeg klarer meg fint med Posten sin Maxux EV80  eller tilsvarende med 60KWh batteri  i Chassis Cab utførelse og påbygg fra en av de Europeiske bobil fabrikkene.
https://www.maxusev80.com/

Med bobil så er jo hele hensikten å "go slow" og nyte livet der man er, ikke å stresse med å kjøre så langt som mulig   :) 
Hvis den kommer med minst 22 KW lading så er det nok av ladestasjoner rundt omkring, og man får heller  installere en liten vedovn for de kalde dagene på fjellet :)   https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85763324

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Bra posten går foran.

Men VW og konseptbiler. *sukk*

https://elbil.no/volkswagens-store-elvarebil-kommer-neste-ar/

Artikkel er fra i fjor om at VW skulle komme med noe i år. Kjapt søk på nettet gjorde meg ikke klokere med tanke på når den kan leveres. Legge den til siden i 2021 bolken? :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

erikf

Sitat fra: Burger på lørdag 02. desember 2017, klokken 15:40
Bra posten går foran.

Men VW og konseptbiler. *sukk*

https://elbil.no/volkswagens-store-elvarebil-kommer-neste-ar/

Artikkel er fra i fjor om at VW skulle komme med noe i år. Kjapt søk på nettet gjorde meg ikke klokere med tanke på når den kan leveres. Legge den til siden i 2021 bolken? :-)
Sorry offtopic men jeg skulle gjerne sett en oversikt over alle lovnadene til produsentene siden 2012 da det ble tydelig at elbil var noe for hvermansen. Her har det vært litt av hver av utsagn, prototyper og fremtidsvisjoner. Skulle hatt en statussjekk, og angrer på at jeg ikke har laget en database for alle disse oppslagene jeg selv har lest. Hvor mye glir ut i sanden og hvor mye blir mange år forsinket og hvor mye kommer bra og tidsnok? Og ikke minst hvor mye kommer som en uanmeldt overraskelse?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Hansi

Sitat fra: Hansi på fredag 01. desember 2017, klokken 20:59
SitatBatteri: Litiumion (26×12 celler), 43 kWh, 384 V"
Håper de klarer å levere alternative batteristørrelser med dette som det minste alternativet..
~50, ~75, ~100 kWh f.eks..

De bestemte seg selvfølgeligvis for å lansere den med mindre batteripakke i stedet.. Uff.

https://www.electrive.com/2017/12/19/vw-hands-first-e-crafter-european-clients/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA